Sobota, 23 listopada 2024

imieniny: Adeli, Klemensa, Orestesa

RSS

Działacze Solidarnej Polski w Jastrzębiu o zakazie sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku [WIDEO]

03.03.2023 11:26 | 33 komentarze | ska

Przedstawiciele zarządu okręgu rybnickiego Solidarnej Polski zorganizowany krótki briefing prasowy przed kopalnią Zofiówka, aby wyrazić sprzeciw wobec zakazu sprzedaży samochodów spalinowych w UE od 2035 roku. W spotkaniu udział wzięli radny Jastrzębia-Zdroju Szymon Klimczak, wiceprezes zarządu wojewódzkiego Solidarnej Polski i były wiceprzewodniczący rady miejskiej w Żorach Jacek Miketa oraz Szymon Szrot, dyrektor biura posła Michała Wosia. 

Działacze Solidarnej Polski w Jastrzębiu o zakazie sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku [WIDEO]
Jacek Miketa, Szymon Klimczak i Szymon Szrot podczas briefingu prasowego na temat zakazu sprzedaży samochodów spalinowych.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Działacze Solidarnej Polski w Jastrzębiu o zakazie sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku [WIDEO]

Tematem spotkania z dziennikarzami było wprowadzenie unijnego zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. - Chcemy wyrazić ogromny sprzeciw wobez zakazu, który został przegłosowany przez Parlament Europejski, odnośnie zakupu po 2035 roku samochodów z silnikiem spalinowym. Taki zakaz w naszej ocenie będzie miał bardzo negatywne konsekwencje w społeczeństwie i gospodarce - podkreślił Szymon Klimczak. 

- To, o co nam najbardziej chodzi, to wolność wyboru. Nie jesteśmy absolutnie przeciwko samochodom elektrycznym i szeroko pojętej elektromobilności. Natomiast chcemy podkreślić, że chodzi o wolność wyboru, aby obywatele mogli sami decydować, jaki pojazd będą mogli zakupić. Jak powiedział kolega, mówimy o zakazie sprzedaży samochodów spalinowych, co realnie będzie oznaczało również zakaz sprzedaży samochodów hybrydowych, które powszechnie uważane są za ekologiczne. One też będą zakazane. To będzie dotyczyło także samochodów ciężarowych - wyjaśnił Jacek Miketa. - Nie ma gwarancji, że te pojazdy będą tańsze, konkurencyjne do samochodów spalinowych, a zabranie takiej możliwości i zmniejszenie konkurencyjności może spowodować, że większości obywateli na takie auta po prostu nie będzie stać. Kolejna kwestia to ekologia. Wyprodukowanie samochodu elektrycznego samo w sobie wcale nie jest ekologiczne czy neutralne dla środowiska, jak niektórzy by chcieli. Choćby dlatego, że do produkcji ogniw jest potrzebny lit. Jak wiadomo, większość rynku litu jest w rękach Chińczyków. Ostatnio mieliśmy prosty przykład z problemem w dostępności półprzewodników i od razu widzieliśmy, co zaczęło się dziać na rynku samochodowym. Już samochody spalinowe są sporo droższe, nie mówiąc o elektykach - zaznaczył wiceprezes zarządu wojewódzkiego SP. 

Jacek Miketa podkreślił, że Solidarna Polska nie jest przeciwna samochodom elektrycznym, ale ograniczaniu wolności.

Jacek Miketa podkreślił, że Solidarna Polska nie jest przeciwna samochodom elektrycznym, ale ograniczaniu wolności.

Rozmówcy podkreślili również szereg problemów, które obecnie ograniczają mobilność samochodów elektrycznych, jak brak szerokiej sieci ładowarek. Odrębnym problemem są sieci elektryczne, które w obecnej formie nie są w stanie udźwignąć odpowiedniego przesyłu energii, co potwierdzają m.in. plany budowy nowej linii energetycznej na terenie Jastrzębia-Zdroju i okolicznych gmin. 

- Wszyscy wiemy, jak zachowują się baterie. To nie jest tak, że mamy 20-letni samochód elektryczny i może on mieć takie same osiągi, jak roczny. Z samochodem spalinowym tego typu problemów nie ma, a koszt wymiany baterii w samochodach elektrycznych sięga nawet 70 proc. wartości auta, więc to po prostu się nie opłaca. Nie mamy technologii, która sensownie pozwalałaby recyklingować baterie i odzyskiwać metale rzadkie, które zużywają się w jakiś sposób podczas użytkowania samochodu. Jest więc mnóstwo pytań, na które dzisiaj nie mamy odpowiedzi - powiedział Szymon Szrot. 

- Ciekawe jest to, że my musimy przypominać o wolności wyboru, o tych prawach obywatela i Europejczyka ludziom, którzy są z natury bardziej liberalni, niż my - dorzucił Szymon Klimczak, wytykając europosłom Łukaszowi Kohutowi i Markowi Baltowi głosowanie za przyjęciem zakazu. 

Szymon Klimczak przytoczył również słowa prof. Stanisława Nawrata, które padły podczas ostatniej sesji rady miasta Jastrzębia-Zdroju. - Profesor Nawrat powiedział, że tylko 10 proc. to jest odpowiedzialność Europy za efekt cieplarniany. Jaki odsetek w tych 10 proc. stanowią zanieczyszcenia z transportu kołowego? To 0,03 %. O co my w tym momencie walczymy? - skwitował Klimczak.