Autostrada A1 zostanie wyrównana, już rozpoczęły się prace. W planach kompleksowy remont
Obecnie wykonywane prace, jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, polegają na sfrezowaniu nawierzchni jezdni w miejscach największego jej wypiętrzenia i ułożenia nowej. - Przy sprzyjających warunkach pogodowych zakończymy w połowie lipca 2023 r. - uszczegóławiają służby prasowe. W planach kompleksowy remont.
Rozpoczęły się już roboty mające przynieść redukcję największych nierówności jezdni autostrady. Mowa o modernizacji ośmiu odcinków, o łącznej nawierzchni 1200 m². To doraźne działania, jak informuje GDDKiA, przed docelowym i kompleksowym remontem odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie.
Ma być równo
- Zwiększamy intensywność wykonywania badań geotechnicznych związanych wykonywaniem ekspertyzy, na podstawie której powstanie program naprawczy dla tego odcinka A1. Do wykonania mamy ponad 220 odwiertów w różnej technologii. Wykonanych zostało już ponad 30 wierceń. Ze złożonego harmonogramu odwiertów wynika, że zakończenie badań geotechnicznych powinno nastąpić do końca lipca br. Wykonawca zrealizował już praktycznie cały zakres inspekcji wizyjnej kanalizacji deszczowej. Kontynuowana jest także inwentaryzacja obiektów inżynierskich. W międzyczasie analizowane są wyniki monitoringu kanalizacji deszczowej oraz diagnostyki nawierzchni i inwentaryzacji wysokościowej - informuje zarządca autostrad.
Wykonawcą ekspertyzy oraz programu naprawczego jest biuro projektowe TRAKT z Katowic, które zobowiązało się wykonać ekspertyzę techniczną infrastruktury drogowej i obiektów inżynierskich oraz kompleksowy program naprawczy dla odcinka Pyrzowice - Piekary Śląskie oraz dokumentację projektową dla naprawy autostrady A1 wraz z uzyskaniem wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych. Umowa, o wartości prawie 10 mln zł, przewiduje także pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót wykonywanych na podstawie sporządzonej dokumentacji projektowej.
- Długość odcinka objętego opracowaniem to ponad 16 km autostrady oraz 300-metrowy odcinek drogi ekspresowej S1 w obszarze węzła Pyrzowice. Zakończenie prac projektowych nastąpi w styczniu 2024 r. Od wyników ekspertyzy i wynikającego z niej zakresu remontu będzie zależał dalszy harmonogram działań. Na tym etapie zakładamy ogłoszenie przetargu na wykonanie prac naprawczych niezwłocznie po wykonaniu opracowań projektowych. Szacujemy, że rozstrzygnięcie przetargu nastąpi w pierwszej połowie 2025 r. i wykonawca będzie mógł rozpocząć prace w terenie - tłumaczą w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeden pas
Jak na razie wydłużono jednak odcinki objęte ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Widoczność wprowadzonych zmian organizacji ruchu, jak podkreśla zarządca, zapewni cykliczne powtarzanie sekwencji znaków o ograniczeniu prędkości oraz ostrzegających przed odcinkiem jezdni, na którym występują nierówności jezdni. Aby podkreślić znaczenie oznakowania ostrzegawczego, ustawiono je na tle folii fluorescencyjnej w kolorze żółtym.
- Na czas remontu oraz wykonywania badań geotechnicznych, na odcinku zależnym do potrzeb, będzie zawężana jezdnia do jednego pasa ruchu. Obowiązywać będzie wprowadzone na całym odcinku ograniczenie prędkości do 80 km/h. - dowiadujemy się.