Sobota, 27 lipca 2024

imieniny: Natalii, Aureliusza, Jerzego

RSS

Jak można zostać pilotem szybowca?

15.07.2024 09:00 | 0 komentarzy | EK

Szybownictwo jest wspaniałą formą rozrywki i sportu. Wiele osób marzy o tym, by zostać pilotem szybowca, jednak nie ma pojęcia, jak można uzyskać taki tytuł.

Jak można zostać pilotem szybowca?
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Lot szybowcem to niesamowite wrażenia i cudowna cisza, ponieważ wyróżnia go brak silnika. W czasie przelotu można odnieść wrażenie, że pojazd ten unosi się w powietrzu niczym szybujący ptak. Wiele osób spogląda z zachwytem na cicho lecące nad głowami szybowce, marząc o tym, by usiąść kiedyś za ich sterami. Od czego zacząć taką przygodę z lataniem w przestworzach? Najlepiej od zapoznawczego lotu. Wykonywane są one w aeroklubach lub w prywatnych ośrodkach szkoleniowych, w różnych miejscach w Polsce. Odbywają się w szybowcach szkoleniowych. Wynoszone są one w powietrze z pomocą wyciągarki lub na holu, przez samolot śmigłowy. Sam przelot może trwać od 10 do 60 minut. W tym czasie instruktor i jednocześnie pilot, przekazuje uczestnikowi informacje, dotyczące zarówno wyposażenia maszyny, jaki sposobu latania. Demonstruje również jego możliwości w czasie przelotu. Ten próbny lot pozwala jego uczestnikowi przekonać się, czy faktycznie odpowiada mu taka forma podróżowania i czy poradzi sobie w przestworzach. Większość osób jest zachwycona wrażeniami, jakie daje lot szybowcem. Warto nadmienić, że by przystąpić do kursu na pilota szybowca, trzeba mieć ukończone 14-16 lat, w zależności od wymagań aeroklubu. Bardzo istotne są także wyniki badań lotniczych, które wykonuje się w ośrodkach medycyny lotniczej lub w prywatnym trybie, ale z koniecznym orzeczeniem lekarza z uprawnieniami. Szkolenia prowadzą instruktorzy i wykładowcy. Polskie aerokluby mają wysoko wykwalifikowaną kadrę tych pracowników i doskonałe zaplecze szkoleniowo -dydaktyczne, a także wyposażenie w postaci floty szybowców oraz samolotów.

Szkolenie na pilota szybowca – skorzystaj z oferty polskich aeroklubów

Profesjonalne szkolenie na pilota szybowca zaczyna się od kursu teoretycznego, prowadzonego stacjonarnie. W czasie zajęć, słuchacze poznają zasady bezpieczeństwa, prawo lotnicze, poszerzają wiedzę o planowaniu lotu i o samym szybowcu, a także z podstaw meteorologii, nawigacji czy łączności. Kurs teoretyczny zajmuje z reguły 50-60h. W przerwie zajęć kursanci mogą zajrzeć na stronę bet.pl, by sprawdzić wyniki rozgrywek piłkarskich. Kolejny etap nauki, dotyczy samego latania. Wykonywane jest ono w Polsce na dwóch typach szybowców– SZD-9E „Bocian” i SZD-51 „Puchacz”. Szkolenie praktyczne może zająć do 2-3 tygodni. Możliwe jest również dłuższe wykonywanie lotów, ale w godzinach poranno- wieczornych lub w weekendy. To wygodne rozwiązanie dla osób pracujących. Zaliczony kurs praktyczny ma miejsce wtedy, gdy odbytych jest minimum 40 lotów i w powietrzu ma się spędzone minimum 4 godziny. Szybowiec można prowadzić tylko będąc wyposażonym w spadochron. Pojazdy startowane są za pomocą wyciągu, samolotu, specjalnej wyrzutni, grawitacyjnie- jeśli w górach lub z użyciem samochodu z przyczepioną do niego liną. Każdy lot odbywa się z certyfikowanym instruktorem. Szkolenie kończy egzamin praktyczny, składający się z 2 lotów z instruktorem i 5 lotów samodzielnych.

Latanie na szybowcach to wielka frajda. Może być początkiem przygody z lotnictwem, która może prowadzić uczestnika za stery dużych samolotów pasażerskich czy też wojskowych myśliwców. 

Materiał partnera