Most pomiędzy Rudnikiem i Nędzą coraz bliżej. Pięć firm rywalizuje o wielomilionowy kontrakt
Pięć firm ubiega się o kontrakt na budowę mostu pomiędzy dwiema gminami Raciborszczyzny. Cztery z nich mieszczą się w ustalonym budżecie, natomiast jedna proponuje nieco wyższe koszty.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach może odetchnąć z ulgą, ponieważ wyniki przetargu na budowę mostu pomiędzy gminami: Rudnik i Nędza w powiecie raciborskim są korzystne. Większość oferentów mieści się w zakładanym budżecie w wysokości 326 756 502,60 zł. Swą propozycję poniżej tej kwoty złożyli:
- Strabag – 293 674 349,06 zł
- Budimex – 297 814 058,26 zł
- Banimex – 301 485 672,20 zł
- Mota-Engil Central Europe – 321 091 927,38 zł
Jedyną firmą, która wykazuje większe ambicje finansowe, jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor”. Ich oferta opiewa na 340 762 577,79 zł, czyli o około 14 mln zł przekracza budżet inwestora. Niemniej jednak, przy tak ogromnych kosztach, ta niewielka nadwyżka wydaje się jedynie kosmetycznym szczegółem.
Teraz czas na analizy w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Katowicach, na podstawie których wyłoniony zostanie wykonawca. Ryszard Pacer, rzecznik katowickiego ZDW, prognozuje, że most może zostać ukończony do 2027 roku. Mówił o tym Nowinom przed ogłoszeniem przetargu, zakładając ten termin, pod warunkiem sprawnego przebiegu procedury przetargowej. Podkreślił, że istnieje ryzyko opóźnień związanych z ofertami przewyższającymi dostępne środki na inwestycję, jednak w obecnym przypadku nie ma takiego zagrożenia. Warto jednak pamiętać o ewentualnych odwołaniach uczestników przetargu, które mogą wpłynąć na harmonogram realizacji zadania.
Nowy most nad Odrą ma ułatwić mieszkańcom gmin Nędza i Rudnik dostęp do stałej przeprawy, również obsługując ruch tranzytowy. Projekt obejmuje budowę 630-metrowej przeprawy z 3,5-metrowymi pasami ruchu, zaś dopuszczalne obciążenie nawierzchni ma wynieść ok 11,5 tony. Dodatkowo planowany jest ciąg pieszo-rowerowy. Całość obejmuje także modernizację dróg i odcinka drogi wojewódzkiej nr 421. Inwestycję finansuje budżet Województwa Śląskiego i Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.
Aktualnie, między Grzegorzowicami a Ciechowicami funkcjonuje prom, jednak jego dostępność nie zawsze jest pewna z powodu zmieniającego się stanu Odry. Nierzadko więc podróż, która mogłaby zająć kilka minut, zamienia się w o wiele dłuższą podróż, bo należy objechać powiat raciborski dookoła. To również powrót do idei mostu, który istniał wcześniej, ale został zniszczony w czasie wojny. Więcej: 78 lat bez mostu Grzegorzowice-Ciechowice. Czy w końcu zbudują nowy?
Nowy most zostanie wybudowany na terenie sołectw: Grzegorzowice, Ciechowice, Łubowice oraz Zawada Książęca, przecinając pola i tereny zalesione. To umiejscowienie ma umożliwić efektywną komunikację pomiędzy wspomnianymi gminami, eliminując jednocześnie ograniczenia związane z istniejącym promem.
Komentarze
4 komentarze
Brawo 80 lat i wreszcie coś ruszyło , szkoda że tak późno ! Ciekawe czy zaczną i skończą .
Tylko PRD i ich podwykonawcy - nikt inny nie podoła temu zadaniu. W dodatku pieniądze zostaną w powiecie. Możne nawet lodowisko wybudują za osiągnięty zysk ;)
300 baniek a rzeczka wygląda jakby ją można było przeskoczyć
11,5 Tony to chyba maksymalny nacisk na oś