Linia kolejowa Jastrzębie-Katowice. Na jakim etapie są prace i kiedy pociągi osobowe znów pojadą w Jastrzębiu?
Sprawdziliśmy, na jakim etapie są obecnie prace związane z programem Kolej Plus, w ramach którego w listopadzie 2022 roku podpisano umowę pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego i PKP PLK S.A. Jak się okazuje, terminy nie są zagrożone.
Linia kolejowa Jastrzębie-Katowice. Na jakim etapie są prace i kiedy pociągi osobowe znów pojadą w Jastrzębiu?
- Obecnie prowadzimy prace projektowe dla odbudowy połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju z Katowicami. Projektowanie przewidziano na lata 2023 – 2026, a roboty budowlane w latach 2026 – 2029 - informuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Przypomnijmy, że o powrót kolei do Jastrzębia zabiegały wszystkie środowiska, bez względu na barwy partyjne. Zresztą w niedawnej kampanii wyborczej można było również obserwować kolej, jako jeden z czołowych punktów programów wyborczych. Jadną z osób, która od początku uczestniczyła w tym procesie był radny miejski Tadeusz Sławik.
- Inwestycja jest realizowana przez PKP PLK przy współudziale organizacyjnym i finansowym marszałka województwa oraz miasta. Uważam, że realne jest przywrócenie połączenia kolejowego do Katowic zgodnie z planem do 2028-2029 roku. Czas podróży z Jastrzębia powinien oscylować około godziny, być może plus minus parę minut. Muszą bowiem zapaść decyzje, co do liczby przystanków. O tym, że kolej dla naszego miasta jest niezwykle potrzebna przekonałem się, kiedy przeczytałem wspomnienia dra Witczaka. Stwierdził on, że były dwa powody sukcesu Jastrzębia jako światowego kurortu. Jednym była solanka, drugim połączenie kolejowe. To uzmysłowiło mi w czasie, kiedy kolej była likwidowana, musimy się starać o jej zachowanie – wspomina Tadeusz Sławik, radny miejski i Prezes Zarządu Jastrzębskiej Spółki Kolejowej, która zajmuje się pociągami towarowym w ramach Grupy Kapitałowej JSW.
Wiele lat starań i prób
Cały proces, aby przywrócić kolej dla Jastrzębia-Zdroju rozpoczął się już w 2011 roku, kiedy plany te były tematem rozmów przy okazji tworzenia strategii rozwoju miasta. Jak zaznacza Tadeusz Sławik, kolej została włączona do strategii miejskiej i było to porozumienie ponad podziałami politycznymi. - To było wspólne działanie wszystkich klubów radnych i dzisiaj jesteśmy już o krok dalej w kwestii połączenia regionalnego. Co do kolei dużych prędkości, tutaj sprawa stanęła przez roztrzygnięcia rządzących. Ja osobiście, jak wiele osób w Jastrzębiu-Zdroju, byłem za tym rozwiązaniem. Jednym z argumentów za koleją w ramach CPK była argumentacja, że dopuszczone będzie poruszanie się po tych liniach także lokalnych pociągów. Przyjęliśmy więc, że mogłoby to przebiegać starą linią kolejową do Pawłowic. Co ważne, te grunty są dalej własnością PKP. Dlatego też byliśmy jednym z niewielu samorządów, które wyraziły aprobatę dla tego pomysłu. To nas różniło od gmin, gdzie były wskazane nowe przebiegi, często wytyczone w dziwny sposób. Przy szkodach górniczych w kierunku Pawłowic zwykła kolej może mieć zastosowanie, jednak duże prędkości nie wchodzą w grę. To potwierdziło się także po zorganizowanym przeze mnie za zgodą ówczesnego prezesa JSW spotkaniu, na którym przedstawiono plany wydobywcze i szczególnie działalność kopalni „Pniówek” mogłaby znacząco wpłynąć na tę linię kolejową. Później, także po konsultacjach z projektantem, w których udział brał też poseł Grzegorz Matusiak, powstała koncepcja odnogi kolejowej do Jastrzębia z linii głównej Katowice-Ostrawa. Nie ma co ukrywać, że za tym poszłyby miejsca pracy. Dlatego ja bardzo chciałbym, aby KDP w końcu powstała, bo miałoby to plusy nie tylko komunikacyjne – dodaje Tadeusz Sławik.
Co powstanie na nowej linii?
Dzięki odbudowie linii kolejowej, mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju zyskają szybkie i wygodne połączenie z Katowicami. Zdaniem PKP podróż do Katowic wyniesie nieco ponad godzinę.
- Szacowany czas podróży między tymi miastami wyniesie około 72 min. Jastrzębie-Zdrój od 2001 roku jest największym miastem w Polsce, liczącym ponad 80 tys. mieszkańców, pozbawionym dostępu do kolei. W ramach projektu odbudowane zostaną dwa odcinki jednotorowe linii kolejowej (nr 159) o łącznej długości ok. 20 km: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą kursowały z prędkością do 120 km/h - wyjaśnia Katarzyna Głowacka.
Wiadomo już, ile będzie przystanków w samym Jastrzębiu. Nowe stacje pojawią się też w Żorach.
- Mieszkańcy południowo-zachodniej części woj. śląskiego zyskają lepszy dostęp do kolei, dzięki budowie przystanków: Jastrzębie-Zdrój, Jastrzębie-Zdrój Osiedle Barbary, Jastrzębie-Zdrój Bzie, Żory Baranowice, Żory Wschodnie, Palowice, Orzesze Zawada oraz przebudowie peronu w stacji Pawłowice Śląskie. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się - zapowiada zespół prasowy PKP, w odpowiedzi na pytania naszej redakcji.
Komentarze
35 komentarzy
Druga Ania która kombinowała o kolej ale niech ktoś wyjaśni po co.
Kolej jakby co to powinna z Jastrzembia połączyć Wrocław z Krakowem.
Po diabła do katowic.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@luxverit jakie centrum Żor skoro tam nie ma żadnego centrum?! I jakie 5 minut? 5 minut to się stoi w korku skręcając na Rondzie Gliwickim w kierunku osiedli żorskich. W godzinach szczytu nawet 10-15 minut, a skręcając w prawo w kierunku Rownia i Rybnika nie ma korków. Poza tym z Rybnika można jechać innymi zjazdami, nie trzeba przez Żory, no i można jechać w świat także pociągami jak z każdego dużego europejskiego miasta. A z Żor nawet na pociag trzeba jechać do sąsiadów. hehehe Czemu nie zgłosicie akcesu aby przyłączyć się do Rybnika? Zyskalibyście na prestiżu i finansowo. Pewnie czekacie na... bankructwo? ;)
Z perspektywy dobrze skomunikowanego i rozwiniętego Śląska Żory i Jastrzębie to strasznie zacofane dziury. Wyglądają też ordynarnie.
Rybnik to najsłabiej skomunikowane miasto regionu z autostradą.
Najdziwniejsze ponad 100 tys miasto w Polsce.
@Arteks
Zjeżdzając z A1, to w centrum Żor jesteś za 5 min!!!
Chcąc z A1 dostać się do Rybnika, to lepiej omijać Rybnik z daleka, bo podróz trwa 30 min!!!
To tyle samo co ja jadę z Zor na lotnisko w Pyrzowicach!
Dlaczego firmy mając zakupione tereny w Rybniku zrezygnowały z inwestycji???
Bo do Rybnika nie ma jak się dostać z A1!
@luxverit nie obrażaj Żor bo jeśli ta droga jest z nikąd do nikąd to Żory są "nikąd"? ;P Może Żory nie wyglądają jak miasto ale dzielnicą Rybnika spokojnie mogłyby być i tylko by na tym zyskiwały bo duży może więcej, a poza tym w Rybniku jednak władze myślą po miejski. Węzeł Żory został spaprany przez nieudolność żorskiego urzędu. Gdyby Żory były dzielnicą Rybnika byłoby profesjonalnie. Gdyby Żory były dzielnicą Rybnika to nie byłoby wstydu z nadmiernym zadłużeniem, byłoby co komu pokazać jako swoje, obwodnica miałaby takie standardy jak w Rybniku czyli pełna bezkolizyjność i 4 pasy i nikt by się nie śmiał z BKM bo wtedy także po Żorach jeździłyby wodorowce i elektryki jak po Boguszowicach. A patolostwo niestety bardziej kojarzy się z Żorami i nie chodzi tylko o statystyki policyjne. Gdzie mieszkał słynny na całą Polskę patostreamer? W Żorach! A tak niestety zostaje tylko żorska beznadzieja i apatia...
@JarekW jastrzębska obwodnica się dosłownie sypie przez szkody górnicze. Wprowadzono już nawet ograniczenia do 40 km/h. Tramwaje super pomysł - szczególnie podmiejskie i często kursujące ale zapomnij MZK jeśli oferuje jeden autobus na godzinę to jest już luksusowo...
A po diabła kolej w jastrzębiu.
Zróbcie lepiej trzy pasy na ul średnicowej i pawła.
Możecie też zrobić rewolucję i wstawić tramwaje.
Chętnie do pracy podjadę.
Bezkolizyjna obwodnica Rybnika bez połaczenia z A1. Drugi koniec tej"slynnej" rybnickiej perelki konczy się w polu.
Chcąc dojechać z A1 do Rybnika trzeba najpierw dwa razy wjechać do Żor.
OBWODNICA RYBNIKA Z NIKĄD DO NIKĄD..
Taka patola jak caly Rybnik.
@op ciekawy wpis ale z błędem na samym początku. Budżet miasta na 1 mieszkańca w Jastrzębiu należy do najniższych w Polsce wśród miast na prawach powiatu. Natomiast przeciętne zarobki należą w Jastrzębiu do najwyższych. Czy to się przekłada na jakiś szczególny luksus? Nie powiedziałbym. Np. brak w Jastrzębiu salonów samochodowych światowych marek których np. nie brakuje w Rybniku. Brak parkingów wielopoziomowych - auta stawiają na trawnikach czy np. koło Kopalni Borynia na... kartoflisku. W tak zmotoryzowanym ośrodku widać też poważne mankamenty drogowe: brak porządnej bezkolizyjnej 4 pasmowej obwodnicy, wszędzie kręte drogi o niskiej przepustowości np. w kierunku Wodzisławia/A1. Bardzo niskiej jakości drogi. Wspomniana przez ciebie aleja była zwężona przez prawie 5 lat z powodu braku środków na... remont mostku. Dopiero Polski Ład pomógł zlikwidować to wąskie gardło. Piszesz "po co im kolej" - choćby z powodu tego, że w XXI wieku nie mieć kolei to dla europejskiego miasta potwarz i kompromitacja - i tak też to przez władze Jastrzębia jest odbierane. Jastrzębie stało się symbolem polskiego wykluczenia komunikacyjnego jako największe "miasto" bez kolei. Wątpliwa sława...
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Arteks-juz Ci tlumacze.Jak wiesz dochod na mieszkanca Jastrzebia jest jednym z najwyzszych w kraju.Auta tam nie zaparkujesz bo w kazdej rodzinie jest kilka aut.Do autostrady kilka minut,do ,,wislanki''to samo.Przez srodek osiedla dwupasmowa aleja.Zadnych korkow.Po co im kolej czy ,,busiki''jak kazdy lubi wygode w swoim aucie.i ja sie im nie dziwie
ankA_pisankA ok ale teraz nawet jak ktoś chce przyjechać na święta czy wakacje do rodziny w Jastrzębiu to ma problem... bo wybór to albo jechać kulturalnie pociągiem do Rybnika/Wodzisławia i dalej W10 na który jednak czasami trzeba czekać 30-60 minut i trwa to dłużej lub przez Katowice, trzeba najpierw pieszo dotrzeć na drugi dworzec na Sądową i przeżywać 1,5 godziny katorgi w malutkim dusznym busiku. Tak się już tylko podróżuje po wioskach ściany wschodniej i do Jastrzębia. Inni albo mają kolej, albo dobre połączenia międzymiastowe albo solidne PKSy. Jastrzębie nie ma niczego! Zastanawia mnie czemu w tak trudnej sytuacji komunikacyjnej Jastrzębia, MZK nie uruchomi częstszych autobusów jeśli juz nie do Rybnika (skąd połączenia kolejowe są najlepsze) to chociaż do Wodzisławia. Dlaczego jastrzębianie są tak upokarzani?
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Kolej jest temu grajdołkowi bardzo potrzebna, żeby młodzież mogla stąd coraz szybciej się ewakuować.
Jeśli pociąg relacji Jastrzębie Zdrój - Katowice ma jechać z prędkością 120 km/godz. i pokona tę trasę w ciągu 72 minut, to - jak łatwo obliczyć - Jastrzębie dzieli od Katowic równe... 144 kilometry(!).
Po za JSW czy prymatem gdzie młodzi ludzie mają w sjz znaleźć pracę , nie ma , chyba że za ekspedientkę w supermarkecie .
Kolej jest potrzebna ale potrzebne są też wielkie firmy inaczej na każdym znaku Jastrzębie Zdrój należy z przodu dopisać skansen , no przecież karbonarium muzeum już jest
To są suche dane. Przykro mi, że pieniądze z JASTRZĘBSKIEJ sp. węglowej płyną szwrokim strumieniem do "hanysowa".
To nasze miasto powinno być najbogatsze i najnowocześniejsze w regionie.
Rybnik jest większy i starszy.
Tutaj brak dobrego zarządzania. Ech...
Oj frustraci z Żor i Jastrzębia... Pozwolę sobie was schłodzić prostymi aktualnymi danymi związanymi z transportem, a nie tak jak wy... hejtobaśniami:
KOLEJ: Rybnik - ponad 100 pociągów, Żory - 6, Jastrzębie - 0
KASY BILETOWE: Rybnik - 2, Żory - 0, Jastrzębie - 0
OBWODNICE EKSPRESOWE: Rybnik - 10 km, Żory - 0 km, Jastrzębie - 0 km
AUTOBUSY WODOROWE: Rybnik - 20, Żory - 0, Jastrzębie - 0
AUTOBUSY ELEKTRYCZNE: Rybnik - 23, Żory - 0, Jastrzębie - 0
ILOŚĆ TRAS ŁĄCZĄCYCH Z A1: Rybnik - 4, Żory - 1, Jastrzębie - 1
ILOŚĆ TRAS ŁĄCZĄCYCH Z A4: Rybnik - 1, Żory - 0, Jastrzębie - 0
BUDOWA NOWOCZESNYCH DRÓG: Rybnik - 4 km (w trakcie), Żory - 0 km, Jastrzębie - 0 km
PARKINGI WIELOPOZIOMOWE: Rybnik - 3, Żory - 0, Jastrzębie - 0
KIERUNKI RELACJI POCIĄGÓW Z RYBNIKA: Gliwice, Katowice, Racibórz, Bohumin, Wisła, Zakopane, Praga, Wiedeń, Hel, Łeba, Gdynia, Gdańsk, Sopot, Kraków, Przemyśl, Ustka, Poznań, Wrocław, Bielsko-Biała, Szczecin, Świnoujście.
SALONY SAMOCHODOWE: Rybnik - Toyota Lexus Man Peugeut Reanult Nissan Hiunday Honda Skoda Opel Wolfsvagen Porsche, Żory - Fiat, Jastrzębie - Opel
W transporcie jak we wszystkim widać ogromne zapóźnienie cywilizacyjne w przypadku Żor i Jastrzębia do Rybnika!
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@SJZ bo są zdecydowanie pilniejsze inwestycje kolejowe od bocznicy jastrzębskiej.
Wszystko fajnie, ale czemu to wszystko musi tyle trwać.. :(
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Władza się zmieniła a pan Sławik jeszcze na stołku? Poprzednicy z pisu szybciutko wyj...li panią prezes. Może niedopatrzenie...
Proszę się nie śmiać z Jastrzębia i ciężkiego losu mieszkańców tylko im wspolczyc. Życie w Jastrzębiu to trochę jak na syberyjskiej wiosce.
PO wszystko zniszczy
72 minuty to czas przed zmianami Orzeszu Zawadzie gdzie wydłużą linię oraz wprowadzą dwa przejazdy przez ulicę żorską i łuki także bedzie dobrze jak bedzie to czas 1:15 minut. O szkodach górniczych nie wpominając i ciagłych zamknieciach linii i ZKA. Szybciej będzie autobusem przy takim poprowadzeniu linii.
ankA_pisankA podobno są desperaci z Jastrzębia którzy wsiadają na stopnie przy węglarkach myśląc, że dojadą nimi nad morze do portu. Najdalej jednak dojeżdżają do... Koksowni w Radlinie lub Zdzieszowicach. ;P Mam pytanie czemu przystanek ma się nazywać Jastrzębie Centrum skoro w okolicy Pszczyńskiej, Północnej, Grodzkiej dominują krzaczory i chałupy? No chyba, że to będzie Jastrzębie Centrum Wsi?
@BocznicaDlaJastrzebia (Arteks)
Wstyd to jest dla Rybnika, ze nie posiada obiektów sportowo-rekreacyjnych. W samym Rybniku nie ma ANI JEDNEJ hali sportowej. Najbliższa salka sportowa na 800 widzów znajduje się kilkanaście km od Rybnika, w Boguszowicach k.Żor.
No to jakos bardzo słabo to idzie skoro od 2011 tak naprawdę zrobiono tylko projekt. To ogromny wstyd dla Jastrzębia i Żor że stały się miejscowościami na równi z wsiami typu Pierdziszowice Dolne w sytuacji kiedy kolej stała się taka modna już nie tylko na zachodzie Europy ale też w Polsce.
Nie prawda,że wszyscy radni byli za powrotem koleji osobowych do Jastrzębia-Zdroju.
Pan radny ,który uciekł z PiSu do PO był przeciwnikiem.
Prezes Jastrzębskiej Spółki Kolejowej z partyjnego namaszczenia PiS opowiada o powocie kolei.
To w takm razie są te tory w Jastrzębiu, czy ich nie ma?
Bo węgiel na taczkach się wywozi.