Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

Autostrada A4 Katowice - Kraków znowu droższa. Nowe stawki obowiązują od 3 kwietnia 2023 roku

03.04.2023 12:03 | 0 komentarzy | ż

Przejazd samochodem osobowym tam i z powrotem kosztuje 52 - 60 zł.

Autostrada A4 Katowice - Kraków znowu droższa. Nowe stawki obowiązują od 3 kwietnia 2023 roku
Kerowcy korzystający z płatności automatycznych zapłacą nieco mniej od kierowców uiszczający opłatę gotówką lub kartą w punkcie poboru opłat. Fot. Stalexport Autostrada Małopolska.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Aktualne stawki za przejazd autostradą A4 Katowice - Kraków

Opłaty za przejazd autostradą A4 Katowice - Kraków od 3 kwietnia 2023 r. (opłaty są pobierane na dwóch placach poboru, tj. w Mysłowicach i Balicach, dlatego przy podróży z Katowic do Krakowa stawkę z tabeli trzeba pomnożyć x2).

Źródło: Stalexport Autostrada Małopolska.

Źródło: Stalexport Autostrada Małopolska.

- Jak wynika z powyższej tabeli kierowcy samochodów osobowych nadal będą mogli jeździć autostradą taniej, ale tylko wówczas jeśli korzystać będą z automatycznych metod płatności: elektronicznego poboru opłat A4Go i Telepass oraz videotollingu, czyli poboru opłat na podstawie odczytu tablicy rejestracyjnej. Zachęcamy do skorzystania z tych metod, ponieważ gwarantują nie tylko tańsze podróże A4 Katowice-Kraków, ale także szybsze przejazdy przez bramki autostradowe; na każdym z placów poboru 3 skrajne, lewe bramki przeznaczone są dla użytkowników metod automatycznych - informuje Stalexport Autostrada Małopolska, operator autostrady A4.

GDDKiA jest sceptyczna

W ocenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wzrost opłat za przejazd autostradą z Katowic do Krakowa "jest niezasadny oraz uderzający bezpośrednio w kierowców i transport samochodowy". GDDKiA przewiduje, że może on też wpłynąć na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na trasach lokalnych (więcej informacji: https://biznes.pap.pl/pl/news/siz/info/3376700,gddkia-ocenia--ze-wzrost-stawek-wnioskowany-przez-stalexport-jest-niezasadny).

W tym miejscu dodajmy, że w 2027 roku kończy się koncesja przyznana Stalexportowi Autostradzie Małopolskiej na zarządzanie autostradą. W grudniu 2022 roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk informował o planach powrotu autostrady pod zarząd GDDKiA, jej rozbudowy o dodatkowe pasy ruchu w obu kierunkach oraz zniesienie opłat za przejazd autostradą (więcej informacji: https://moto.rp.pl/tu-i-teraz/art37585501-od-2027-roku-autostrada-a4-pomiedzy-katowicami-a-krakowem-ma-byc-bezplatna).