Piątek, 8 listopada 2024

imieniny: Seweryna, Gotfryda, Hadriana

RSS

Nauka nie musi być nudna. Uczniowie z Rudnika uczyli się o sztucznej inteligencji. Na zajęcia przyszedł wójt [ZDJĘCIA, WIDEO]

07.02.2023 12:31 | 0 komentarzy | mad

- Jesteśmy pierwszą szkołą w powiecie raciborskim, do której przyjechało Mobilne Laboratorium Przyszłości - cieszy się Weronika Żymełka, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rudniku. W ramach spotkania uczniowie mieli szansę na rozwijanie kreatywności, pasji, zainteresowań i talentów. 

Nauka nie musi być nudna. Uczniowie z Rudnika uczyli się o sztucznej inteligencji. Na zajęcia przyszedł wójt [ZDJĘCIA, WIDEO]
Edukatorzy w rudnickiej placówce gościli we wtorek 7 lutego.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Inspiracja do eksperymentowania

Zajęcia o sztucznej inteligencji, z podstaw programowania i druku 3D. Uczniowie z rudnickiej szkoły mogli posiąść wiedzę, która wydaje się, że dostępna jest tylko w dużych ośrodkach edukacyjnych. Szymon Waluś, edukator projektu, mówił Nowinom, że zajęcia mają przekonać dzieci, że nowe technologie to jest „coś fajnego”. - Przekonujemy, że to temat, który dotyczy zarówno chłopaków, jak i dziewczyn. Uświadamiamy, że nowe technologie nas otaczają - podkreślił, dodając, że edukatorom zależy też na tym, aby uczniowie mieli świadomość, że nowoczesne rozwiązania są dla wszystkich.

Dzięki Mobilnym Laboratorium Przyszłości uczniowie mają szansę na rozwijanie kreatywności, pasji, zainteresowań i talentów, które mają przełożyć się na lepszy start w dorosłość. Podczas lekcji edukatorzy starają się rozbudzić w uczniach zainteresowanie umiejętnościami, które mają pozwolić im wykorzystać technologię w sposób zgodny z ich predyspozycjami. Dla jednych będą to pomysły na automatyzację, dla innych zbudowanie robota, dla jeszcze innych nauka podstaw programowania. Udział w warsztatach ma stanowić silną inspirację do eksperymentowania z technologią zarówno dla uczniów, jak i też dla nauczycieli.

Szymon Waluś pytany, jak uczniowie reagują na przekazywaną wiedzę, odpowiedział, że „bardzo entuzjastycznie”. - Ich to po prostu ciekawi - stwierdził na bazie doświadczeń z innych szkół, w których gościł już z takimi warsztatami. Mówił, że ma znaczenie forma, w jakiej zajęcia są przeprowadzane. Te w ramach projektu są spotkaniami warsztatowymi, więc uczniowie są zapraszani do różnych doświadczeń.

Uatrakcyjnić naukę

Dyrektor Żymełka cieszyła się, że do jej szkoły przyjechało mobilne laboratorium. Podkreśliła, że placówka w Rudniku jest pierwszą w powiecie raciborskim, do której zagościli edukatorzy. Zajęcia dedykowane były dla uczniów klas: IV-VIII. - Uczniowie są podzieleni na cztery grupy, a każda z nich będzie miała po 90 minut z zakresu nowych technologii - tłumaczyła.

To jednak nie pierwsze spotkanie rudnickiej szkoły z nową technologią. W zeszłym roku placówka z powodzeniem sięgnęła m.in. po dotację na zakup drukarki 3D, dzięki czemu uczniowie i nauczyciele mogą z takiego sprzętu korzystać na co dzień. - Tak uczniowie poznają nowe technologie, rozszerzają kompetencje cyfrowe. Nasze zajęcia stają się coraz bardziej atrakcyjne i uczniowie chętnie w nich uczestniczą - mówiła nam pani dyrektor.

Uważa, że zajęcia przy użyciu nowych technologii, to dla uczniów duża szansa. - Mimo tego, że jesteśmy szkołą wiejską, to mamy równe szanse - oceniała. Dodała, że całość wpływa także na nauczycieli, którzy muszą pozyskiwać wiedzę, aby móc we właściwy sposób korzystać z nowoczesnych rozwiązań.

Edyta Starostka, nauczycielka informatyki, podkreśliła z kolei, że szkoła wykorzystuje drukarkę 3D na każdy przedmiot, aby uatrakcyjnić uczniom naukę, a co za tym idzie, wchłaniali wiedzę wszystkimi zmysłami. W trakcie naszej rozmowy drukowane były molekuły na chemię i fizykę. - Tak uczniowie zobaczą jakie wiązania posiadają - tłumaczyła. To jeden z wielu przykładów, w drukarce powstała m.in. linijka dla dyslektyka, czy kości do gry.

Nauczycielka mówiła Nowinom, że uczniowie bardzo chętnie projektują rzeczy, które później drukowane są w sali informatycznej.

Wyrównywanie szans

Zajęciom przyglądali się urzędnicy: wójt Piotr Rybka i Gabriela Seidel, inspektor ds. oświaty, kultury i sportu. Zapytaliśmy wójta, jak odbiera takie zajęcia? - Uważam, że to świetna nauka i świetna zabawa. Widzimy, że uczniowie dobrze się bawią, jak i łączą tę zabawę z edukacją. To coś świetnego - odpowiedział.

Wójt wspominał czasy, kiedy on był uczniem raciborskiego „Mechanika”, a o takich technologiach nawet się jeszcze nie myślało. - Wyglądało to całkiem inaczej niż w tej chwili. Obecnie jest bardzo dużo tej nowej technologii, dużo elektronizacji, rzeczy połączonych ze sztuczną inteligencją. To przeskok niesamowity - podkreślił, dodając, że znaczenie ma również to, że udaje się takie rzeczy ściągnąć do wiejskich szkół. - Z tego się bardzo cieszymy, że jest taka możliwość, że jak i nasi nauczyciele, tak i uczniowie z tego korzystają - spuentował.

Ludzie:

Piotr Rybka

Piotr Rybka

Wójt gminy Rudnik.