Wtorek, 17 września 2024

imieniny: Franciszka, Hildegardy, Roberta

RSS

Mimo trudnej sytuacji, chętnie pomagamy - finansowo i rzeczowo

16.02.2023 18:17 | 0 komentarzy | sqx

CBOS przedstawił wyniki badania dotyczącego działalności dobroczynnej Polaków w minionym roku. Wyłania się z nich jasny obraz społeczeństwa, które - choć do najbogatszych nie należy - w chwili, kiedy trzeba, zawsze jest gotowe pomóc.

Mimo trudnej sytuacji, chętnie pomagamy - finansowo i rzeczowo
Fotografia z jednego z miejsc pomocy w regionie - Magazyn Społeczny w SMSie w Raciborzu / fot. (q)
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Z wyników przeprowadzonych w styczniu badań wynika, iż w 2022 roku wzrosła skala działalności dobroczynnej Polaków.

- Z jednej strony to może nieco zaskakiwać w kontekście wysokiej inflacji, z drugiej jednak wiemy, m.in. z innych badań CBOS, że wojna na Ukrainie uruchomiła w Polakach ogromną chęć pomagania Ukraińcom przybywającym do naszego kraju - zaznaczają badacze.

W minionym roku siedmiu na dziesięciu badanych (71%) - z czego ponad połowa (53%) więcej niż raz - przekazało pieniądze na cele dobroczynne. To więcej niż w roku 2021 (o 8 punktów procentowych) i niemal tyle, ile w roku 2019.

Znacznie więcej Polaków niż w latach 2020-2021 udzieliło pomocy rzeczowej (61%, wzrost o 13 punktów w stosunku do 2021). Skala tej pomocy również jest zbliżona do deklarowanej przed epidemią.

Po dwóch słabszych latach do wcześniejszego poziomu wrócił odsetek badanych, którzy przeznaczyli na cele dobroczynne własną pracę. W 2022 roku stanowili oni ponad jedną piątą (22%, o 7 punktów więcej niż w roku 2021).

Minimalnie zwiększyła się także – z 5% do 8% – liczba pracujących w charakterze wolontariusza.

Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" zrealizowano w dniach od 9 do 22 stycznia 2023 roku na próbie liczącej 1028 osób (w tym: 59,5% metodą CAPI, 21,8% – CATI i 18,7% – CAWI). CBOS realizuje badania statutowe w ramach opisanej wyżej procedury od maja 2020 roku, w każdym przypadku podając proporcję wywiadów bezpośrednich, telefonicznych i internetowych.

/źr. CBOS, oprac sqx/