Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Wielki sukces Przedszkola nr 50 w Rybniku. Zdobyli nagrodę w ogólnopolskim konkursie UOKiK [ZDJĘCIA]

31.05.2023 17:02 | 1 komentarz | god

Nauka przez zabawę przynosi rewelacyjne efekty. W tym przypadku korzyści jest o wiele więcej niż dodatkowa wiedza. Przedszkolaki z Boguszowic uczyły się kim jest konsument, wzięły udział w konkursie plastycznym, a dziś cieszą się z wygranej - zestawu Ozobotów do nauki kodowania i programowania.

Wielki sukces Przedszkola nr 50 w Rybniku. Zdobyli nagrodę w ogólnopolskim konkursie UOKiK [ZDJĘCIA]
Na zdjęciu po lewej Hania i Piotr, którzy testują Ozoboty - nagrodę w konkursie. Po prawej - dyrektor Przedszkola nr 50 w Boguszowicach Gabriela Froehlich i wychowawczyni grupy Gwiazdki Aleksandra Wengerska. Na dole - Ozobot, urządzenie do nauki kodowania i programowania.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Kim jest konsument?

Jak robić przemyślane zakupy? Co to jest paragon i do czego służy? Czym jest reklamacja i kiedy możemy z niej skorzystać? W tym obszarze UOKiK stawia na edukację od najmłodszych lat. Dlatego powstał projekt dla przedszkolaków, nauczycieli, edukatorów i rodziców - "ABC małego konsumenta", który ma zachęcić do kształtownia świadomych postaw.

- Konsumentem jest każdy z nas - już najmłodsze dzieci zdobywają pierwsze doświadczenia na zakupach z rodzicami i mają duży wpływ na ich decyzje. Edukacja dzieci jest ważna - podkreśla urząd, który na specjalnej stronie malykonsument.uokik.gov.pl udostępnia bezpłatne materiały edukacyjne dla 4-5-latków. To scenariusze zajęć i gry online.

- Wychodzimy z założenia, że rozwijanie kompetencji konsumenckich oraz informowanie dzieci o przysługujących im prawach i obowiązkach ma fundamentalne znaczenie dla ich bezpiecznego funkcjonowania na rynku w przyszłości. Warto, abyśmy jako rodzice, opiekunowie i nauczyciele od najmłodszych lat wprowadzali dzieci w świat odpowiedzialnej konsumpcji - argumentował powstanie projektu Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK przygotował również zestawy wysyłkowe dla przedszkoli, które zgłosiły się do udziału w projekcie. Nauczyciele zostali przeszkoleni, otrzymali opiekę merytoryczną, zestawy dydaktyczne do poprowadzenia zajęć, przybory plastyczne oraz upominki i dyplomy dla dzieci. Podsumowaniem projektu był konkurs plastyczny.

- Przeszkoleni nauczyciele po przeprowadzeniu zajęć o tematyce konsumenckiej mogli wziąć udział wraz z dziećmi w konkursie plastycznym, w którym nagrody to zestawy edukacyjne do prowadzenia zajęć z kodowania i robotyki dla całej placówki - przekazuje UOKiK.

Przedszkolaki z Boguszowic w projekcie

O projekcie UOKiKu dowiedziała się wychowaczyni z Przedszkola nr 50 w Rybniku-Boguszowicach, Aleksandra Wengerska, przedstawiła pomysł dyrekcji. Do projektu zgłosiły się w sumie trzy grupy 5-latków - Gwiazdki, Pszczółki i Kangurki.

Jakiś czas później przedszkole otrzymało paczki z materiałami edukacyjnymi. Nauczycielki odbyły szkolenie i zrealizowały zajęcia, w sumie ponad 70 przedszkolaków dowiedziało się na co zwracać uwagę w czasie zakupów, po co jest rachunek i że jako klienci mają swoje prawa.

- Dzieci zapoznały się m.in. z podstawowymi pojęciami konsumenckimi. W sali stworzyliśmy kącik tematyczny "Sklepik", gdzie prowadziliśmy zajęcia - w czasie odgrywania scenek dzieci wchodziły zarówno w role sprzedawców oraz konsumentów. Z nowej wiedzy korzystały także w czasie zabawy w czasie wolnym. Zauważyłam, że zaczęły korzystać z innego słownictwa, zwracały uwagę na jakość towaru, podawały konkretne ceny i dopasowywały odpowiednie banknoty i monety, kiedy "płaciły" - wylicza wychowaca grupy Gwiazdki, Aleksandra Wengerska.

Na tym jednak projekt się nie skończył. Kolejnym etapem było przygotowanie prac plastycznych, które następnie zostały zgłoszone na konkurs ogłoszony przez UOKiK.

- Dzieci podzielone na grupy wykonały sklepową fotobudkę, w której odgrywali scenki oraz zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia. Druga grupa wykonała kartonowy sklepik oraz stację benzynową z myjnią, w których znajdowały się ruchome regały i postacie ludzi do zabawy. Trzecia grupa skupiła się na indywidualnych pracach plastycznych przedstawiających różne rodzaje sklepów wraz z asortymentem i klientami. Wszystkie prace dzieci wykonały samodzielnie - wyjaśnia nauczycielka.

Na zakończenie projektu na cała grupa wybrała się na wycieczkę do pobliskiej cukierni, gdzie przedszkolaki sprawdziły nowe umiejętności w praktyce. Parę tygodni później do przedszkola dotarła wiadomość, że prace plastyczne grupy "Gwiazdki" zdobyły II miejsce w ogólnopolskim konkursie. Okazało się, że ich praca została sowicie wynagrodzona. Przedszkole otrzymało nagrody warte ponad 5 tysięcy złotych. 

- To rozbudowane zestawy ozobotów - robotów, dzięki którym dzieci uczą się podstaw kodowania i programowania - mówi Aleksandra Wengerska, dodając, że dzieci uwielbiają zabawę z robotami. Urządzenia będą wykorzystywane w czasie zajęć, a także na dodatkowych kółkach zainteresowań.

Roboty otwierają drzwi do świata informatyki i edukacji STEAM (science, technology, engineering, art, maths), ucząc poprzez zabawę i doświadczenie, rozwijając myślenie logiczne i algorytmiczne. Na wieść o wygranej dzieci nie kryły radości, już miały okazję przetestować ozoboty.

Hania, Piotr i Gabriel sprawdzają, jak działają ozoboty w praktyce.

Hania, Piotr i Gabriel sprawdzają, jak działają ozoboty w praktyce.

Edukacja jest nieprzeceniona

Dzieci nie są jeszcze samodzielnymi konsumentami, ale uczą się nimi być i często mają wpływ na decyzje zakupowe swoich rodziców. Już przedszkolaki, które opanowują naukę cyfr i liczenia, mogą zdobywać pierwsze doświadczenia jako konsumenci i w tym właśnie projekt ABC Małego Konsumenta ma im pomóc.

- Przed ukończeniem 13 lat dzieci mogą same kupić drobne rzeczy związane z bieżącymi sprawami życia codziennego, np. napoje czy pieczywo. Uczą się zarządzania kieszonkowym, oszczędzania i podejmowania odpowiedzialnych decyzji zakupowych. Z wiekiem stopniowo uczestniczą w zawieraniu coraz poważniejszych transakcji, często w towarzystwie rówieśników. W wieku 13-18 lat mają już większą samodzielność, choć przy droższych zakupach nadal wymagana jest zgoda ich rodziców. Cały czas, ze względu na swój wiek, należą one do szczególnie wrażliwej grupy konsumentów - podkreślają urzędnicy UOKiKu.