Poniedziałek, 23 grudnia 2024

imieniny: Sławomiry, Wiktorii, Iwona

RSS

"Dostaliśmy wielkie nic". Odrzańska Droga Wodna po raz kolejny nie została włączona do transeuropejskiej sieci transportowej

25.04.2024 12:30 | 5 komentarzy | żet

- Czesi dostali Łabę i Wełtawę a my połączenie Szczecin-Berlin, czyli - jak zwykle - wielkie nic - informuje branżowy portal Żegluga Śródlądowa.

"Dostaliśmy wielkie nic". Odrzańska Droga Wodna po raz kolejny nie została włączona do transeuropejskiej sieci transportowej
Barka na Kanale Gliwickim. Zdjęcie ilustracyjne
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

"Nadal będziemy białą blamą na żeglugowej mapie Europy"

- Transeuropejska Sieć Transportowa – TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych - czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury.

Przekładając "z urzędniczego" na "nasze", jeśli jakiś szlak jest wpisany do sieci TEN-T, można ubiegać się o pieniądze unijne na jego rozwój.

O wpisanie Odrzańskiej Drogi Wodnej do sieci TEN-T od lat zabiega Stowarzyszenie "Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej". Jak dotąd, zabiegi te pozostają nieskuteczne.

- Po raz kolejny Odrzańska Droga Wodna nie została włączona do sieci międzynarodowych korytarzy transportowych (TEN-T). Oto mapa zawierająca projekt poszerzenia tej sieci. Czesi dostali Łabę i Wełtawę a my połączenie Szczecin-Berlin, czyli - jak zwykle - wielkie nic - czytamy w branżowym portalu Żegluga Śródlądowa. Redakcja serwisu dziękuje "zaangażowanym inaczej" w sprawę korekty wskaźników Wielkiej Wody Żeglownej i reklasyfikacji Odry do klasy IV rządom, ministerstwom oraz instytucjom państwowym związanym z tym obszarem, m.in. Wodom Polskim.

- Nadal więc będziemy białą plamą na żeglugowej mapie Europy. Kompletnie nie wykorzystujemy szansy położenia pomiędzy wschodnimi i zachodnimi drogami wodnymi - czytamy w serwisie Żegluga Śródlądowa. Wpis nawiązuje do propozycji korekty sieci TEN-T, które zostały opublikowane na stronie Unii Europejskiej.

Odrzańska Droga Wodna

Odrzańska Droga Wodna ma swój początek w Ostrawie, przy ujściu rzeki Opawy do Odry. Jednak obecnie odcinek powyżej Kędzierzyna-Koźla utracił cechy drogi wodnej, w związku z czym Odrzańska Droga Wodna zaczyna się dziś w Gliwicach i kończy w Szczecinie.

Żegluga śródlądowa i politycy

Modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej wraz z koncepcją budowy kanału Odra - Dunaj - Łaba od wielu lat budzi zainteresowani części opinii publicznej w naszym regionie, częstokroć stając się elementem kampanii wyborczych. W przeszłości temat podejmowali m.in.: byli posłowie Piotr Chmielowski (SLD) i Czesław Sobierajski (PiS), a także samorządowcy, m.in.: była wicestarostą powiatu kędzierzyńskiego Gabriela Tomik (a później również zastępcą burmistrza Kuźni Raciborskiej), burmistrz Kuźni Raciborskiej Paweł Macha, czy prezydent Raciborza Dariusz Polowy, który budowę portu na Odrze w Raciborzu uczynił jednym z punktów swojego programu, z którym szedł do wyborów w 2018 roku.

Nie brakowało również przeciwników tej koncepcji, do których grona można zaliczyć Gabrielę Lenartowicz. Swego czasu posłanka określiła projekt budowy kanału Odra - Dunaj - Łaba jako "pisowską megalomanię do zapomnienia", "nieracjonalną" i "anachroniczną" (źródło).  

Rejs Prawdy 2 i tajemnicza bizneswoman

W 2014 roku entuzjaści żeglugi śródlądowej zorganizowali tzw. Rejs Prawdy, którego celem była rozprawa z trzema mitami narosłymi wokół podniesienia żeglowności na Odrze do klasy międzynarodowej, tj.: niedostatecznej ilości zasobów wodnych, niedostatecznej wysokości tranzytowej rzeki, konieczności przebudowy 58 mostów na rzece.

- Wszystkie te mity zostały obalone - powiedział Nowinom kapitan Czesław Szarek, prezes Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Żeglugi Śródlądowej i Dróg Wodnych "Rada Kapitanów Żeglugi Śródlądowej", podczas wizyty w Raciborzu, w 2018 roku. Trwała wówczas kampania przed wyborami samorządowymi, a entuzjaści żeglugi śródlądowej przekonywali, że Odrzańska Droga Wodna może spełniać swoją funkcję na całej długości. W wydarzeniu wzięli również udział (oprócz wspomnianych kpt. Czesława Szarka i Dariusza Polowego): radny Michał Fita (również kandydat na prezydenta), wicestarosta raciborski Marek Kurpis oraz... Angelika Jarosławska z Ogólnopolskiego Klastra Innowacyjnych Przedsiębiorstw.

Michał Fita, Angelika Jarosławska, Czesław Szarek, Dariusz Polowy. Racibórz, 14.09.2018 r.

Michał Fita, Angelika Jarosławska, Czesław Szarek, Dariusz Polowy. Racibórz, 14.09.2018 r.

Na zakończenie dodajmy, że A. Jarosławska okazała się kontrowersyjną postacią. Jej szybka kariera stała się przedmiotem licznych publikacji prasowych, podobnie jak jej udział w konferencji gospodarczej na okupowanym przez Rosję Krymie. Pisały o tym później ogólnopolskie media:"Jak się wkręca (w) wyższe sfery. Pyza i Wikło w tygodniku "Sieci": Kim faktycznie jest Angelika Jarosławska-Sapieha?", "Prężna księżna kończy swoje 5 minut. Jej patrona ściga komornik. A ją samą – własny mąż", "28-latka reprezentowała Polskę na Krymie? Zaczynała jako pogodynka TVP").

Ludzie:

Czesław Sobierajski

Czesław Sobierajski

Były poseł na Sejm RP, polityk Prawa i Sprawiedliwości, obecnie doradca wojewody

Dariusz Polowy

Dariusz Polowy

Radny, były prezydent Raciborza

Gabriela  Lenartowicz

Gabriela Lenartowicz

Poseł na Sejm RP

Marek Kurpis

Marek Kurpis

Etatowy Członek Zarządu Powiatu Raciborskiego

Michał Fita

Michał Fita

Dyrektor Centrum Kultury i Sportu w Kietrzu - TKALNIA, były wiceprezydent Raciborza, radny Raciborza

Paweł Macha

Paweł Macha

Były burmistrz Kuźni Raciborskiej.

Piotr Chmielowski

Piotr Chmielowski

Poseł na Sejm VII kadencji.