Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

Oświatowe Centrum Nauki i Techniki z Wodzisławia Śl. z szansą na nagrodę

18.04.2024 12:21 | 0 komentarzy | juk

Oświatowe Centrum Nauki i Techniki z Wodzisławia Śl. w gronie finalistów nagrody Centrum Nauki Kopernik za innowacje w edukacji.

Oświatowe Centrum Nauki i Techniki z Wodzisławia Śl. z szansą na nagrodę
Oświatowe Centrum Nauki i Techniki to multidyscyplinarne pracownie naukowe i artystyczne dla dzieci i młodzieży z powiatu wodzisławskiego.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Do pierwszej edycji nagrody Przewroty, przyznawanej przez Centrum Nauki Kopernik, napłynęło aż 366 zgłoszeń z całej Polski. Do finału trafił m.in. projekt Oświatowego Centrum Nauki i Techniki działającego przy Ognisku Pracy Pozaszkolnej nr 1 w Wodzisławiu Śl. 

Przewroty to nagroda przyznawana nowatorskim inicjatywom edukacyjnym, realizowanym w całym kraju. Współczesna edukacja jest całym ekosystemem, obejmującym szerokie i różnorodne spektrum środowisk edukacyjnych. Jego częścią jest system oświatowy, wraz z formalną metodologią i narzędziami, a także cała gama działań nieformalnych.

- Wiemy, że w różnych zakątkach kraju realizowane są różnorodne działania edukacyjne. Chcemy je poznać i docenić, by stały się inspiracją dla innych. Liczymy też na to, że nagroda Przewroty skłoni środowisko, które pragnie rozwoju nowoczesnych metod i form uczenia się, do podjęcia dyskusji o kształcie edukacji, do szukania odpowiedzi na pytanie, jakiego przewrotu potrzebuje dziś edukacja, by najlepiej odpowiadać na wyzwania przyszłości – mówi Robert Firmhofer, dyrektor naczelny Centrum Nauki Kopernik, przewodniczący kapituły honorowej nagrody.

– Potrzebujemy radykalnej zmiany myślenia o tym, czym jest wiedza i jak przebiega owocne uczenie się oraz przykładów działań stanowiących inspirację dla tej zmiany i redukujących lęk przed nią, jaki mogą odczuwać ludzie, którzy czują potrzebę zmiany, ale boją się jej skutków. To pokazuje znaczenie inicjatywy Centrum Nauki Kopernik jaką jest nagroda Przewroty – podkreśla prof. Dorota Klus-Stańska, członkini kapituły.

Nazwa nagrody nawiązuje do odkrycia przez Mikołaja Kopernika heliocentrycznej budowy Układu Słonecznego, co doprowadziło nie tylko do przewrotu w astronomii, ale też zapoczątkowało zmianę sposobu myślenia o świecie i miejscu, w jakim znajduje się człowiek. Nieco ponad 100 lat temu John Dewey postulował przewrót kopernikański w edukacji. Porównywał dziecko do Słońca, wokół którego powinny krążyć poczynania wychowawcze. Do nagrody Przewroty można było zgłaszać inicjatywy tworzone z myślą o dzieciach i o dorosłych, prowadzone w szkole i w domu, w świecie wirtualnymi rzeczywistym, w społeczności lokalnej lub w całej Polsce.

Spośród 366 kandydatów kapituła wewnętrzna nagrody wyłoniła 10 finalistów – twórców 5 projektów lokalnych i 5 projektów ogólnopolskich. Spektrum tematów było niesłychanie szerokie, a zgłoszenia napłynęły zarówno z wielkich miast, jak i z małych miasteczek i wsi. Wśród nich były zarówno projekty realizowane indywidualnie, jak i inicjatywy przygotowane przez całe zespoły i duże instytucje.

O projekcie 

Oświatowe Centrum Nauki i Techniki to multidyscyplinarne pracownie naukowe i artystyczne dla dzieci i młodzieży z powiatu wodzisławskiego. Inicjatywa działa w ramach Ogniska Pracy Pozaszkolnej nr 1 i rozwija umiejętności oraz kompetencje nieujęte w programie szkolnym. Obecnie na Oświatowe Centrum Nauki i Techniki składają się pracownie: mechatroniczna, stolarska, modelarska, krawiecka, ceramiki i rękodzieła (od tego roku również fusingu, czyli wytopu szkła), artystyczna (malarstwa, rysunku i fotografii), kinowa oraz sensoryczno-plastyczna dla przedszkolaków. Angażujące, przemyślane przestrzenie zostały stworzone, by umożliwić dzieciom i młodzieży uczenie się przez doświadczenie i samodzielne działanie pod kierunkiem wykwalifikowanych nauczycieli w danej dziedzinie. Do pracowni co tydzień przychodzą klasy 4–8 z wszystkich wodzisławskich szkół. Dzięki stałemu harmonogramowi zajęć nauczyciele mają możliwość realizacji zajęć w trybie nauczania projektowego (4 dni nauki stacjonarnej i piąty dzień projektowy na zajęciach w Centrum) i łączenia przedmiotów w celu omówienia jakiegoś zagadnienia.