Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Przyszłość CPK niepewna, ale w Żorach trwa inwentaryzacja terenów pod inwestycję

07.08.2024 09:35 | 6 komentarzy | ATy

Choć nadal nie wiadomo, czy budowa linii kolejowej z Katowic do Ostrawy m.in. przez Żory w dotychczas planowanej formie dojdzie do skutku, to w mieście trwają prace inwentaryzacyjne. Pracownicy zewnętrznych firm do końca roku będą przyglądać się zieleni, budynkom i infrastrukturze stojącym na drodze planowanego szlaku kolejowego.

Przyszłość CPK niepewna, ale w Żorach trwa inwentaryzacja terenów pod inwestycję
Nadal nie jest pewne, czy i kiedy takie pociagi będą przecinały żorską dzielnicę Rowień - Folwarki.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Budowa kolei szybkich prędkości w ramach CPK budzi ogromne emocje wśród mieszkańców Żor. Tory mają biec m.in. przez dzielnicę Rowień - Folwarki, na terenach o gęstej zabudowie mieszkaniowej. W ciągu kilku minionych lat odbyło się kilka spotkań z mieszkańcami, w trakcie których wyrażali oni swój sprzeciw i obawy związane z tą inwestycją.

Po ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych w naszym kraju o inwestycji zrobiło się nieco ciszej. Rząd Donalda Tuska dopiero niedawno zapowiedział kontynuację tego projektu, choć o części dotyczącej Górnego Śląska mowy nie było. Mieszkańcy nadal więc nie są pewni, czy tory kolejowe ostatecznie przetną ich działki, czy nie.

Pewności nie ma nawet prezydent Żor, Waldemar Socha. W niedawnym wywiadzie dla Nowin Żorskich przyznał on, że takie trwanie w zawieszeniu jest niekorzystne również dla miasta.

Projektowanie trwa, i to takie dość zaawansowane, bo mówimy już o szczegółach tego projektu. Ale czy to będzie zrealizowane - tego nie wiem, bo to tak naprawdę jest decyzja polityczna. A my, dopóki się to nie rozstrzygnie, nie wiemy, co mamy robić w tym rejonie. Na razie zakładamy, że ta kolej będzie - mówił prezydent Socha.

Potwierdzeniem tych słów wydaje się informacja, jaka dotarła do żorskiego Urzędu Miasta. Czytamy w niej, że reprezentanci wykonawcy prac (konsorcjum firm DOHWA Engineering Co., Ltd i KOREA NATIONAL RAILWAY (Koreańskie Koleje Państwowe) oraz zgłoszonych inwestorowi podwykonawców: Daniel Maranda Pracownia Analiz Środowiskowych ASANGA, EKKOM Sp. z o.o., WTU Sp. z o.o., TDM PROJEKT Sp. z o.o., Rail Engineering sp. z o.o., ATDI Sp. z o.o., Mobility Solutions Sp. z o.o., TD ENERGO sp. z o.o., Wielobranżowa Pracownia Projektów Energetycznych Sp. z o.o.) mogą pojawiać się w rejonie planowanej inwestycji na terenie Miasta Żory w okresie do końca bieżącego roku, w związku z potrzebą wykonania m.in.:

  • inwentaryzacji i obserwacji przyrodniczych,
  • inwentaryzacji istniejącej infrastruktury m.in. energetycznej, teletechnicznej, drogowej, melioracyjnej, sanitarnej,
  • dokumentacji fotograficznej budynków sąsiadujących z inwestycją do prowadzonych analiz hałasu i wpływu linii kolejowej na budynki i budowle oraz innych niezbędnych do dokumentacji projektowej.

Mieszkańcy okolic, przez które ma przebiegać nowa linia kolejowa, mogą spodziewać się wizyty przedstawicieli wyżej wymienionych firm.

Przeciwko inwestycji protestują nie tylko mieszkańcy Żor, ale i sąsiednich Palowic, Bełku czy Mszany. Organizują oni manifestacje i spotkania z mieszkańcami, by zwrócić uwagę na dotykający ich problem. Zapowiedzieli oni także zwołanie Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego w tej sprawie. Pod dostępną tutaj petycją do wojewody śląskiego podpisało się już blisko 700 osób.

Ludzie:

Waldemar Socha

Waldemar Socha

Prezydent Żor