Pietrowice Wielkie włączają się do rewitalizacji linii kolejowej Racibórz – Racławice Śląskie. Przyjęto uchwałę, ile wyniesie wsparcie?
Pietrowice Wielkie dołożą się do wykonania dokumentacji planistyczno-prognostycznej dla inwestycji ,,Rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i nr 294 Racibórz – Racławice Śląskie” w ramach programu Kolej +. Wsparcie będzie przekazywane do 2026 roku.
Po zapowiedziach przyszedł czas na czyny, zwłaszcza że Województwo Opolskie podpisało umowę z PKP PLK S.A. dotyczącą realizacji projektu pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177 i 294 Racibórz – Racławice Śląskie” w ramach Programu Kolej+. Całkowita wartość projektu to ponad 535 mln złotych, zaś wkład własny ma wynieść 80,1 mln złotych.
Wójt deklarował
Zapowiedzi, bo wsparcie deklarował już wójt Pietrowic Wielkich, o czym pisaliśmy w artykule: "Marzymy, aby powstała" - mówi wójt Pietrowic Wielkich o rewitalizacji linii kolejowej Racibórz - Racławice Śląskie. Gmina dołoży się do inwestycji.
Przypomnijmy, wówczas wójt Andrzej Wawrzynek powiedział Nowinom: „staramy się o renowację linii kolejowej Racibórz- Racławice Śląskie; uczestniczymy w projekcie marszałka województwa opolskiego i jesteśmy dosyć aktywny. Mamy nadzieję, że wróci jeszcze świetność przewozów osobowych, bo obecnie towarowe istnieją. Niedaleko nas – w gminie Baborów jest elewator zbożowy, gdzie rolnicy mogą zbywać płody rolne koleją, co nas cieszy. Te produkty są wywożone w głąb kraju. Niemniej jednak marzymy, aby ta linia kolejowa też powstała. Myślę, że z jednej strony będzie to wielka atrakcja, a patrząc, chociażby na wysokie ceny paliwa, może mieszkańcy przy dogodnych połączeniach komunikacyjnych wrócą znów do środków masowego transportu.
Wójt Wawrzynek w rozmowie z nami przypominał również, że już wcześniej gmina przekazywała środki na rzecz tworzącej się dokumentacji. - Liczymy również na Eko-Okna, być może uda się stworzyć połączenia dla tego zakładu, co odciążyłoby transport autobusowy, wróciłoby się na tory, które są szybsze i bezpieczniejsze - stwierdził.
Dużo wróżenia
Przewodniczący Piotr Bajak o uchwale w sprawie przekazywanych przez samorząd środków, mówił: „jesteśmy na etapie realizacji tego porozumienia i tego projektu. Stąd też jest przewidziany nasz udział finansowy w tym przedsięwzięciu”. - To rozpoczęcie tego zadania. Jaki będzie finał tego i kiedy on nastąpi? Myślę, że dużo należałoby wróżyć. Ale jest to pewien proces. Miejmy nadzieję, że dojdzie on do realizacji w takiej formie, jakiej jest planowany. A chodzi o to, żeby ta linia zaczęła działać, jak działała kiedyś, za dobrych czasów - mówił. Zdaniem Bajaka linia pomogłaby także Eko-Oknom, nie tylko jeśli chodzi o transport osobowy, ale i być może towarowy.
Radni przygotowaną przez urzędników uchwałę przyjęli jednogłośnie. Tym samym zadeklarowali wsparcie w wysokości 189.238,16 zł, które ma być udzielane przez cztery lata: 2023 r. – 62.746,81 zł, 2024 r. – 71.313,71 zł, 2025 r. – 17.018,05 zł i 2026 r. – 38.159,59 zł.
W 36 minut z Głubczyc do Raciborza
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapowiadają, że w ramach zadania zrewitalizują i zelektryfikują linię, dostosowując ją do prędkości 120 km/h. Zaś całość ma być gotowa do 2029 r.
- Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i przewidywalna, a przede wszystkim dostępna dla mieszkańców naszego kraju, szczególnie mniejszych miast i miejscowości. Program Kolej Plus jest szansą, że kolej wróci na tereny, które pozbawione były tego środka transportu i umożliwi ich rozwój - powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
Powiat głubczycki jest jedynym powiatem woj. opolskiego bez dostępu do kolei pasażerskiej. Ruch pociągów w Głubczycach zawieszono w 2000 r. Dzięki rewitalizacji linii kolejowych blisko 40 tys. mieszkańców z 4 gmin zyska wygodne połączenie z Opolem. Czas podróży z Głubczyc do Opola wyniesie ok. 130 min, a z Głubczyc do Raciborza ok. 36 min.
- Mieszkańcy południowej części woj. opolskiego zyskają lepszy dostęp do kolei dzięki budowie lub odbudowie stacji i przystanków: Ściborzyce Małe, Głubczyce Las, Gadzowice, Głubczyce, Bernacice, Baborów, Tłustomosty, Pietrowice Wielkie, Cyprzanów, Samborowice, Wojnowice, Racibórz Studzienna. Wszystkie obiekty będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się - tak realizację reklamuje Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zobacz również:
- Województwo opolskie podpisało umowę z PKP PLK ws. rewitalizacji linii kolejowych Racibórz - Racławice Śl.
- Przełom w planach rewitalizacji linii Racibórz - Racławice Śl. Województwo Opolskie jest gotowe wyłożyć 80 mln zł na wkład własny
- "Marzymy, aby powstała" - mówi wójt Pietrowic Wielkich o rewitalizacji linii kolejowej Racibórz - Racławice Śląskie. Gmina dołoży się do inwestycji [WYWIAD]
- Marne szanse na rewitalizację linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie
- Linia kolejowa z Raciborza do Racławic na liście programu Kolej+. Jest jedno "ale"
- Jak szybko dojedziemy pociągiem z Raciborza do Głubczyc i dlaczego planując rewitalizację linii kolejowej warto pomyśleć o... Eko-Oknach
- Coraz większe szanse na rewitalizację linii kolejowej Racibórz - Głubczyce - Racławice Śląskie. Ogłoszono ważny przetarg
- Koleją z Raciborza do Głubczyc i jeszcze dalej [konferencja prasowa na żywo]
- Projekt rewitalizacji linii kolejowych z Raciborza do Racławic Śląskich w Programie Kolej Plus 11 wiadomości, 76 komentarzy w dyskusji, 38 zdjęć
Ludzie:
Andrzej Wawrzynek
Były wójt gminy Pietrowice Wielkie.
Piotr Bajak
Były przewodniczący rady gminy Pietrowice Wielkie