środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Koszulki kibica – czy można nosić logo bukmachera?

31.10.2011 10:55 | 1 komentarz | e

Czy fani futbolu mogą bez przeszkód poruszać się w odzieży sygnowanej logo firm bukmacherskich – sponsorów drużyn – w tym wejść na stadion podczas EURO 2012 w koszulkach ulubionego klubu?

Koszulki kibica – czy można nosić logo bukmachera?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

EURO 2012 rozpocznie się już za niecały rok. Przez ponad dwa tygodnie kibice będą świętować na ulicach Warszawy, Poznania, Wrocławia oraz Gdańska. W wielu przypadkach ubrani będą w sportowe koszulki reprezentacji i swoich ulubionych klubów.

Obowiązująca od stycznia 2010 roku ustawa o grach hazardowych wprowadziła generalny zakaz reklamy zakładów wzajemnych. Odnosi się on do prezentowania przez bukmacherów znaków towarowych i innych symboli graficznych, z wyjątkiem informowania o sponsorowaniu. Zakaz (zawarty w art. 29 ustawy) dotyczy zarówno zlecających reklamę, jak i wszelkich firm czy osób fizycznych, które ją umieszczają lub czerpią z takiej reklamy korzyści. Za naruszenie Ustawy grozi wysoka kara grzywny.

W tej sytuacji kibice mogą mieć uzasadnione wątpliwości, czy bez ryzyka surowej kary mogą założyć koszulkę klubową z logo bukmachera. Odpowiedź na to pytanie zależy od kontekstu.

- Należy odróżnić sytuację, gdy kibic danego klubu zakłada koszulkę prywatnie – utożsamiając się z ulubioną drużyną lub piłkarzem – od zamierzonego budowania przekazu reklamowego. Trudno sobie wyobrazić, że urząd celny, który odpowiedzialny za ściganie naruszeń ustawy hazardowej – będzie karał każdego, kto nosi odzież z logotypem bukmachera. Dodatkowo, rozdawanie gadżetów kibicom sponsorowanej przez bukmachera drużyny na przykład w ramach konkursu dla widowni, mieści się w dozwolonym Ustawą informowaniu o sponsorowaniu. Nie można zatem następnie karać kibiców na używanie tych gadżetów– mówi Dominik Jarawka, prawnik Fortuny zakłady bukmacherskie.

Natomiast rzeczywiście karze podlegać mogą inicjatorzy i uczestnicy zorganizowanej kampanii, polegającej na noszeniu gadżetów sygnowanych logo bukmachera i mającej na celu reklamę zakładów wzajemnych.

Zarówno podczas wielkiego święta futbolu w Polsce, EURO 2012, jak również na co dzień kibice nie muszą obawiać się kary za noszenie koszulek i innych gadżetów klubowych, na których widnieje logo bukmachera.

(red.)