Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

Uroczysta Inauguracja roku akademickiego 2024/2025 Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu [ZDJĘCIA, WIDEO]

16.10.2024 16:57 | 0 komentarzy | KuKi

Uroczysta Inauguracja Roku Akademickiego 2024/2025 odbyła się 16 października w Sali Widowiskowej Raciborskiego Centrum Kultury w gronie studentów, kadry naukowej uczelni, pracowników i gości – przyjaciół uczelni. 

Uroczysta Inauguracja roku akademickiego 2024/2025 Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu [ZDJĘCIA, WIDEO]
Uroczysta Inauguracja roku akademickiego 2024/2025 Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu w RCK w Raciborzu, 16.10.2024
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Uroczystość miała miejsce w Raciborskim Centrum Kultury i rozpoczęła się od hymnu państwowego. Rektor, dr Paweł Strózik, powitał zgromadzonych i wygłosił przemówienie inauguracyjne, podkreślając znaczenie kształcenia oraz wartości, jakie niesie ze sobą edukacja. W trakcie ceremonii nastąpiły wystąpienia zaproszonych gości oraz wręczenie odznaczeń państwowych dla zasłużonych pracowników uczelni. Podczas ceremonii odbyła się także immatrykulacja nowych studentów oraz wystąpienie prorektorów ds. studentów. Na zakończenie, wykład inauguracyjny pt. „Zdrowie jako kategoria pedagogiczna” wygłosiła dr Ilona Gembalczyk, prof. uczelni. Uczestnicy uroczystości zakończyli spotkanie śpiewem studentów „Gaudeamus igitur”, co stało się owocnym i radosnym akcentem w rozpoczęciu nowego roku akademickiego.

WIDEO: REKTOR AKADEMII NAUK STOSOWANYCH W RACIBORZU - PAWEŁ STRÓZIK

Mowa rektorska na Inauguracji roku akademickiego 2024/2025

Wybitny niemiecki uczony Albert Einstein powiedział:

„Najpiękniejszą rzeczą, jaką możemy odkryć, jest tajemnica. To fundament wszelkiej prawdziwej nauki.”

Myśl ta wymaga jednak uzupełnienia, ponieważ brak w niej miejsca, w którym proces ten następuje. Pozwolę sobie uzupełnić tę myśl z odrobiną uzurpacji: oczywiście w uczelni wyższej! To ona jest inspiracją dla studentów i pracowników, przypominając, że nauka to ciągłe odkrywanie i pasja.

To dla nas wielki zaszczyt, że są Państwo z nami w tym wyjątkowym dniu. Z radością przyjmuję Państwa zainteresowanie i obecność.

Panie Senatorze, Panie Pośle, Panie i Panowie Samorządowcy,

Ich Magnificencje Rektorzy oraz Prorektorzy z zaprzyjaźnionych uczelni,

Dostojni Goście, Szanowni Państwo!

A nade wszystko Wy, drogie studentki i drodzy studenci!

Inauguracja w dniu 16 października pozwala z refleksją spojrzeć na podobne uroczystości, które odbyły się już w wielu uczelniach. Niezależnie od charakteru i lokalizacji szkoły rektorzy podkreślali w swoich mowach zbliżone do siebie zagadnienia, z którymi mierzymy się jako menedżerowie szkół wyższych. Należą do nich niewątpliwie niż demograficzny (niektórzy nazywają go wręcz katastrofą depopulacyjną), wojna za naszą wschodnią granicą (skutkująca nie tylko katastrofą humanitarną i społeczną, ale zmuszająca rządzących do przesunięcia środków na obronność zamiast przeznaczenia ich na szkolnictwo wyższe), nadal utrzymująca się inflacja, kryzys migracyjny, zmieniający się rynek edukacyjny czy zagadnienie na miarę przełomu cywilizacyjnego, jakim jest sztuczna inteligencja. W wystąpieniu w roku ubiegłym nawiązywałem do zjawiska „czarnego łabędzia”, podkreślając za nowojorskim profesorem Nicholasem Nassimem Talebem, że jest to wystąpienie zdarzenia tak mało prawdopodobnego, że praktycznie niemożliwego, a jednak gdy się pojawia, mającego kolosalny wpływ na rzeczywistość.

W tym roku chciałbym przemówić w nieco innym tonie. Około 200 lat temu, dokładnie w roku 1825 została uruchomiona pierwsza linia kolei żelaznej na trasie Sockton-Darlington w Anglii. Następujące po tym wydarzeniu kolejne otwarcia Linii Kolejowych Księcia Wilhelma w 1831 r. i Ludwigs-Eisenbahn w 1835 r. w Niemczech wywarły znaczący wpływ na rozwój cywilizacji. Wiemy, jak to wygląda dzisiaj. Kolej jest doskonałym, nowoczesnym i bezpiecznym środkiem lokomocji. Dokonanie to można by porównać do sztucznej inteligencji – zjawiska, którego nie potrafimy jeszcze kompleksowo ocenić. Tak samo, jak nie potrafiono ocenić kolei żelaznej w pierwszym etapie jej funkcjonowania. Spójrzmy na zjawisko z perspektywy emocji ówczesnego człowieka. Niemiecki pisarz Heinrich Heine ubolewał, że w wyniku funkcjonowania kolei unicestwiona została przestrzeń na rzecz nadmiaru czasu. Francuscy pisarze – Theophile Gautier czy Victor Hugo określali to zjawisko jako „na wskroś artystyczne, czyniące z podróżnego obserwatora czasu”. Ciekawą myśl znalazłem we wspomnieniach „Niegdyś przeżyłem” (Erlebtes) Eichendorffa. Urodzony niedaleko Raciborza w Łubowicach poeta wskazywał, że kolej „niweluje odrębność człowieka, zmusza go do nieznanej dotąd prędkości, która negatywnie wpływa na sposób myślenia człowieka zmuszonego do coraz szybszego, a zatem i coraz bardziej powierzchownego myślenia i postrzegania rzeczywistości”. To tylko kilka przykładów refleksji na temat przełomowego zjawiska. Pozwalają one jednak na pewną analogię – mimo ówczesnych obaw dziś wiemy, że kolej to wielki przełom i sukces ludzkości. Tak samo będzie (jest) ze sztuczną inteligencją – jestem przekonany, że i ten przełom okaże się pozytywny.

WIDEO NOWINY: PREZYDENT RACIBORZA JACEK WOJCIECHOWICZ

WIDEO NOWINY: PROFESOR GABRIELA KAPICA NA INAUGURACJI ROKU AKADEMICKIEGO

Szanowni Państwo! Dostojni Goście!

Powracając do konwencjonalnej treści mowy rektorskiej proszę pozwolić mi na kilka słów sprawozdania z ostatniego roku działalności Akademii. To był czas intensywnej pracy nie tylko w ramach typowego procesu nauczania, ale także licznych działań wykraczających poza dydaktykę. Należą do nich konferencje naukowe, warsztaty, spotkania tematyczne, eventy organizowane z interesariuszami zewnętrznymi czy wymiana międzynarodowa w ramach programu Erasmus plus.

Dydaktyka

W sposób stabilny realizujemy proces dydaktyki: aktualnie prowadzimy 7 kierunków studiów licencjackich, 3 kierunki studiów inżynierskich, jednolite studia magisterskie i 2 kierunki studiów II stopnia (magisterskich).

W wyniku rekrutacji przyjęliśmy łącznie 502 studentów na 12 kierunkach studiów. W ujęciu statystycznym notujemy liczbę porównywalną do poziomu lat poprzednich, a to w dobie depopulacji niewątpliwy sukces. Liczba ta pokazuje także ważną rolę Akademii w regionie i mieście.

Proces dydaktyczny realizujemy w sześciu instytutach, które wzbogacają zajęcia współpracą z otoczeniem. Uczelnia prowadzi politykę aktywnego i ciągłego informowania otoczenia, więc jedynie wymienię najważniejsze wydarzenia z minionego roku akademickiego.

Współpraca Uczelni z otoczeniem zewnętrznym

Najważniejsze wydarzenia zorganizowane w Instytutach w roku akademickim 2023/2024:

Instytut Studiów Społecznych

• 16.10. „Razem bezpieczniej” – Wydarzenie adresowane do studentów naszej Uczelni, zrealizowane we współpracy z Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego Częstochowa, Komendą Wojewódzką Policji w Katowicach, Komendą Powiatową Policji w Raciborzu.

• 17.05. „Doradca podatkowy – obrońca praw podatnika” – wykład otwarty prof. dr hab. Jadwigi Glumińskiej-Pawlic z UŚ.

Instytut Studiów Edukacyjnych:

• 17. Raciborskie Seminarium Pedagogiczne: „Psychospołeczne i kulturowe funkcjonowanie młodego pokolenia w obecnym świecie”

• 3. Edycja Miejski Festiwal Piosenki i Sportu.

Instytut Neofilologii:

• I Międzynarodowa Studencka Konferencja Naukowa „Język, kultura i literatura na pograniczu polsko-czesko-słowackim”

• Śląskie spotkania (2024) – wizyta studentów kierunku Filologia w zakresie j. niemieckiego w Königswinter w Niemczech, mająca charakter naukowo-dydaktyczny.

Instytut Techniki:

Ósma edycja „Przeglądu projektów inżynierskich” na kierunkach Automatyka i robotyka oraz Zarządzanie i inżynieria produkcji, a także obecność kadry i studentów Instytutu Erasmus Blended Intensive Programm Week w Łotwie (University of Latvia - Uniwersytet Łotewski).

Instytut Architektury:

• Nagroda główna (inż. arch. Maciej Godlewski) w Konkursie na najlepsze prace dyplomowe i kursowe z zakresu urbanistyki, gospodarki przestrzennej i zrównoważonego rozwoju, którego organizatorem jest Towarzystwo Urbanistów Polskich,

• Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego (inż. arch. Marta Tambor) oraz Prezesa SARP w konkursie na Architekturę Roku Województwa Śląskiego,

• Międzynarodowa wystawa fotograficzna „Bliżej natury” z okazji 100- lecia Fundacji Juchowo Farm im. Stanisława Karłowskiego.

Instytut Kultury Fizycznej I Zdrowia

• Pierwsze miejsce studentki pielęgniarstwa Jagody Płatek w Ogólnopolskiej Olimpiady  wiedzy i umiejętności z zakresu badań fizykalnych i chorób cywilizacyjnych.

• Udział 9 studentów kierunku WF w roku akademickim 2023-2024 w projekcie Ministra Edukacji i Nauki w zakresie wsparcia procesu kształcenia studentów-sportowców pn. „Narodowa Reprezentacja Akademicka – IV” mającego na celu umożliwienie studentom-sportowcom realizowanie równoległej kariery sportowej oraz nauki akademickiej w ciągu całego roku akademickiego.

Życie uczelni: Dni otwarte / Międzynarodowy Dzień Studenta

Poza wydarzeniami w Instytutach organizowano także eventy ogólnouczelniane:

• Międzynarodowy Dzień studenta, zorganizowany przy współpracy ze Starostwem Powiatu,

• Seminarium czasopisma naukowego „Eunomia” oraz Konferencja Studenckich Kół Naukowych „Konstruowanie społeczeństwa wiedzy w aspekcie aktywności studenckich kół naukowych”,

• „20 lat Polski w UE”, Dni Otwarte Funduszy Europejskich,

• Uczelniany Bieg Erasmusowy,

• Dni otwarte Akademii dla uczniów szkół średnich,

• Cykliczne wykłady i spotkania ze studentami Uniwersytetu Trzeciego Wieku.

Erasmus+

Wzrasta aktywność Uczelni w ramach wymiany międzynarodowej (ERASMUS+): w roku akademickim 2023/2024 21 pracowników uczestniczyło w wymianie międzynarodowej poszerzając swoje kompetencje na Uniwersytecie w Ołomuńcu, University of Beira Interior w Covilhã (Portugalia), Technicznym Uniwersytecie w Ostrawie, Śląskim Uniwersytecie w Opawie, Uniwersytecie Cypryjskim w Nikozji, Uniwersytecie w Warnie oraz w Hiszpanii.  Nasi studenci w ramach Erasmusa podnosili kompetencje realizując studia oraz intensywne programy na Uniwersytecie w Ostrawie, Uniwersytecie Łotewskim w Rydze oraz odbywali praktyki absolwenckie w Hiszpanii i Portugalii,  

W ramach wymiany międzynarodowej ANS przyjęło w swoich murach 29 gości  (wykładowców i studentów) z zagranicznych uczelni z Czech, Słowacji oraz Albanii.

Inwestycje (wymienię najważniejsze)

W ostatnim roku akademickim oddaliśmy do użytku nowoczesne centrum sportowo-dydaktyczne. Wykonano kompleksowy remont wszystkich instalacji, dostosowano budynek do wymogów p. poż. oraz zmodernizowano przestrzenie dydaktyczne. Wartość inwestycji 3,6 miliona złotych.

Obecnie nadal prowadzimy inwestycję hydroizolacji fundamentów budynku głównego w częściach A i B. Jej zakres rzeczowy obejmuje m. in:

◦ hydroizolacja oraz termoizolacja murów fundamentowych;

◦ wymiana stolarki okiennej pomieszczeń piwnicznych;

◦ opaska drenażowa;

◦ modernizacji instalacji elektrycznej pomieszczeń piwnicznych;

◦ wymiana części posadzek na parterze budynku;

◦ przygotowanie pomieszczeń do stworzenia nowych przestrzeni dydaktycznych;

Wartość inwestycji około 9 milionów złotych (8 594 928,22 zł).

Po zakończeniu hydroizolacji planujemy realizację projektu zagospodarowania i rewitalizacji terenu Kampusu. W zakresie rzeczowym znajdują się:

◦ wykonanie drogi pożarowej;

◦ reorganizacja i dostosowanie miejsc postojowych w tym miejsc dla osób z niepełnosprawnościami;

◦ kompleksowe odwodnienie terenu;

◦ kompleksowa reorganizacja zieleni;

◦ kompleksowe oświetlenie terenu;

Wartość inwestycji (projektowa): około 10 milionów (9 715 471,09) zł.

Szanowni Państwo!

Na koniec – tradycyjnie – proszę pozwolić mi na podziękowania i życzenia.

Wszystkim pracownikom Akademii – naukowym, dydaktycznym, administracyjnym i obsłudze składam serdecznie podziękowania za ich pracę.

Drodzy studenci, zwłaszcza studenci pierwszego roku! Za chwilę Wasza Immatrykulacja, oficjalne przyjęcie do grona studiujących. Po nim swe słowa skieruje do Was prorektor ds. studentów. Dlatego przyjmijcie ode mnie tylko jedną myśl: To Wasz czas! Przed Wami lata pełne wyzwań, ale także niepowtarzalnych możliwości. Wykorzystajcie każdą z nich, by rozwijać siebie, swoje pasje i talenty. Nasza uczelnia jest tu po to, aby Was wspierać na każdym kroku tej drogi.

I jeszcze życzenia: chciałbym życzyć nam wszystkim owocnego roku akademickiego, pełnego nowych odkryć, sukcesów i satysfakcji. Niech ta uczelnia będzie miejscem, gdzie odkrywamy – wspomniane na wstępie – tajemnice i budujemy fundamenty prawdziwej nauki!

Dziękuję za uwagę.