Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Z Balladyną sobie poradzili. Gorzej było z jedną niewiadomą. Ósmoklasiści znają już wyniki egzaminu

04.07.2023 09:41 | 0 komentarzy | ma.w

OKE w Jaworznie podała wstępne wyniki egzaminu ósmoklasisty w województwie śląskim. - Tak jak co roku, również i tym razem średnia, którą uzyskali uczniowie z naszego województwa, jest wysoka w skali kraju – poinformowała wicedyrektor Urszula Okrajni z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Jaworznie.

Z Balladyną sobie poradzili. Gorzej było z jedną niewiadomą. Ósmoklasiści znają już wyniki egzaminu
Uczniowie ósmych klas zdawali egzamin ósmoklasisty w maju
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Egzamin ósmoklasisty przeprowadzono między 23 a 25 maja 2023 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do niego w powyższym terminie, pisali egzamin 12, 13 i 14 czerwca. 

Egzamin ósmoklasisty jest przeprowadzany w formie pisemnej. 

Każdy ósmoklasista przystąpił do egzaminu z trzech przedmiotów obowiązkowych, tj.: 1) języka polskiego 2) matematyki 3) języka obcego nowożytnego. 

Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę. 

Do egzaminu ósmoklasisty w sesji głównej, tj. w maju 2023 r., przystąpiło ok. 60 5585 spośród ok. 61 515 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 98%), w tym ok. 1669 uczniów – obywateli Ukrainy.

Jeśli chodzi o wyniki wojewódzkie to:

średnia z języka angielskiego - 66 procent 

średnia z języka polskiego - 65 procent

średnia z matematyki - 52 procent

Wyniki z powiatu raciborskiego:

1170 zdających, wynik średni 62,60%; język polski - 48,57%; matematyka - 63,23%;

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że z języka polskiego uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność odczytywania tekstów ikonicznych oraz znajomość lektury obowiązkowej pt. Balladyna. 

Z matematyki uczniowie wykazali się umiejętnością obliczania wartości pierwiastków kwadratowych z liczb, które są

kwadratami liczb wymiernych oraz wykonywania prostych rachunków pamięciowych. 

Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści, którzy przystąpili do egzaminu z języka angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego znajdowanie określonych informacji w oparciu o tekst słuchany, natomiast w przypadku języka niemieckiego uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem zamkniętym sprawdzającym znajomość funkcji językowych.

Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom między innymi zadanie z zakresu kształcenia językowego sprawdzające umiejętności: poprawnego stopniowania przysłówków i zapisu partykuły „nie” z przysłówkami w stopniu najwyższym. 

Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte, którego rozwiązanie wymagało umiejętności operowania obiektami matematycznymi, przekształcenia równania z jedną niewiadomą, aby

obliczyć wysokość trójkąta. W przypadku języka angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych, natomiast uczniowie przystępujący do egzaminu z języka niemieckiego najniższy średni wynik uzyskali za rozwiązanie zadania otwartego sprawdzającego umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej.

Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego egzaminu ósmoklasisty będą dostępne w sprawozdaniu, które zostanie opublikowane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej 19 września br.

Analiza wyników poszczególnych zadań dokonywana przez zespoły nauczycielskie danej grupy przedmiotów w każdej szkole.

Za rozwiązanie zadań z języka polskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 65% (kraj 66%) punktów możliwych do zdobycia. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniami, które sprawdzały umiejętność czytania utworów literackich oraz odbioru tekstów kultury. Trudności tegorocznym ósmoklasistom sprawiło zadanie 17., które dotyczyło zagadnień z zakresu kształcenia językowego. Za poprawne rozwiązanie tego zadania uczeń mógł otrzymać 1 punkt.

Za rozwiązanie zadań z matematyki ósmoklasiści uzyskali średnio 52% (kraj 53%) punktów możliwych do zdobycia. 

Zadaniem, z którym uczniowie najlepiej sobie poradzili, okazało się zadanie 5.

Zadanie to sprawdzało umiejętność obliczania wartości pierwiastków kwadratowych z liczb, które są kwadratami liczb wymiernych oraz wykonywania prostych rachunków pamięciowych.

Najwięcej trudności sprawiło zdającym zadanie 18., którego rozwiązanie wymagało poprawnej analizy i interpretacji danych przedstawionych w treści zadania i na rysunku.Sprawdzało znajomość własności figur geometrycznych na płaszczyźnie oraz umiejętność przekształcenia wzoru na pole trójkąta.

Arkusze egzaminacyjne z wszystkich języków obcych miały identyczną formę, składały się z takich samych części i takiej samej liczby zadań takiego samego typu, za rozwiązanie których można było otrzymać taką samą liczbę punktów.

W arkuszu egzaminacyjnym sprawdzane były umiejętności uczniów w pięciu obszarach: rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, znajomość funkcji językowych, znajomość środków językowych oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej.

Za rozwiązanie zadań z języka angielskiego ósmoklasiści uzyskali średnio 66% punktów możliwych do zdobycia. Uczniowie osiągnęli najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadań sprawdzających rozumienie tekstów pisanych oraz znajomość funkcji językowych – w obydwu obszarach 69% punktów możliwych do uzyskania. Nieco gorzej poradzili sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie ze słuchu oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej

(średni wynik – odpowiednio 67% oraz 66%). Najniższy średni wynik uczniowie uzyskali za zadania sprawdzające znajomość środków językowych (średni wynik – 55% punktów możliwych do uzyskania).

Najłatwiejsze dla ósmoklasistów okazało się zadanie 2. Było to jedno z zadań

sprawdzających rozumienie ze słuchu. Wymagało ono wyszukania szczegółowych informacji w wypowiedziach dotyczących spotkań ze znanymi osobami.

Najtrudniejszym zadaniem dla ósmoklasistów przystępujących do tegorocznego egzaminu było zadanie 13., które sprawdzało znajomość środków językowych.

Za rozwiązanie zadań z języka niemieckiego ósmoklasiści uzyskali średnio 57% punktów możliwych do zdobycia. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających znajomość funkcji językowych (średni wynik – 69%). Niższe wyniki uzyskali za rozwiązanie zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych oraz znajomość środków językowych (średni wynik – odpowiednio 55%, 55%, 54%).

Najwięcej trudności sprawiło uczniom zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej (32% punktów możliwych do uzyskania).

Najłatwiejsze dla ósmoklasistów było zadanie 4., którego średni wynik wyniósł 77% punktów możliwych do zdobycia. Zadanie to sprawdzało znajomość funkcji językowych i wymagało dobrania właściwej reakcji do wypowiedzi usłyszanych w nagraniu.

Najtrudniejsze dla ósmoklasistów przystępujących do tegorocznego egzaminu z języka niemieckiego było zadanie otwarte polegające na zredagowaniu wpisu na stronę internetową na temat zorganizowanego w szkole spotkania z tancerzem.