Poniedziałek, 23 grudnia 2024

imieniny: Sławomiry, Wiktorii, Iwona

RSS

Szkoła w Rudniku będzie organizowała zajęcia w ogródku dydaktycznym

25.09.2023 10:03 | 0 komentarzy | d

Współczesne technologie powodują, że dzieci i młodzież zamykają się w domach, wykazując coraz mniejsze zainteresowanie środowiskiem, w którym żyją. Prowadzi to do mniejszej aktywności uczniów i zobojętnienia na problemy ekologiczne ziemi. Stąd realizacja działania edukacyjno-ekologicznego w obszarze tematycznym „zrównoważony rozwój i ochrona zasobów środowiskowych” wyzwalających długotrwałą aktywność całej społeczności Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rudniku.

Szkoła w Rudniku będzie organizowała zajęcia w ogródku dydaktycznym
Ogródek przy szkole wykonali uczniowie
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

„W zgodzie z naturą” – pod takim hasłem 21 września w Szkole Podstawowej im. abp Józefa Gawliny w Rudniku w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Rudniku odbyło się wydarzenie ekologiczne.

Rozpoczęło się apelem w holu szkoły udekorowanym w stylu ekologicznym. Po powitaniu uczniów, nauczycieli, pracowników placówki oraz osób zaproszonych do wspólnego działania i po przedstawieniu programu przez dyrektor ZSP w Rudniku Weronikę Żymełkę nastąpiło ogłoszenie wyników szkolnego konkursu fotograficznego pt. „Selfie z naturą” .

Konkurs odbył się w dwóch kategoriach wiekowych. Pierwsze miejsce w kategorii klas I-III zdobyła Lena Zajonc, 2 miejsce Dorota Gorus, 3 miejsce: Martyna Musioł i Milena Daniel. W kategorii klas 4-8 pierwsze miejsce zajął: Adam Przybyła, 2 miejsce: Maja Ewy, 3 miejsce: Daniel Szreder. - Uczniowie biorący udział w konkursie wykazali się pomysłowością, wrażliwością artystyczną i znajomością technik fotograficznych i IT. Zwycięzcy otrzymali vouchery oraz dyplomy. Pozostali uczestnicy – symboliczny upominek - relacjonuje dyrektor.

Cztery projekty

Następnie młodzież szkolna podzielona na mniejsze grupy wzięła udział w czterech różnych projektach. Uczniowie klasy I-II uczestniczyli w warsztatach pn. „Pracowite pszczółki”, podczas których spotkali się z pszczelarzem. Zaznajomił on dzieci z życiem pszczół i ich znaczeniem w przyrodzie i ekosystemie. Dzięki temu uczniowie zrozumieli, dlaczego ważna jest ochrona pszczół i jak mogą sami przyczynić się do ochrony tych pracowitych owadów. Na zakończenie uczniowie wykonali swoje własne świece woskowe, które mogli zabrać do domu.

Warsztaty artystyczno-ekologicznych pn. „Woda zdrowia owadom doda” realizowali uczniowie klas III-IV. Ich zadaniem było utworzenie poidełek dla ptaków i owadów, które przyciągną zwierzęta do ogrodów i warzywniaków. Poidełka po wysuszeniu i zaimpregnowaniu zostaną ustawione w szkolnym ogródku.

Udział w warsztatach ogrodniczo-ekologicznych pn. „Dzieciaki Sadzeniaki” przypadł uczniom klasy piątej i szóstej. W czasie prac dzieci utworzyły przy Szkole Podstawowej im. abp. Józefa Gawliny w Rudniku ogród dydaktyczny. Rodzice i pracownicy obsługi przygotowali wcześniej teren, aby uczniom łatwiej było wykonać powierzone im zadanie. W ogródku zostały wydzielone trzy strefy: owocowa z krzakami między innymi: agrestu, malin i jeżyn; zielarska – w której zostały zasadzone zioła: mięta, rozmaryn, oregano, melisa oraz kwietna – w której miejsce znalazły rodzime rośliny miododajne.

Uczniowie klas VII-VIII pod kierunkiem stolarza uczestniczyli w warsztatach stolarsko-rzemieślniczych pn. „Eko-konstruktor”. Młodzież z gotowych elementów składała domki dla owadów, budki lęgowe dla ptaków oraz skręcała drewniane stoliki i krzesełka, które zostały ustawione w nowo powstałym ogrodzie. Ustawianie gotowych mebelków i pierwsze ich wypróbowanie w ogrodzie sprawiło uczniom wielką radość i satysfakcję.

Będą zajęcia w ogródku

- Efektem końcowym Eventu Ekologicznego, który został zorganizowany w naszej szkole, jest nie tylko wartość edukacyjna i długofalowa aktywizacja uczniów, ale i trwała wartość materialna w postaci ekologicznej przestrzeni sprzyjającej rekreacji, edukacji i wypoczynkowi, czyli ogrodu dydaktycznego - mówi dyrektor Weronika Żymełka. - Dzięki utworzeniu ogródka możliwe będzie prowadzenie w nim różnorodnych zajęć. U uczniów zaś poprzez prace ogrodnicze, pielęgnacyjne, prowadzenie obserwacji i doświadczeń wytworzona i pobudzona zostanie chęć poznawania przyrody i środowiska naturalnego, a rodzime rośliny wytworzą kwiaty i owoce, które staną się przysmakiem dla uczniów, owadów i ptaków - dodaje.