Za 2 tygodnie na ulice Rybnika wyjadą pierwsze autobusy wodorowe
Co się dzieje z projektem wdrażania autobusów wodorowych w Rybniku? Spółka Komunikacja Miejska jest po pozytywnych odbiorach pierwszych 5 sztuk pojazdów. Jeśli nic się nie zmieni przyjadą one do Rybnika w drugiej połowie września.
Kolejne sztuki (z 20 zakupionych przez Rybnik) są montowane.
- Dzisiaj (30 sierpnia) otworzyliśmy przetarg na dostawę wodoru - wpłynęła 1 oferta opiewająca na kwotę 56,10 zł netto za 1 kg - mówi Łukasz Kosobucki, prezes rybnickiej spółki Komunikacja Miejska. - Co to oznacza? Oszczędność, jak widać na załączonej grafice. Cena jest zbliżona do tej, jaką niedawno otrzymała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Liczymy, również, że zgodnie z przyjętymi założeniami dotyczącymi rozwoju wodoru w Polsce, uruchomione zostaną na poziomie centralnym dotacje, co jeszcze bardziej obniży cenę wodoru i tym samym koszty eksploatacji - dodaje prezes.
Przypomnijmy, że Rybnik otrzymał dofinansowanie w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zakup 20 szt. autobusów napędzanych wodorem. To dofinansowanie jest jednym z pięciu najwyższych w Polsce i drugim najwyższym w województwie śląskim, jakie zostały przyznane przez NFOŚiGW ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”. Nowe autobusy pozwolą na osiągnięcie efektu ekologicznego, jakim jest zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz pyłów PM10.
Miasto podpisało umowę z firmą PAK-PCE na dostawę 20 sztuk autobusów, które zaczną kursować po naszym mieście jeszcze w tym roku, a ich koszt wyniósł tylko 940 tyś. zł za szt., co oznacza, że były o ok. 500 tys. zł tańsze od autobusów zasilanych olejem napędowym, na które nie ma dotacji.
Warto dodać, że jeszcze w kwietniu br. Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie do zakupu kolejnych autobusów wodorowych w ramach programu Zielony Transport Publiczny Faza III. Wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obejmował dofinansowanie wynoszące 100% kosztów kwalifikowanych, tj. 48 mln zł, co oznacza, że w przypadku uzyskania dofinansowania Miasto pozyska autobusy, za które zapłaci jedynie podatek VAT, który zostanie potem odzyskany. Złożony wniosek obejmuje zakup 14 autobusów, z czego 11 szt. to autobusy 12-metrowe oraz 3 sztuki 18-metrowe. Jeśli uda się uzyskać wnioskowane dofinansowanie, dostawy autobusów planowane są na koniec 2024 roku i początek 2025 roku.
źródło: UM Rybnik
Komentarze
3 komentarze
Rybnik to pewnego rodzaju jedyna nadzieja i ostatnia ostoja jakiegoś nowoczesnego transportu w ROW. Autobusy przegubowe, niezła oferta rozkładowa, elektrobusy, wodorowce, nowa zajezdnia autobusowa, estetyczne przystanki, ładnie malowany tabor w barwy miasta, biletomaty na przystankach, tanie bilety miesięczne. Strach pomyśleć, że gdyby Rybnik nie opuścił MZK miałby teraz taką "mizerię" transportową jak Żory czy Jastrzębie...
Trzeba pracować na technologiami produkcji wodoru przy pomocy prądu z wiatraków i fotowoltaiki.
Jakie będzie saldo po 4, 5, 6 latach?