Czwartek, 5 września 2024

imieniny: Doroty, Wawrzyńca, Herkulesa

RSS

Oszustwo na Blik. Czytelnik opowiada nam, jak nie dał się nabrać na próbę wyłudzenia pieniędzy

01.12.2023 08:58 | 4 komentarze | juk

Przestępcy wymyślają co raz to nowe metody oszustw. Jedna z form wyłudzenia pieniędzy polega na uzyskaniu kodu BLIK ofiary. - Perfidia tego typu oszustw polega na tym, że taką prośbę można otrzymać w każdym momencie, np. kiedy jesteś czymś zajęty, coś robisz, z kimś rozmawiasz - mówi nam jeden z naszych czytelników, który nie dał się nabrać na próbę wyłudzenia od niego pieniędzy.

Oszustwo na Blik. Czytelnik opowiada nam, jak nie dał się nabrać na próbę wyłudzenia pieniędzy
Jeden z naszych czytelników także dostał prośbę o kod Blik. Zachował jednak czujność i nie padł ofiarą oszustów.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Oszuści cały czas aktywnie działają, a nasz pośpiech i brak ostrożności tylko ułatwia im przestępczy proceder. Tym razem mieszkanka Jastrzębia-Zdroju straciła 800 zł metodą na tzw. Blika. Była przekonana, że pomaga siostrze, a w rzeczywistości oddała swoje pieniądze oszustowi. Policjanci apelują o większą rozwagę przy tego typu transakcjach. - Upewnij się telefonicznie, zanim przekażesz kod BLIK - przestrzegają.

Mieszkanka Jastrzębia-Zdroju straciła 800 zł

Do jastrzębskich policjantów wpłynęło kolejne zgłoszenie dotyczące oszustwa metodą „na BLIK-a”. Ofiarą tego oszustwa padła mieszkanka Jastrzębia-Zdroju. Kobieta straciła 800 zł. - Schemat działania oszustwa wyglądał w następujący sposób. W nieznanych okoliczności, ktoś włamał się na konto na portalu społecznościowym jej siostry. Za pośrednictwem komunikatora internetowego przysłała jej wiadomość, że potrzebuje pilnie pieniędzy. Poszkodowana, chcąc pomóc, podała kod Blik. Gdy po chwili dostała prośbę o następny kod blik, zorientowała się, że została oszukana. W ten sposób utraciła swoje pieniądze - przekazują policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Jastrzębiu-Zdroju.

Nie dał się oszukać

Jeden z naszych czytelników także dostał prośbę o kod Blik. Zachował jednak czujność i nie padł ofiarą oszustów. - Dostałem na mesengera informację od znajomej, z prośbą o blik. Zdziwiłem się tej prośbie, kilka sekund namysłu i uznałem, że coś jest nie tak. Nigdy mnie o coś podobnego nie prosiła. Uznałem, że zadzwonię dopytać, o co chodzi, ale po chwili otrzymałem od niej wiadomość, że to oszustwo będące następstwem włamania się na jej konto messengerowe. Perfidia tego typu oszustw polega na tym, że taką informację prośbę można otrzymać w każdym momencie, np. kiedy jesteś czymś zajęty, coś robisz, z kimś rozmawiasz, jesteś zamyślony, innymi słowy masz głowę czymś zajętą. I dostajesz prośbę od znajomego, czy bliskiej osoby i czasem bez namysłu, spełniasz tą prośbę - mówi nam, przestrzegając innych mieszkańców regionu.

Policjanci apelują

Policjanci apelują, aby zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnić się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa. - Skontaktujmy się telefonicznie lub osobiście ze znajomym i upewnijmy się, czy naprawdę potrzebuje on naszej pomocy. Prośby wyłudzenia pieniędzy oszustów są różne – m.in. na leki, że została zagubiona torebka, zagubiony portfel, brak pieniędzy na powrót do domu, brak pieniędzy na jedzenie czy też trudna sytuacja finansowa. Przestępcy tłumaczą, że teraz brakuje im środków, ale oddadzą je wieczorem, gdy tylko otrzymają przelew - słyszymy w jastrzębskim KMP.

Jak się chronić?

Przede wszystkim - zachować czujność i rozsądnie korzystać z Internetu:

  • pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je,
  • pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania,
  • nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników,
  • oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms
  • potwierdzać tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów BLIK – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze;
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie;
  • chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.