środa, 20 listopada 2024

imieniny: Anatola, Rafała, Edmunda

RSS

Samorządowcy z regionu nie chcą takiego przebiegu torów szybkiej kolei. Kuczera apeluje do władz o przeprojektowanie tras

11.04.2023 11:41 | 25 komentarzy | mad

- Dla jednostek samorządu terytorialnego subregionu linia kolei dużych prędkości powinna być szansą dla rozwoju komunikacji, zapobiegania wykluczeniu kolejowemu oraz przyłączenia do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), natomiast na dzień dzisiejszy pozostawia wiele niewyjaśnionych kwestii, niesprawiedliwy system odszkodowań za wywłaszczenia i kontrowersje związane z dewastacją środowiska - czytamy w stanowisku Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego, które podjęto na posiedzeniu zwołanym w Pietrowicach Wielkich.

Samorządowcy z regionu nie chcą takiego przebiegu torów szybkiej kolei. Kuczera apeluje do władz o przeprojektowanie tras
- Budowa tras szybkiej kolei tworzy barierę ekologiczną uniemożliwiająca przemieszczanie się zwierząt oraz spowoduje nieodwracalne zaburzenie lokalnego ekosystemu, degradację siedlisk występowania wskazanych gatunków, co w istocie doprowadzi do ich wyginięcia, bądź migracji z terenów gminy Czerwionka-Leszczyny - czytamy w stanowisku Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. Na zdjęciu przewodniczący Piotr Kuczera, prezydent Rybnika (zdjęcie poglądowe)
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego zabrał głos w sprawie decyzji spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Wariant inwestorski, czyli trasę przebiegu linii przez nasz region spółka zaprezentowała 22 marca w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Jako rekomendowany eksperci CPK wskazali wariant W72, który przewiduje budowę nowych stacji kolejowych m.in. w Żorach Północnych i Mszanie, możliwość powstania terminala intermodalnego w Wodzisławiu Śląskim, dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum Jastrzębia-Zdroju oraz nowe odcinki umożliwiające szybkie połączenia m.in. Rybnika i Żor z Katowicami i resztą kraju.

- Projekt CPK zapewni włączenie do sieci kolejowej 90-tysięcznego Jastrzębia-Zdroju, czyli największego dziś miasta w Polsce bez dostępu do kolei. Powstaną nowe dworce i przystanki kolejowe, np. Jastrzębie-Zdrój Centrum i Zachód. W ten sposób nadrabiamy zaległości ostatnich dziesięcioleci. Dzięki inwestycjom CPK na Śląsku kolej obejmie swoim zasięgiem ponad 3,5 mln mieszkańców tego regionu, m.in. Jastrzębia, Żor, Rybnika i Wodzisławia - mówił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. Czytaj więcej: CPK wybrało wariant inwestorski. Gdzie będzie przebiegać "szprycha" z Katowic do Ostrawy? [LIVE].

Decyzja budzi wiele emocji. Piotr Kuczera, przewodniczący Związku w stanowisku przyjętym na posiedzeniu zwołanym w Pietrowicach Wielkich, podkreśla: w imieniu własnym oraz Zgromadzenia Związku wyrażam stanowczy przeciw wobec wyboru wzbudzającego ogromne kontrowersje „niebieskiego” wariantu inwestorskiego, który oznacza przeprowadzenie linii kolei dużych prędkości przez Pojezierze Palowickie, które jest terenem bardzo cennym przyrodniczo i turystycznie dla mieszkańców Czerwionki-Leszczyn, Żor, całego subregionu zachodniego województwa śląskiego oraz przybywających licznie do sołectwa Palowice turystów.

Stowarzyszenie apel przyjęło w imieniu 28 samorządów. Dyskutowano o tym w Centrum Społeczno-Kulturalnym w Pietrowicach Wielkich, gdzie odbyły się ostatnie obrady (fot. Subregion Zachodni/ FB)

Stowarzyszenie apel przyjęło w imieniu 28 samorządów. Dyskutowano o tym w Centrum Społeczno-Kulturalnym w Pietrowicach Wielkich, gdzie odbyły się ostatnie obrady (fot. Subregion Zachodni/ FB)

W stanowisku podkreślono, że Pojezierze Palowickie jest istotnym elementem naturalnego dziedzictwa Krainy Górnej Odry, która jest popularną marką turystyczną zarządzaną przez Związek Subregionu Zachodniego z siedzibą w Rybniku. Jednakże wybrany przez Państwową Spółkę Centralny Port Komunikacyjny wariant inwestycyjny zakłada ingerencję w istniejącą zabudowę mieszkalną oraz krajobraz całego sołectwa Palowice, gdzie przewidziany jest centralny przebieg korytarza kolejowego przez środek pojezierza, który znajduje się na terenie Parku Krajobrazowego Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich. Dodano, że planowany przebieg linii kolejowej nie tylko podzieli miejscowość na pół, lecz także spowoduje zniszczenie wielopokoleniowego dziedzictwa społeczności w postaci Drewnianego Kościoła Trójcy Przenajświętszej w Palowicach.

- Wierzę, że Spółka Centralny Port Komunikacyjny jest w stanie zrealizować inwestycję z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, ograniczając dewastacyjny wpływ na czynniki społeczne, ekologiczne, kulturowe i ekonomiczne, z korzyścią dla całego kraju i społeczeństwa. Jako Związek apeluję do władz państwowych także o zmianę przebiegu projektowanych tras w taki sposób, by zachować zagrożone gatunki oraz prowadzenie działań w kierunku minimalizowania szkód - podkreśla Piotr Kuczera.


Czytaj również: 

Ludzie:

Piotr Kuczera Rybnik

Piotr Kuczera Rybnik

Prezydent Rybnika