Złe wieści z placu boju o drogę Racibórz - Pszczyna. Oferty w Rybniku znacznie powyżej budżetu
Budimex wycenił budowę 4-kilometrowego odcinka drogi na prawie 268 mln zł. Konkurencyjna oferta Strabagu jest jeszcze droższa - opiewa na 351,6 mln zł.
Jeszcze nie podjęliśmy decyzji, co dalej
28 lutego Rybnik otworzył oferty złożone w przetargu na dokończenie budowy miejskiego fragmentu drogi Racibórz - Pszczyna. O zlecenie ubiegają się dwie firmy:
- STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. - 351 602 299,26 zł
- Budimex S.A., ul. Siedmiogrodzka 9, 01-204 Warszawa - 267 910 775, 28 zł
- W budżecie mamy 200 mln zł. Analizujemy przedstawione oferty, jeszcze nie podjęliśmy decyzji, co dalej w tej sytuacji - komentuje prezydent Rybnika Piotr Kuczera.
W kuluarach mówiło się, że będzie drożej
Miasto Rybnik otrzymało na dokończenie budowy drogi 165 mln zł z budżetu państwa (Polski Ład oraz Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg). 100 mln wkładu własnego zabezpieczono w wieloletniej prognozie finansowej miasta.
Szacunkowy koszt budowy 4-kilometrowego odcinka drogi opiewał na 200 mln zł. Natomiast w kuluarach mówiło się, że inwestycja może kosztować nawet 250 mln zł.
Dołożyć do inwestycji czy unieważnić przetarg?
Latem zeszłego roku, gdy dopinano montaż finansowy inwestycji, liczono, że wykonawcę drogi uda się wyłonić do końca 2022 roku, co pozwoliłoby na rozpoczęcie prac w pierwszym kwartale 2023 roku (mówił o tym Jacek Hawel, dyrektor Centrum Inwestycji w Rybniku).
Przetarg ogłoszono 20 grudnia 2022 roku. O wyborze wykonawcy w 60% decyduje cena, oprócz tego znaczenie ma również gwarancja oraz doświadczenie (kierownika budowy, kierownika robót drogowych, kierownik robót mostowych).
Po otwarciu ofert władze muszą podjąć decyzję, czy dołożyć do inwestycji, wybrać zwycięską ofertę i podpisać umowę, czy też unieważnić przetarg. Jeśli zdecydują się na to pierwsze, wykonawca będzie mieć 21 mięcy na realizację inwestycji (liczy się data podpisania umowy).
Wiadukty, rondo, węzeł drogowy
Zakres inwestycji to m.in.:
- budowa 4,1-kilometrowego odcinka drogi dwujezdniowej,
- budowa jednego węzła drogowego, trzech przejazdów drogowych i jednego ronda,
- budowa dróg dojazdowych, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych na drogach poprzecznych,
- budowa 4 wiaduktów, zbiorników wód deszczowych, ekranów akustycznych oraz przejść dla zwierząt i płazów.
Droga Regionalna Racibórz - Pszczyna. Co już zostało zrobione, co jeszcze jest do zrobienia?
Przypomnijmy, większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (czyli ponad 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnymi i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE). Pozostał do wybudowania 4-kilometrowy odcinek drogi od węzła wodzisławskiego na DK 78 do ronda na ul. Sportowej w Rybniku.
W marcu 2022 r. oddano fragment drogi od Rudnika do ronda na ul. Rybnickiej w Raciborzu. 7-kilometrowy odcinek trasy kosztował niespełna 300 mln zł. O otwarciu drogi pisaliśmy tutaj: Droga Racibórz - Pszczyna oficjalnie otwarta. Wytrzyma 50 lat bez gruntownego remontu.
Po zakończeniu budowy rybnickiego odcinka drogi, do wybudowania pozostanie kluczowy fragment łączący Racibórz z Rybnikiem.
Ludzie:
Piotr Kuczera Rybnik
Prezydent Rybnika
Komentarze
6 komentarzy
Chyba sprawa jest jasna. Nie ma co czekać. Za rok ten sam drogi będzie kosztował 450 mln. Więc co się opłaca? Można podpisać na budowę drogi a w przyszłym roku wybudować resztę infrastruktury i tak wyjdzie taniej.
Ten prezydent …, poprószy niech się poda do dymisji …,
zxc i Kieca dobrze robi. Wodzisławia nie stać na takie wydatki jak dużych miast.
pis już wszystko rozdał i na drogę brakło???
niech teraz wasi wyborcy się poskładają na drogę
ja nic nie dam bo nie głosowałem i nigdy nie zagłosuje na partię która już w nazwie ma kłamstwo
E tam, to i tak dobra wiadomość. Bo np. taki Mieczysław Kieca nadal tylko marzy o Drodze Głównej Południowej.
To se jeden pas zróbcie przepadzitki .Albo płacić nie beczeć wszak w unii europejskiej jesteście a to zobowiązuje!