CPK wybrało wariant inwestorski. Gdzie będzie przebiegać "szprycha" z Katowic do Ostrawy? [LIVE]
Podczas konferencji prasowej wojewody śląskiego Jarosława Wieczorka oraz wiceministra Funduszy i Polityki Regionalnej Marcina Horały, zaprezentowano wariant inwestorski CPK, czyli ostatecznie wybraną trasę przebiegu linii kolejowej.
CPK wybrało wariant inwestorski. Gdzie będzie przebiegać "szprycha" z Katowic do Ostrawy? [LIVE]
Konferencja odbyła się 22 marca w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach, a obecni na niej wojewoda Jarosław Wieczorek, wiceminister Marcin Horała oraz Maciej Pańczak (koordynator ds. odcinka Katowice-Ostrawa) opowiedzieli o pracach projektowych oraz ostatecznym kształcie tzw. "szprychy" CPK z Katowic do Ostrawy.
Przypomnijmy, że Kolej Dużych Prędkości ma przebiegać przez Żory, a także gminy Świerklany, Godów, Mszana, natomiast nie było pewności, czy kolej będzie także przejeżdżać przez Wodzisław Śląski, Gorzyce i Jastrzębie-Zdrój. Te wątpliwości miała rozwiać środowa konferencja.
Prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) dla odcinka „szprychy” nr 7 Katowice – Ostrawa rozpoczęły się w lipcu 2021 roku. Z kolei już od 2020 roku w wyniku wywiadów środowiskowych oraz spotkań z samorządami i mieszkańcami zebrano 160 tys. uwag i wniosków, które posłużyły do opracowania Strategicznego Studium Lokalizacyjnego w którym zaproponowano pierwsze warianty przebiegu szprychy nr 7.
W ostatnim roku kolejnym konsultacjom społecznym, analizie wielokryterialnej oraz analizie kosztów i korzyści poddano cztery warianty przebiegu linii Katowice – Ostrawa: W71, W72, W73 i W74.
Przeprowadzona analiza wskazała, iż najkorzystniejszą opcją budowy linii kolejowej na odcinku Katowice – granica państwa – Ostrawa jest realizacja wariantu W72.
- W ramach nie tylko tej inwestycji, ale też Programu dla Śląska to ogromne środki dające szansę na rozwój regionu - mówił wojewoda Jarosław Wieczorek. - Jeszcze niedawno w tej sali pokazywaliśmy 7 projektów w ramach programu Kolej+, a dzisiaj zaprezentujemy projekt szybkiej kolei, nie tylko łączącej woj. śląskie z Warszawą, ale także z Europą - zaznaczył wojewoda.
- Również mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju będą mogli koleją dojechać szybko i sprawnie do Katowic i całego kraju - zapowiedział wiceminister Horała, już na wstępie odpowiadając na wątpliwości, co do odnogi linii CPK do Jastrzębia-Zdroju.
- Wariant, który został wybrany, jako wariant inwestorski to ten, który przewiduje najmniej wywłaszczeń, zmian w terenie - zaznaczył wiceminister, podkreślając, że ostatecznie wybrano wariant o numerze W72.
Maciej Pańczak wyjaśnił opracowanie STEŚ i prace nad wariantami, a także zaznaczył, że na terenie naszego regionu ze względu na przeszkody terenowe prędkość maksymalna na linii CPK będzie wynosić 250 km na godzinę. Koordynator odcinka wyjaśnił także, na czym polegały analizy CPK i przytoczył liczby, m.in. 160 tys. uwag przesłanych do CPK przez samorządy i mieszkańców.
Co szczególnie istotne dla mieszkańców, rygorystycznej ocenie poddane zostały także wyliczenia dotyczące wyburzeń. W tym zakresie najkorzystniejszym okazał się wariant W72. Badania pokazały, że na trasie tego odcinka będzie ich o kilkaset mniej, niż w wersjach W71, W73 i W74.
Ostateczny wariant potwierdza, że linia CPK Katowice-Ostrawa będzie przebiegać wzdłuż autostrady A1 do Mszany. Nie będzie przebiegać przez Marklowice i Gorzyce.
Elementy charakterystyczne wariantu W72:
- dodatkowe łącznice umożliwiające szybkie połączenia Rybnika, Żor i Wodzisławia Śląskiego z Katowicami i resztą kraju,
- dodatkowy odcinek łączący Wodzisław Śląski i centrum miasta Jastrzębie-Zdrój,
- nowoprojektowany dworzec w Jastrzębiu Zdrój – Centrum, dodatkowy przystanek Jastrzębie-Zdrój Zachód, wraz z włączeniem miasta do sieci kolejowej;
- przejście przez centrum Mikołowa konwencjonalną linią kolejową w korytarzu istniejącej rozbudowanej linii kolejowej,
- w miarę możliwości technicznych wykorzystanie istniejącego korytarza autostrady A1,
- dostępność dla pociągów kategorii międzyregionalnych oraz regionalnych z dedykowaną dla nich infrastrukturą,
- ograniczona dostępność dla transportu towarowego – tylko dla pociągów kontenerowych (intermodalnych), odcinek północny - od linii kolejowej 169 przez Łaziska i Mikołów do Katowic Piotrowic dostępny tylko dla transportu pasażerskiego,
- baza utrzymania nowej linii została zaplanowana przy stacji Wodzisław Śląski,
- stacje kolejowe w Żorach Północnych i Mszanie przeznaczone m.in. dla ruchu dalekobieżnego,
- możliwość powstania (po późniejszym podjęciu decyzji) Terminala Intermodalnego, zlokalizowanego w Wodzisławiu Śląskim, w okolicach byłej kopalni 1 maja, równolegle do LK Wodzisław Śląski – Jastrzębie Zdrój,
- najmniejsza liczba wyburzeń,
- najmniejszy wpływ szkód górniczych i pozostałości po dawnej (historycznej) eksploatacji węgla,
- najmniejszy wpływ na korytarz ekologiczny i przecięcie szlaków migracyjnych zwierząt.
Warto dodać, że podczas konferencji, przed Śląskim Urzędem Wojewódzkim odbyła się pikieta mieszkańców, którzy protestowali przeciw inwestycji CPK, która spowoduje m.in. wywłaszczenia oraz będzie ingerować w środowisko naturalne.
Komentarze
33 komentarze
Droga pani ~Jagna (83.22. * .162), proszę może wrócić do swoich kompetencji, czyli ołówka, przedszkola, jeśli to tam pani czuje się tak pewnie.
~tłoczek (188.137. * .64) jeśli wyobraźnia za ciasna, to sobie wygooglaj przykłady ze świata. na przykład, jak i czym się Japończycy na dworce Shinkansena zjeżdżają. Od razu ci się "tajemnica zawracania" pociągów wyjaśni :)))))
Ta mapa wygląda jakby dziecko mapę Polski pobazgrało ołówkiem
@146.70.*.66.
Twoja POprawna kultura nauczyła cię segregować ludzi na nieuków(jak mnie nazwałeś) i uków(którym zapewne ty jesteś). Tak zresztą robi twój idol z Gdańska.
A jeśli chodzi o naukę, to mam niezły staż, bo 18 lat, ale nie to jest istotne.
Przytoczę ci ważne prawidło:
"Nigdy nie pomyl wykształcenia z inteligencją.
Możesz mieć dyplom i dalej być idiotą"
Czesciowo jednak po szkodach gorniczych
a co pis zrobił z tych swoich obietnic
porty lotnicze?
auta elektryczne?
mieszkania+ ???
wierzysz w te bzdury potem głosujesz na pis nieuku bo ci "dają" z naszych
Widzę że psy gończe tuska już zostały wypuszczone w internet i sieją fake-newsy.
Tyle wam POzostało, poszarpać za nogawkę, jak yorki.
Prosze sie nie emocjonowac i nie traktowac wystapienia tego bezczelnego debila, Horaly, powaznie.
Kropki i kreski na mapie nie znacza nic.
Do tego wyznaczono mase przystankow.
Pociag wysokich predkosci i przystanki co pare km?
Dzieci zafascynowane kolejka elektryczna maja wiecej wiedzy na ten temat.
Ten standup to nic innego jak wystapienie przedwyborcze, bardzo kiepsko przygotowane wystapienie.
Opowiadanie glupot powinno miec jakies granice.
Super sprawa prędka kolej do Włoch do Chorwacji. 6 godzin i jesteś w Chorwacji. Jechałem z Pragi 5 godzin . Budować i budować a tych którzy są na nie wysiedlić do rezerwatu pod Białoruś
a pisiory jak jeden zaś uwierzyły w te bzdury im można wszytko w dzienniku tvp wcisnąć i tak uwierzą :))))))))
a skąd pis weźmie na te mrzonki pieniądze jak nawet te leżące w UE nie potrafią te miernoty załatwić
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Po przegranych wyborach przez PIS projekt trafi do kosza. Największe rozczarowanie, płacz i frystracje tradycyjnie dotkną mieszkańców Jastrzębia
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Wszystko zgodnie z planem nie ma przy tym naszej pani Ani i tej drugiej od banerów i realizacji postępuje rewelacyjnie.
@gen87
Fajny jesteś, pisz dalej, nie przerywaj tej zabawy:)
Po co nam port lotniczy, jak mamy w Berlinie. Po co nam autostrady, kolej, tory żeglugowe i porty przeładunkowe, jak mamy w Niemczech;)
CPK to z zasady jedno wielkie nieporozumienie i projekt szkodliwy. Z założenia będzie ograniczał rozwój
regionalnych portów lotniczych. I tak zamiast polecieć na urlop z Balic czy Pyrzowic trzeba będzie się
tłuc pod Warszawę. Obraz typowego myślenia socjalistycznych centralistów.
Podobnie będzie jak z mierzeją: pomnik marnotrawstwa - 2 jachty dziennie.
Maszynka do wyciągania publicznych pieniędzy. Po zmianie władzy cały projekt pójdzie do kosza.
Super. Bardzo dobra i ważna inwestycja dla Wodzisławia.
Szkoda wysiedleń ale obecnie blokowanie nie ma jakichkolwiek szans. Na KDP pieniądze dała Unia i powstanie ona nawet bez lotniska. Trzeba skupić się nad tym co ugrać dla regionu i zyskać w związku z jej budową, a oprócz minusów jest też
te
trochę plusów. Polecam link: wodzislawtmzw.pl/wybrano-72-wariant-kolei-duzych-predkosci
KDP to super sprawa :)
Administrator musząc sluchać partyjnych kolegow i części wodzisławskich mongołów będzie za ale i przeciw. Tak zgaduję.
@tłoczek
Do Rybnika też nie wjedzie ta kolej:)
Będziesz musiał Arteksie dylać do Mszany na szybki pociąg.
Tłoczek raczej to będzie dla zwykłej kolei wjazd, szybka nie sądze by wjeżdzała, tak jak do Wodzisławia tez nie wjedzie.
No i co tam po jakichś Palowicach czy Mszanie. Ważne, że miasta skorzystają transportowo. Tylko trochę śmieszna jest ta "bocznica" do Jastrzębia. Pociąg ma tam wjeżdżać i się obracać? To jakieś niepraktyczne kuriozum.
TEK prosił, mówił pisma słał o nie zasypywanie i likwidację wiaduktu na ul Czarneckiego do ZDP w Wodzisławiu oraz Starosty i zostali olani teraz wychodzi na to, że na nowo ziemię będą odkopywać i wiadukt robić. Może warto tych nie dołów pociągnąć do odpowiedzialności karnej!
Tak samo DGP może warto rozważyć nowy wariant, bo stary był poprowadzony w dużej części po byłym torowisku, który teraz będzie na nowo wykorzystany na linię Jastrzębie-Wodzisław z wpięciem do KDP.
Wiec tu dobra propozycja:
tiny.pl/w8vrc
Powoli,powoli. Kieca na swoim FB już uruchomił swoich klakierów i wszyscy są na NIE. Także spodziewajcie się blokowania inwestycji.
No i zarąbiście. To jest szansa dla naszego regionu, a w skali kraju - strategiczny ruch! Brawo PiS! PO by postawiło trzy tężnie i ze dwie publiczne toalety, może jeszcze jakieś boisko i by ogłaszali sukces na skalę światową...
ten minus to dostałem za prawdę?
wejdz minusowiczu na plany tego przebiegu i sobie sprawdz.
Debilem się urodziłes i debilem umrzesz
Typowe polskie gospodarzenie - robota na hura, obylykanie galotów bez gowa.
Poloki niszczą Górny Ślonsk od 100 lat. Lepi nie bydzie.
akurat terminal intermodalny nie bedzie na teranach po byłej kopalni tylko bliżej Wodzisławia, a szkoda bo tereny po kopalni to idealne miejsce na to,
"możliwość powstania Terminala Intermodalnego, zlokalizowanego w Wodzisławiu Śląskim, w okolicach byłej kopalni 1 maja" Nie minęło jeszcze 24 godziny od ustwaki Tuska z Kiecą na ternach byłej 1 Maja a już zostali zaorani. Pokazówka na nic kolejna porażka Kiecy .Najlepszy wariant CPK wybrany
Wczoraj Tusk z Kieca płakali na 1 Maja a dzisiaj cyk wiadomość że w tych miejscach będzie się działo. Ośmieszyli ich.
i super ! przynajmniej raz coś rozsądnie,