Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Uczniowie Ekonomika po raz trzeci wzięli udział w polsko-niemieckim projekcie

05.06.2024 14:42 | 0 komentarzy | ZSE

W dniach 27 maja -31 maja uczniowie Ekonomika po raz trzeci wzięli udział w polsko-niemieckim projekcie zorganizowanym w tym roku również w formie warsztatów zawodowo-językowych. Warsztaty organizowane były w ramach Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży (PNWM), która umożliwia spotkania i współpracę Polaków i Niemców.

Uczniowie Ekonomika po raz trzeci wzięli udział w polsko-niemieckim projekcie
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Projekt ten otrzymał dotację organizacji utworzonej przez rządy obu krajów. Zadaniem PNWM jest wspieranie wzajemnego poznania, zrozumienia i współpracy młodych Polaków i Niemców. W tym celu inicjatywa dofinansowuje i merytorycznie wspiera spotkania młodzieży. Udział w międzynarodowym projekcie rozwija osobowość i kompetencje międzynarodowe oraz językowe młodych ludzi. Służy wzajemnemu zrozumieniu, przezwyciężaniu uprzedzeń oraz wpiera wspólną odpowiedzialność za kształtowanie przyszłości wolnej Europy.

W pięciodniowym spotkaniu uczestniczyła grupa 17 uczniów z Zespołu Szkół Ekonomicznych oraz 17 uczniów z niemieckiej szkoły Berufskolleg der Stadt Hagen Kaufmannschule I. Młodzież zakwaterowana była w prowadzonym przez Stowarzyszenie Zamku Trebnitz - Centrum Edukacji i Spotkań (Schloß Trebnitz Bildungs ‐ und Begegnungszentrum e. V.). Zamek Trebnitz jest placówką edukacyjną o profilu oświatowo‐kulturalnym, która główny nacisk swojej działalności kładzie na międzynarodowe projekty wymian, głównie z Polską i krajami Europy Wschodniej.

Położenie tej placówki jest wyjątkowe. Z zamkiem graniczy historyczny park w stylu angielskim z pięknym drzewostanem, rozległymi łąkami, dwoma stawami i gajem, gdzie uczestnicy naszego projektu spędzali czas aktywnie integrując się na łonie natury.

Wyjątkowa infrastruktura zamku ze świetlicą integracyjną oraz ogrodem i parkiem zachęcała do wspólnych aktywności sportowych. Obie grupy zorganizowały polski i niemiecki wieczór, podczas którego zaprezentowały ciekawostki, atrakcje i ważne informacje na temat swoich państw oraz szkół, do których uczęszczają. Odbył sie grill, dyskoteka, pokazy tańców oraz wspólne wykonanie ‘belgijki’.

Po raz pierwszy w programie spotkania znalazły się 'soft skills workshops', podczas których uczniowie zapoznali się z ideą kompetencji miękkich i zastosowaniem ich w swojej przyszłej karierze. Tradycyjnie przeprowadzono warsztaty baristyczne i cukiernicze, a także animacje językowe, które motywowały młodzież do podnoszenia swoich kompetencji językowych. Uczniowie wykorzystywali nabyte w szkole umiejętności komunikacyjne podczas wspólnego przygotowywania wyrobów cukierniczych. Najważniejszym zadaniem międzynarodowych teamów było opracowanie receptur i przepisów w obu językach, a następnie wspólne pieczenie chałki drożdżowej, bułek, ciast oraz przygotowanie musu czekoladowego. Kurs „Barista” obejmował zajęcia praktyczne i teoretyczne z zakresu sztuki wypalania, parzenia i podawania różnych rodzajów i gatunków kawy. Dzięki szkoleniu uczniowie doskonale mogą odnaleźć się na rynku pracy w branży gastronomicznej, gdyż posiadają wiedzę na temat odmian czy gatunków owocu kawowca oraz praktyczną umiejętność obsługi ekspresu ciśnieniowego i przygotowania kaw za pomocą tradycyjnych i alternatywnych metod, tj.: aeropress czy chemex.

Projekt zakończyła wycieczka do stolicy Niemiec. W Berlinie młodzież spotkała się z właścicielką prowadzącą swoją działalność gospodarczą - firmę cateringową obsługującą różnego rodzaju eventy. Ponadto uczniowie zobaczyli Kanzleramt Reichstag, Brandenburger Tor, Potsdamer Platz, Muzeum Techniki, Alexander Platz oraz najpiękniejszą ulicę Berlina Unter den Linden.

Założone w projekcie cele zostały w całości zrealizowane. Współpraca okazała się bardzo owocna, młodzież nawiązała nowe znajomości, przełamała bariery i zweryfikowała panujące stereotypy dotyczące odmienności kulturowych. Nauczyła się tolerancji i szacunku do wielokulturowości. Wartość dodaną stanowi czas spędzony z rówieśnikami, pozyskanie nowych kompetencji językowych, społecznych i zawodowych, dzięki którym otworzyli się na współczesną Europę i zwiększyli swoje szanse na rynku pracy. Uczniowie Ekonomika przywieźli ze sobą niezwykłe wspomnienia, które zaprocentują w przyszłości i zmotywują do dalszego rozwoju.

źródło: ZSE