Poniedziałek, 23 grudnia 2024

imieniny: Sławomiry, Wiktorii, Iwona

RSS

Rusza rozbudowa zaplecza technicznego Kolei Śląskich

29.02.2024 10:20 | 1 komentarz | ska

Koleje Śląskie doczekają się solidnego zaplecza technicznego. Rozbudowa i doposażenie przestrzeni przy ul. Raciborskiej w Katowicach pochłonie niespełna 48 mln zł i potrwa dwa lata. Obok zakupu nowego taboru, to kolejny element, który w perspektywie kilku lat przełoży się na wzrost atrakcyjności regionalnego przewoźnika na rynku transportu publicznego.

Rusza rozbudowa zaplecza technicznego Kolei Śląskich
W rozbudowanym zapleczu przy ul. Raciborskiej w przyszłości będzie obsługiwany także nowy tabor Kolei Śląskich.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Rusza rozbudowa zaplecza technicznego Kolei Śląskich

Na inwestycję, Koleje Śląskie miały łącznie 72,5 mln zł, z czego ponad 49,6 mln zł ze środków Unii Europejskiej (Priorytet IV Funduszy Europejskich dla sprawnego transportu). Do przetargu w formule “zaprojektuj i wybuduj” stanęło ośmiu wykonawców. Wygrał Budimex S.A., który za wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie pozwolenia na budowę oraz realizację robót i dostaw zaoferował niespełna 48 mln zł.

Duży zakres prac

Umowę podpisano uroczyście w poniedziałek, 26 lutego w hali utrzymania taboru, która w wyniku przeprowadzonych prac zostanie rozbudowana o kolejne 4 tys. mkw. – Zakres prac obejmuje również przebudowę torowisk i trakcji części bocznic, dostawę nowoczesnej tokarki podtorowej, zabudowę myjni umożliwiającą jej całoroczną eksploatację oraz stworzenie nowoczesnej i wygodnej przestrzeni dla pracowników – przyjaznej dla środowiska i efektywnej energetycznie – wylicza Patryk Świrski, prezes zarządu Kolei Śląskich.

– Ta inwestycja to dowód na to, jak środki unijne zmieniają Polskę. Cieszymy się, że kolejne fundusze zostaną w najbliższym czasie odblokowane, co jest efektem konsekwentnej polityki rządu – mówi Monika Sikora, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.

Doświadczony wykonawca

Wykonawca prac – firma Budimex ma duże doświadczenie w realizacji podobnych inwestycji. Budimex odpowiadał za realizowaną w latach 2020-2022 budowę zaplecza Obsługi Technicznej Taboru Kolejowego dla Kolei Małopolskich, gdzie powstała nowoczesna hala obsługi taboru kolejowego zintegrowana z budynkiem socjalno-administracyjnym i halą magazynową o łącznej powierzchni 5,5 tys. mkw. Firma odpowiadała również w latach 2021-2023 za budowę zewnętrznej myjni przejazdowej wraz z systemem odladzania dla PKP Intercity S.A.

– Nasz zespół może pochwalić się sukcesami przy okazji kilku podobnych pod względem zakresu realizacji. Często tego typu zadania wiążą się z wprowadzeniem skrojonych na miarę projektu, unikalnych rozwiązań lub prac w wymagających warunkach np. w środku układu torowego z będącymi w ciągłym użytkowaniu torami. Niezależnie od złożoności zadania nasz doświadczony zespół z pewnością dołoży wszelkich starań by z sukcesem je zakończyć – mówi Andrzej Schmalenberg, dyrektor Oddziału Południowego Budimex S.A. Prace przy ul. Raciborskiej ruszą już 1 marca i mają potrwać 24 miesiące.

Ważny tabor

W rozbudowanym zapleczu przy ul. Raciborskiej w przyszłości będzie obsługiwany także nowy tabor Kolei Śląskich. W sierpniu tego roku Województwo Śląskie podpisało umowę na dostawę trzech nowych pojazdów z możliwością dokupienia dwóch, z kolei 16 listopada rozstrzygnięto przetarg na 22 nowoczesne składy kolejowe z możliwością dokupienia kolejnych 8. – Rozwój transportu kolejowego jest jednym z priorytetów województwa śląskiego, a inwestycja w nowy tabor to kolejny krok w stronę nowoczesnej, komfortowej i ekologicznej komunikacji. To będą nowoczesne i funkcjonalne składy, które po raz pierwszy w historii Spółki kupujemy z pełnym utrzymaniem. Prognozujemy, że dzięki nowym zakupom Koleje Śląskie zyskają kolejnych pasażerów i jednocześnie zaoszczędzą na eksploatacji – podsumowuje Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego.

Zrównoważony transport

Na zrównoważony transport mocno stawiają Katowice. – Od 2015 roku zakupiliśmy 175 różnego rodzaju autobusów o łącznej wartości ponad 320 mln zł. 155 pojazdów spełnia rygorystyczne wymagania normy Euro 6. W ubiegłym roku oddaliśmy do użytku 750 metrów torowiska tramwajowego przy ul. Grundmanna, intensywnie pracujemy także nad kwestiami związanymi z budową tramwaju na południe. Uzupełnienie oferty komunikacji publicznej stanowi kolej. Wierzę, że dzięki inwestycjom w nowy tabor i infrastrukturę komfort podróży mieszkańców jeszcze bardziej się zwiększy – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Materiał partnera

Ludzie:

Jakub Chełstowski

Jakub Chełstowski

Były marszałek Województwa Śląskiego