Poniedziałek, 23 grudnia 2024

imieniny: Sławomiry, Wiktorii, Iwona

RSS

25.07.2023 11:40 | 0 komentarzy | FK

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) przedstawia wyniki  planowej kontroli jakości handlowej dań oferowanych w formie kebabu, która objęła łącznie 109 podmiotów z branży. Była to pierwsza tego typu kontrola.

Inspekcja sprawdziła kebaby. Nieprawidłowości i kary
Kontrola objęła łącznie 109 podmiotów z branży gastronomicznej działających na terenie całego kraju. Fot. podglądowe www.pexels.com
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Jak podaje Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) kontrole dań oferowanych w formie kebabu przeprowadzono w I kwartale 2023 r.

Skontrolowano 109 podmiotów

- Kontrola objęła łącznie 109 podmiotów z branży gastronomicznej działających na terenie całego kraju. Celem kontroli było sprawdzenie jakości handlowej dań oferowanych w formie kebabu (głównie serwowanego w wersji pociętej w bułce, picie, tortilli, z frytkami itp.) w zakresie zgodności z obowiązującymi przepisami i wymaganiami, których spełnienie zostało zadeklarowane w oznakowaniu produktu lub dokumentach towarzyszących. W 89 podmiotach (81,7 proc. skontrolowanych) stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości - podaje IJHARS.

Cechy organoleptyczne

Inspekcja podaje, iż oceną cech organoleptycznych objęto 9 partii dań oferowanych w formie kebabu. W tym wypadku, żadna z badanych pod tym kątem partii nie została zakwestionowana.

Inny rodzaj mięsa niż deklarowany

- Analizą laboratoryjną w tym zakresie objętych zostało 98 partii dań. Nieprawidłowości stwierdzono w 53 partiach (54,1 proc. skontrolowanych). Dotyczyły one m.in.: braku w oferowanym daniu zadeklarowanego gatunku mięsa (np. baraniny) albo obecności w daniu niedeklarowanego surowca mięsnego (np. kurczaka w daniu z zadeklarowaną wołowiną) - podaje na swojej stronie Inspekcja.

74,8 procent źle oznakowanych

- Pod względem prawidłowości oznakowania ocenionych zostało 139 partii dań oferowanych w formie kebabu. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 104 partii (74,8 proc. skontrolowanych). Dotyczyły one różnych kwestii, w tym m.in. takich jak: podmiana asortymentowa – sytuacja, w której do produkcji potrawy użyto innego składnika niż zadeklarowano konsumentowi, czyli np. zamiast deklarowanego w menu „kebabu jagnięcina” w rzeczywistości serwowano wyrób wołowo-drobiowy lub zastępowano ser Feta serem sałatkowym; nieprawidłowa nazwa dania – m.in. poprzez brak wskazania gatunku mięsa w nazwie dania (np. kebab box – samo mięso) lub też podanie w nazwie dania innego surowca niż faktycznie został użyty do jego produkcji; brak wykazu składników – w tym m.in. substancji alergennych; nieprawidłowo podany wykaz składników – sytuacja, w której w wykazie nie wyszczególniono wszystkich składników użytych do produkcji dania, pominięto komponenty składników złożonych oraz występujących w nich substancji alergennych (np. sosu) lub też nie zaktualizowano informacji dla konsumenta o nowy asortyment, który był wykorzystany do produkcji dania; umieszczenie wykazu składników z uwzględnieniem informacji o alergenach w miejscu, które nie było bezpośrednio dostępne dla konsumentów - czytamy na stronie www.gov.pl/web/ijhars

Inspekcja nałożyła kary

Jak informuje Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) w wyniku kontroli, w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami, wojewódzcy inspektorzy wydali m.in.: 48 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne na łączną kwotę 63,2 tys. zł, w tym 39 decyzji za wprowadzanie do obrotu wyrobów zafałszowanych (na kwotę 58,6 tys. zł).

Postępowania administracyjne są nadal w toku.

- W podsumowaniu wyników kontroli podkreślono, że była to pierwsza kontrola w zakresie jakości handlowej dań oferowanych w formie kebabu w obiektach gastronomicznych przeprowadzona przez IJHARS. Stwierdzono, że chcąc zapewnić ochronę praw i interesów konsumenta uzasadnione jest prowadzenie dalszych kontroli jakości handlowej w placówkach gastronomicznych, w czasie których szczególną uwagę należy zwracać na sposób przekazywania konsumentom informacji na temat środków spożywczych, jak również na prawidłowość realizacji zawartych w nich deklaracji - informuje Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Źródło:

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych

https://www.gov.pl/web/ijhars/jakosc-handlowa-dan-oferowanych-w-formie-kebabu