Niedziela, 29 września 2024

imieniny: Michała, Michaliny, Gabriela

RSS

To koniec samochodów spalinowych. Rada Unii Europejskiej zdecydowała

28.03.2023 14:21 | 30 komentarzy | juk

Zakaz sprzedaży samochód spalinowych od 2035 roku stanie się faktem. Rada Unii Europejskiej ostatecznie przegłosowała przepisy, które mają sprawić, że na naszych drogach będzie mniej samochodów z silnikami benzynowymi i diesla.

To koniec samochodów spalinowych. Rada Unii Europejskiej zdecydowała
Nowe przepisy oznaczają de facto zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 r. (fot. ilustracyjne/pixabay.com)
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Od 2035 r. nie zarejestrujemy już w państwach Unii Europejskich nowych samochodów z silnikiem spalinowym. Rada Unii Europejskiej przyjęła dziś (28.03) rozporządzenie określające bardziej rygorystyczne normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Regulacja zakłada 100% redukcji emisji dwutlenku węgla w przypadku nowych pojazdów po 2035 r.

Nowe przepisy określają następujące cele: redukcja emisji CO2 o 55% dla nowych samochodów osobowych i o 50% dla nowych samochodów dostawczych w latach 2030-2034 w porównaniu z poziomami z 2021 r.; 100% redukcji emisji CO2 zarówno dla nowych samochodów osobowych, jak i dostawczych od 2035 r.

Przyjęcie przepisów — które de facto oznaczają zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym od 2035 r. — stanęło w ostatnich tygodniach pod znakiem zapytania po tym, jak Niemcy zgłosiły sprzeciw, domagając się wyjątku dla tzw. e-paliw (czyli samochody benzynowe, które będą zasilane ekologicznym paliwem. Takim, przy produkcji którego odzyskuje się dwutlenek węgla z atmosfery). W wyniku negocjacji prowadzonych przez Berlin i Brukselę do rozporządzenia dodano punkt dotyczący tej kwestii. Komisja Europejska zobowiązała się w nim do przedstawienia wniosku w sprawie rejestracji pojazdów napędzanych wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji CO2 po 2035 r. W 2026 r. Komisja dokona szczegółowej oceny postępów w osiąganiu celów 100% redukcji emisji oraz ewentualną potrzebę ich przeglądu.