Przeciwnicy CPK na Śląsku mogą odetchnąć z ulgą. Na razie nie ma w planach inwestycyjnych niczego poza tzw. linią Y
Zaskakujący dwugłos w sprawie Kolei Dużych Prędkości w województwie śląskim (jako komponentu kolejowego CPK). Z CPK płynie przekaz o tym, jak ważne jest połączenie z Katowic do Ostrawy. Tymczasem posłanka Gabriela Lenartowicz zasięgnęła informacji u źródła, tj. pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska oraz wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka. Czego się dowiedziała? Obecnie, do 2035 roku, nie planuje się "żadnych działań stricte inwestycyjnych". Co więcej, powstają koncepcja programowo-przestrzenna oraz raport oddziaływania na środowisko, które "mają za zadanie odpowiedzieć na pytania o zasadność społeczną, ekonomiczną i środowiskową prowadzenia linii w technologii dużych prędkości w zaproponowanym przebiegu".
"Trójskok w nowoczesność", czyli CPK w wydaniu Tuska
26 czerwca Donald Tusk zapowiedział realizację Centralnego Portu Komunikacyjnego w zmienionej formule. Szef rządu podkreślił, że lotnisko w Baranowie powstanie, a z inwestycji kolejowych jako pierwszy zostanie zrealizowany tzw. igrek, który połączy Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław.
- Program CPK będzie trójskokiem w nowoczesność. Po pierwsze, Koleje Dużych Prędkości, które najpierw połączą Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław (tzw. linia Y). Po drugie, centralny port lotniczy w Baranowie przy jednoczesnej rozbudowie sieci lotnisk regionalnych. Po trzecie, rozwój Polskich Linii Lotniczych LOT, aby stały się jednym z wiodących przewoźników - powiedział premier Donald Tusk.
- Jednocześnie, dzięki wprowadzonym modyfikacjom przebiegu planowanych linii kolejowych, radykalnie zmniejszy się liczba koniecznych wywłaszczeń - informowało CPK.
Stanowisko CPK w sprawie budowy Kolei Dużych Prędkości
Z opublikowanych na stronach rządowych oraz CPK komunikatów nie wynikało jednak, co dalej z projektem budowy Kolei Dużych Prędkości w województwie śląskim, tj. linią Katowice - Ostrawa. Zadzwoniliśmy do Agnieszki Stefańskiej-Krasowskiej, rzeczniczki prasowej CPK. Poprosiła nas o przesłanie pytań w wiadomości e-mail, co też zrobiliśmy. Odpowiedź z biura prasowego CPK otrzymaliśmy po 9 dniach (i interwencji telefonicznej).
- Czy Kolej Dużych Prędkości na odcinku Katowice - granica państwa - Ostrawa będzie realizowana?
- Spółka CPK prowadzi w województwie śląskim prace przygotowawcze do budowy linii Katowice-Ostrawa (nr 170). Jest to projekt będący elementem transeuropejskiego korytarza TEN-T, czyli jeden z priorytetów inwestycyjnych UE, który otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
- Jeśli KDP Katowice - Ostrawa będzie realizowana, to w jakim wariancie przebiegu? (czy będzie to tzw. wariant inwestorski, wybrany w marcu 2023? https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/nowa-linia-kolejowa-katowice-ostrawa-spolka-cpk-przedstawia-wariant-inwestorski)
- Obecny wariant przebiegu linii kolejowej Katowice-Ostrawa został wybrany po przeprowadzeniu prawie 100 spotkań z mieszkańcami i samorządowcami oraz szczegółowych analiz wielokryterialnych szeregu aspektów technicznych, społecznych i środowiskowych. Wskazany przez CPK przebieg zakłada najmniejszą liczbę wyburzeń i najmniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne spośród wszystkich badanych. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Żor, Rybnika, Wodzisławia i Jastrzębia-Zdroju, oznaczając koniec wykluczenia kolejowego tego ostatniego.
- Na jakim etapie znajduje się obecnie proces inwestycyjny KDP Katowice - granica państwa - Ostrawa (projekt, zgody administracyjne)?
- Obecnie na zlecenie CPK opracowywana jest koncepcja programowo-przestrzenna. Spółka złożyła też wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. W przygotowaniu jest raport oddziaływania na środowisko, opracowywany zgodnie z wytycznymi Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach. Inwestycja ma wymiar transgraniczny; odcinek Katowice – Ostrawa to nie tylko ważna inwestycja kolejowa w regionie Śląska, ale też docelowo łącznik Katowic, Krakowa i Warszawy z Brnem, Pragą, Bratysławą, Wiedniem i Budapesztem.
Przed wyborami wspierali protestujących mieszkańców. Co mają im do powiedzenia dzisiaj?
Odpowiedź, którą otrzymaliśmy od CPK, jest zasadniczo zbieżna z tym, co spółka komunikowała w czasach rządów Prawa i Sprawiedliwości. Wystarczy zerknąć do komunikatu: https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/nowa-linia-kolejowa-katowice-ostrawa-spolka-cpk-przedstawia-wariant-inwestorski). Można więc odnieść wrażenie, że CPK realizuje projekt budowy Kolei Dużych Prędkości w naszym województwie według założeń przedstawionych w czasie, gdy nadzór nad całym przedsięwzięciem sprawował Marcin Horała, a nie Maciej Lasek. Założeń, przeciwko którym protestowała część mieszkańców powiatów rybnickiego i mikołowskiego. W tym miejscu dodajmy, że protestujący otrzymali przed wyborami wsparcie parlamentarzystów i kandydatów w wyborach do Sejmu RP z naszego regionu, m.in. posłanki Gabrieli Lenartowicz oraz radnego Łukasza Osmalaka. Dziś oboje zasiadają w Sejmie RP.
Dwa warunki posła Osmalaka
Poseł z Mikołowa zapewnia nas, że dogląda spraw związanych z CPK/KDP i jest dobrej myśli, gdyż wiele wskazuje na to, że zmierzają one w kierunku korzystnym dla jego regionu. - Dla mnie najistotniejszą rzeczą jest to, żeby Kolej Dużych Prędkości nie powodowała destrukcji tkanki miejskiej. Jeśli już będzie dochodziło do wywłaszczeń, to żeby one zostały przeprowadzone na uczciwych zasadach, tak aby właściciele nieruchomości nie byli poszkodowani. Jeśli te dwa warunki nie zostaną spełnione, pozostaną przeciwnikiem Kolei Dużych Prędkości w ramach CPK - mówi poseł Łukasz Osmalak z Polski 2050 Szymona Hołownii.
Posłanka Lenartowicz zasięgnęła informacji u źródła
Bardziej precyzyjnych informacji w tej kwestii udziela jednak posłanka Gabriela Lenartowicz z KO*. G. Lenartowicz, jako przewodnicząca zespołu parlamentarnego zajmującego się m.in. projektem CPK, zasięgnęła informacji u źródła, czyli wiceministrów infrastruktury - pełnomocnika Macieja Laska oraz wiceministra Piotra Malepszaka. - Otóż obecnie do 2035 roku nie przewiduje się żadnych działań stricte inwestycyjnych dot. Kolei Dużych Prędkości poza tzw. "Ygrekiem" - zapewnia posłanka G. Lenartowicz.
- Co do linii 170 Katowice - Ostrawa, zgodnie z zawartym wcześniej kontraktem opracowywana jest koncepcja programowo-przestrzenna oraz raport oddziaływania na środowisko, które to mają za zadanie odpowiedzieć na pytania o zasadność społeczną, ekonomiczną i środowiskową prowadzenia linii w technologii dużych prędkości w zaproponowanym przebiegu. Po uzyskaniu tych dokumentów podjęte zostaną decyzje co do dalszego losu tej inwestycji. Jednocześnie prowadzone są prace mające na celu zwiększenie standardów i dostępności kolejowej na tym obszarze przez Polskie Linie Kolejowe. Jednocześnie pojęliśmy prace w interdyscyplinarnym zespole roboczym nad nowelizacją prawa dot. wywłaszczeń pod cele publiczne, tak by ich zakres był ograniczony do niezbędnego, a odszkodowania były sprawiedliwe
- czytamy w odpowiedzi posłanki Gabrieli Lenartowicz na pytania Nowin.
CPK/KDP na Śląsku. Przebieg tzw. wariantu inwestorskiego
Przypomnijmy, linia z Katowic do Ostrawy, przeciw której protestowała część mieszkańców ma/miała przebiegać przez Mikołów, Palowice, Żory, Świerklany, Godów, Mszanę, a połączenie z nią mają/miały uzyskać poprzez dodatkowe łącznice również Wodzisław Śl. oraz Jastrzębie-Zdój.
Wojciech Żołneczko
* Posłanka Gabriela Lenartowicz jest związana przede wszystkim z powiatem raciborskim, który stanowi jej naturalne zaplecze wyborcze, i to właśnie tutaj zdobywa najwięcej głosów. Warto jednak zauważyć, że wyborach w 2023 roku G. Lenartowicz zdobyła w powiecie mikołowskim 1798 głosów, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2019 r., gdy zagłosowało na nią 838 mieszkańców powiatu mikołowskiego. Ten wzrost poparcia w powiecie mikołowskim był nagrodą za wsparcie protestujących przeciwko CPK na tym obszarze.
Zobacz również:
Komentarze
30 komentarzy
Po co nam kolej w Jastrzębiu??........przecież mieszkańcy tej osady pieją z zachwytu, że mają żelazny szlak rowerowy!!! Będziecie zapierniczać na swoich pięknych rowerach a wasi wybrańcy będą latać odrzutowcami.
Są też tego plusy. Lokalne mongolstwo uwielbiające zwierzątka i robactwo będzie zadowolone.
Wesołe ślimaczki będą pełzać a uśmiechnięte kleszcze będą się rozmnażać.
Po co nam jakieś tory jak inni mają.
@op władze Jastrzębia znaczą tyle co władze Pcimia Dolnego. Jak się nikt nie liczył kiedyś likwidując kolej w Jastrzębiu tak tym bardziej obecnie nikt się Jastrzębiem przejmować nie będzie. To przecież kompletna dziura
I jak widać miały rację, skoro CPK nie będzie. I przestań trolować o tym Rybniku i zmieniać Nicki skoro i tak wszyscy wiedzą że to ty.
Wladze Jastrzebia wyraznie zaznaczyly ze priorytetem jest polaczenie kolejowe przez Pawlowice-Zory do Katowic,a nie CPK
@Szybka_kolej niestety Chorwacja i kraje bałkańskie to jedne z najbardziej zacofanych kolejowo krajów w Europie... Tam kolej trochę jest na poziomie... czasów Franciszka-Józefa. Jeśli w stolicy kraju - Zagrzebiu nie można na głównym dworcu zapłacić kartą za bilet to coś z tą Chorwacją nie gra i tam raczej koleją długo jeszcze nie dojedziemy. Na Bałkany zdecydowanie samolot ale np. do Pragi, Wiednia zdecydowanie pociąg.
Platformersi, 3droga,lewica,PSL i niemcy lubią to
a co pis zrobił przez 8 lat w tej sprawie poza wzbogaceniem swoich kosztem z państwowej kasy i planami na papierze!
@PKP czasy wolnej kolei dawno za nami! Akurat Rybnik ma szybką kolej i to obecnie (Wodzisław też ale jednak oferta jest mniejsza). Przykłady z obecnego rozkładu (a nie przypuszczalnego 2035): Rybnik-Warszawa 3,5 godziny, Rybnik-Wrocław 2 godziny, Rybnik-Poznań 4 godziny, Rybnik-Gdańsk niecałe 7 godzin, Rybnik-Wiedeń 4 godziny, Rybnik-Przemyśl niecałe 5 godzin. Szybciej nie da się dojechać autem jeśli jedzie się zgodnie z przepisami i robi się przerwy na wc i rozprostowanie kości. Tylko jest jeden problem. Co raz trudniej o miejscówkę bo chętnych do jazdy pociągami jest więcej niż... miejsc.
Dzięki KO nie będzie szybkiej kolei nawet w Rybniku
No właśnie dzięki KO będziesz mógł wsiąść do pendolino w Rybniku a nie w Jastrzębiu
Fajne by było wsiadasz w Rybniku do pendolino i jedziesz do Chorwacji czy Włoch, nad Bałtyk , kilka godzin i jesteś na miejscu a tak Niemcy mogą a Polacy nie mogą . Dziękujcie pani Lenartowicz że nas zalatwiła
PO co nam szybka kolej jak jest w Niemczech takie myślenie Platformy obywatelskiej
Mam nadzieję że do 2035 roku cała ta gangsterska sitwa Tuskowo-Hołowniano-Kamyszowo-Lewacka będzie nie tylko na marginesie historii ale nawet społeczeństwa. Opóźnienie budowy CPK przechodzącej przez nasz region śmiało można uznać za działania wrogie wobec obywateli RP.
Czemu kłamiesz ?
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Niemcy i przeciwnicy CPK mogą odetchnąć z ulgą. Gabryśka niezwykle zadowolona, że jej rudy fuhrer hamuje co się da w Polsce. A paszła won do helmutów!
cofanie w rozwoju ......... co ty trollu piszesz?
Za pis-u to był rozwój .................w złodziejstwie i przekrętach
Czyli kolejny konkret uśmiechniętej polski.
Szczególnie złe wiadomości dla SJZ.
Po co wam szybka kolej jak Niemcy mają
Niedługo rok rządzą i same baty jak nie podwyżki to cofanie w rozwoju.
Oj tam oj tam trolle wszystko w swoim czasie
A tak na marginesie co pis zrobił przez 8 lat ???
Może to wam pomoże
Tadeusz Romańczuk, były wiceminister rolnictwa w rządzie PiS, usłyszał kolejne zarzuty w śledztwie dotyczącym milionowych nieprawidłowości w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa - wynika z informacji Wirtualnej Polski. Z tytułu dwóch afer państwo próbuje odzyskać 170 mln zł.
Gabriela Lenartowicz: zróbmy tak, by nie było niczego.
Nic to.
Nieważne, że w tej upadającej osadzie nie będzie pociągów pasażerskich, chociaż węglarki o dziwo jeżdżą, czyli tory są, bo każdego dnia wywożą pochodzący z rabunkowego wydobycia przez JSW węgiel i tym samym zostajemy niepodzielnie na piedestale jako zwycięzca w kategorii największe miasto w EUROPIE bez pasażerkiego połączenia kolejowego.
Nieważne, że w tym grajdołku nie ma ani jednej uczelni wyższej i tym samym bezpowrotnie tracimy młodzież.
Ważne natomiast, że mamy parki kieszonkowe i nagminnie żyjemy tylko i wyłącznie historią, chociaż nie ma czym, bo przecież historycznie to górnictwo zabiło to miasto jako uzdrowisko.
Amen.
Komentarz został usunięty ponieważ nie jest związany z tematem
Brak przelotu przez jastrzebie = śmierć
Kolei
Najbardziej zawiedzione może być Jastrzębie... Inne miasta mają dostęp do kolei, Rybnik ma obecnie świetną ofertę rozkładową połączeń.
No super KPO też jest odcięte, bo musimy cześć zwrócić za niewykorzystanie w terminie.
I jeszcze jedno pytanie p. Lenartowicz. Jaki związek z odbudowa kraju (KPO) po covid ma dopłata do używanego samochodu elektrycznego, roweru czy hulajnogii?
Niech żyje rudy könig. Szkoda, że stajemy się zapadłą dziurą. Pozdrawiam wszystkich uśmiechniętych.
Pani Lenartowicz ,czy pani nie widzi tego że pani swój region wyborczy zwija ,całe to KO,PO na śmietnik histori ,za złe wybory trzeba płacić "uśmiechnięta Polsko " tylko szkoda że to z nas Polaków zachód znów ma beke
No jak ładnie, znowu się cofamy bo to zachód może się rozwijać.
Zwolennicy landu Polen triumfują.