Marszałek Chełstowski: Droga Regionalna Racibórz-Pszczyna powinna być w TOP 5 inwestycji nowej kadencji
Jakub Chełstowski pożegnał się z dziennikarzami regionalnej prasy, zapraszając ich na śniadanie prasowe do Planetarium Śląskiego. Zaprezentował dwa krótkie filmy podsumowujące kadencję 2018-2024 i wręczył gościom liczący ponad 100 stron materiał opisowy. - Chwalimy się, na podstawie faktów i liczb - podkreślił.
Potrzeba trzech nowych szpitali i tysiąca medyków
Mówił m.in. o powiększeniu budżetu Województwa Śląskiego o 100% z 1,58 mld zł do 3,6 mld zł. - Naszą ambicją było wykonanie roczne na poziomie 92%, co się udało - stwierdził Jakub Chełstowski. Podkreślił, że poziom życia w województwie wzrósł i klasyfikowany jest teraz na 128 miejscu na świecie, po awansie o 40 pozycji.
- Na kulturę grosza nie zabrakło - zaznaczył ustępujący marszałek opowiadając o pracujących w tym sektorze 2,5 tys. osób i inwestycjach w placówki kultury jak teatry i opera.
Gospodarz konferencji opowiadał również o walce z epidemią koronawirusa, opiece nad uchodźcami wojennymi z Ukrainy, a także negocjacjach z Komisją Europejską o pieniądze na transformację Śląska. - To był pracowity, burzliwy i trudny czas - zaznaczył J. Chełstowski.
Chełstowski przyznał, że na Śląsku potrzebne są 2-3 całkiem nowe szpitale, zbudowane od podstaw wedle potrzeb regionu. - Brakuje nam 1000 medyków. Kiedy prasa pisze, że gdzieś zamyka się oddział, to znaczy, że inny szpital podkupił kadrę, dając lekarzom 100 zł więcej za godzinę dyżuru - usłyszeli uczestnicy spotkania. Marszałek nazwał tę sytuację kanibalizacją szpitali.
Jakub Chełstowski zapowiedział rozwój kontaktów Śląska i Abu Dhabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W planach jest stworzenia w oparciu o te relacje hubu inwestycyjnego z przedsięwzięciami o wartości od 50 do 100 mln dolarów.
Województwo Śląskie ma zakupić 26 nowych pociągów z opcją zakupu kolejnych 4. Taki tabor kolejowy ma dać Kolejom Śląskim stabilną przyszłość na długie lata.
Marszałek przemawiał ponad godzinę. Później przyszła pora na pytania dziennikarzy i wywiady.
RDRP jest jak DNA województwa
Nowiny zadały mu pytanie o przyszłość Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna. Obwodnica Raciborza od Rudnika do ul. Piaskowej to fragment RDRP. Chełstowski przyznał, że decyzje w sprawie kontynuacji inwestycji będą zależały od nowego Sejmiku. Podkreślił zaangażowanie starosty Grzegorza Swobody w lobbowanie za budową tej drogi, jak i drugiej obwodnicy - Rudnik-Żerdziny. - Ta droga regionalna stanowi DNA województwa. Musi się znaleźć w TOP5 drogowych inwestycji nadchodzącej kadencji - podkreślił marszałek. Jego zdaniem samorządu wstrzymanie kontynuacji tego zadania drogowego w ogóle nie powinno wchodzić w grę.
WIDEO NOWIN: JAKUB CHEŁSTOWSKI O INWESTYCJACH DROGOWYCH
Czym zajmie się Chełstowski po zakończeniu pracy w urzędzie marszałkowski? Okaże się w maju. Włodarz nie chciał powiedzieć o swej przyszłości zawodowej. Przyznał tylko, że ma dość polityki. Drugi raz nie przyjąłby już propozycji objęcia funkcji marszałka.
- Cieszę się, że to się kończy. Zobaczyłem, jak się robi politykę, jak się "robi kiełbasę" i nie podoba mi się to. W szeregach PiS musiałem iść na zgniłe kompromisy, dlatego odszedłem stamtąd, dla dobra Województwa. Moim zdaniem najlepszymi samorządowcami byliby wojskowi. Przestrzegają regulaminu, wiedzą gdzie jest ich szef i służą uczciwie - uśmiechnął się na koniec J. Chełstowski.
Kadencja 2018-2024. Oficjalne podsumowanie z serwisu śląskie.pl
Ostatnie lata przyniosły województwu szereg flagowych inwestycji i rozwojowych programów. Od dynamicznego rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej, poprzez wsparcie innowacji, aż do znaczących projektów w obszarze ochrony zdrowia, kultury oraz edukacji. Nie zabrakło również inicjatyw międzynarodowych wzmacniających markę regionu na arenie globalnej. Szczególną uwagę zwrócono na efektywne wykorzystanie funduszy europejskich, które miały nieoceniony wpływ na realizację wielu kluczowych projektów UE. Kadencja ta zostanie zapamiętana jako czas rozwoju i potwierdzenia roli Województwa Śląskiego jako ważnego centrum gospodarczego i kulturalnego.
Ludzie:
Jakub Chełstowski
Były marszałek Województwa Śląskiego
Komentarze
5 komentarzy
@szałociorz w Rybniku też nikt nie potrzebuje nowej drogi do Raciborza bo ta obecna jest wystarczająca + pociągi ale Rybnik sobie dzięki tej narracji wybudował ekspresową południową obwodnicę. @MGol słaby argument bo czym mniejsze miasto tym mniejsze podatki, czym mniej zakładów tym mniejsze wpływy z CIT, czym mniej sklepów czy gastronomii to mniejsze wpływy z VAT.
Maczuga bądź tak dobry i nie wypowiadaj się na rzeczach o których nie masz pojęcia. O tym, czy potrzebna jest obwodnica czy nie, decyduje natężenie ruchu a to na drogach w Wodzisławiu jest dużo większe niż Ci się wydaje. "Odcinkiem łączącym DK 78 w Wodzisławiu z węzłem autostrady A1 w ciągu doby przejeżdża blisko 20 tysięcy pojazdów. Są to natężenia ruchu, które mogłyby tę trasę zakwalifikować do rangi dróg krajowych. " To masz cytat ze strony województwa z 2021 roku. Teraz ten ruch jest sporo większy. Wiem bo jeździłem wtedy i teraz i godziny szczytów a więc i korków coraz bardziej się wydłużają. Na DK 78 korki. Na DW 936- ruch wzrosnął ogromnie bo do strefy Olszyny oraz Czyżowickiej dojeżdża codziennie kilka tysięcy osób, więc korki a ty mi piszesz ok co ta drogą? Odnośnie tego argumentu, kto te drogi będzie utrzymywał? Mam nadzieję, że również jesteś w tym gronie co ja i fiskus obciąża cię wysokimi podatkami, tak jak mnie. Jeśli jesteś w tym gronie to odpowiedź na zadane pytanie, kto będzie utrzymywał te drogi, odpowiedź brzmi my wspólnie. Ludzie w Wodzisławiu i okolicy, ci biedni i bogaci płacą tak samo podatki jak inni i oni nie proszą o DGP oni jej żądają bo mają dość olewania Wodzisławia i okolic przez państwo i wojewodztwo!
Zaś KO u władzy i zaś to samo, zamiast mówić o poprawie dojazdu do Gliwic, A-4 to "uszczęśliwiają" nas na chama wciskając następną drogę do Rybnika i wmawiają że jest potrzebna. Komu niby??
@MGol komu jest potrzebna droga Południowa? W Wodzisławiu ruch samochodowy jest średni. Miasto samo w sobie generuje słaby ruch. Korki na 5 czy 10 aut to śmieszny argument. Kto te drogę by utrzymywał jak... Co raz bardziej brakuje kasy na remonty odśnieżanie czy oświetlenie? Ty?
Co z drogą główną południową? Mogliście już o obie obwodnice zapytać, szczególnie że przedwczoraj podpisano umowę na plan funkcjonalno-użytkowy.