środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Bezpłatny transport do lokali wyborczych. CBOS sprawdził, co o tym sądzą Polacy

05.04.2023 07:20 | 0 komentarzy | sqx

Centrum Badania Opinii Społecznej sprawdziło, co Polacy myślą o bezpłatnym dowozie do lokali wyborcznych. Nowelizacja kodeksu wyborczego została podpisana przez Prezydenta RP w połowie marca.

Bezpłatny transport do lokali wyborczych. CBOS sprawdził, co o tym sądzą Polacy
Rozwiązanie to popiera ogółem 70% ankietowanych, przeciwny mu jest niespełna co czwarty badany (24%). / fot. ilustracyjne freepik
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

W nowelizacji kodeksu wyborczego znalazł się zapis m.in. o bezpłatnym transporcie do lokali wyborczych dla osób starszych, osób z niepełnosprawnościami oraz mieszkańców gmin wiejskich lub miejsko-wiejskich, jeśli najbliższy przystanek komunikacji zbiorowej jest odległy o co najmniej 1,5 km od lokalu wyborczego. Rozwiązanie to popiera ogółem 70% ankietowanych, przeciwny mu jest niespełna co czwarty badany (24%).

Zwolennicy zapewnienia bezpłatnego dowozu do lokalu wyborczego wskazanym kategoriom wyborców przeważają we wszystkich grupach społeczno-demograficznych. Szczególnie często rozwiązanie to popierają osoby słabiej wykształcone i sytuowane (84% badanych z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym, 80% – z wykształceniem zasadniczym zawodowym, 87% ankietowanych o miesięcznych dochodach per capita poniżej 1500 zł), a także badani w wieku od 55 do 65 lat (78%) i starsi (75%) oraz mieszkańcy wsi (75%) i małych miast (74%).

fot. CBOS

fot. CBOS

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" (395) przeprowadzono w ramach procedury mixed-mode na reprezentatywnej imiennej próbie pełnoletnich mieszkańców Polski, wylosowanej z rejestru PESEL. Badanie zrealizowano w dniach od 6 do 16 marca 2023 roku na próbie liczącej 993 osoby (w tym: 58,0% metodą CAPI, 24,6% - CATI i 17,4% - CAWI). CBOS realizuje badania statutowe w ramach opisanej wyżej procedury od maja 2020 roku, w każdym przypadku podając proporcję wywiadów bezpośrednich, telefonicznych i internetowych.

/źr.: CBOS/