środa, 25 grudnia 2024

imieniny: Anastazji, Piotra, Eugenii

RSS

Uczniowie ZST w Rybniku zaprojektowali kamizelkę, która może uchronić niemowlaka przed śmiercią łóżeczkową

03.02.2023 13:37 | 0 komentarzy | ż

Uczniowie z Zespołu Szkół Technicznych w Rybniku opracowali prototyp kamizelki wykrywającej zanik oddechu u niemowląt. To jeden z 10 projektów, opracowanych przez szkoły z województwa śląskiego, nagrodzonych w 13. edycji ogólnopolskiego konkursu Projektanci Edukacji. Od pomysłu do projektu, organizowanego przez największe w Polsce wydawnictwo edukacyjne Nowa Era. Wyróżnione szkoły otrzymają granty finansowe, wspierające realizację dalszych prac.

Uczniowie ZST w Rybniku zaprojektowali kamizelkę, która może uchronić niemowlaka przed śmiercią łóżeczkową
Kamil Machura, Eryk Kampka i Denis Niebiałek to uczniowie Zespołu Szkół Technicznych w Rybniku, którzy opracowali prototyp kamizelki wykrywającej zanik oddechu u niemowląt. Urządzenie to, w przeciwieństwie do istniejących na rynku monitorów oddechu, ma być niedrogie, wygodne dla dziecka, bez ryzyka odpięcia się lub zsunięcia podczas snu i mobilne - możliwe do przenoszenia razem z dzieckiem.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Zaczęło się od narodzin dziecka

- Kamil Eryk i Denis zostali zainspirowani do stworzenia “Breath Detect Vest” przez swoich znajomych, którym urodziło się dziecko. Mama malucha kupiła dostępny na rynku monitor oddechu w postaci czujników do łóżeczka. Jednak urządzenie nie zdało egzaminu, ponieważ dziecko leżało w łóżeczku tylko niewielką część nocy, a potem spało z rodzicami. Kolejny monitor, jaki zakupili rodzice, był doczepiany do ubrania i często się zsuwał. Również ceny tych produktów nie były małe. Dlatego mama opisała, jak według niej mógłby wyglądać i działać idealny monitor oddechu, a nasi uczniowie podjęli się zaprojektowania i wykonania takiego urządzenia. Zaproponowane przez nich rozwiązanie przede wszystkim eliminuje wady istniejących urządzeń i łączy ich zalety - opowiada nauczycielka Aleksandra Kapuścińska, która jest koordynatorką projektu.

Kamizelka tańsza i lepsza od produktów dostępnych na rynku

Kamizelka zaprojektowana przez uczniów, ubrana na dziecko, działa, bez względu na to, gdzie aktualnie maluch śpi, a czujnik hallotronowy będący sercem kamizelki jest czuły tylko na ruch klatki piersiowej dziecka, a nie np. rodzica leżącego obok dziecka (w przeciwieństwie do mat łóżeczkowych). Urządzenie komunikuje się z aplikacją w telefonie rodzica poprzez sieć Wi-Fi, więc rodzic może znacznie oddalić się od niemowlaka - sygnał dźwiękowy w razie zaniku oddechu wydaje telefon, a nie bezpośrednio monitor oddechu. Kamizelka została także okrojona z pomiaru innych parametrów życiowych (np. temperatura, ciśnienie, natlenienie itp) i skupia się tylko na bieżącym wykrywaniu oddechu. Taki zabieg umożliwi osiągnięcie niskiej ceny produktu, dlatego kamizelka będzie mogła być kupiona jako podstawowy element wyprawki. Kamizelka jest obecnie testowana na osobach dorosłych.

"Ambitny projekt"

- "Breath Detect Vest” - kamizelka wykrywająca zanik oddechu u noworodków" to niezwykle ambitny projekt, którego realizacji sama jestem niezwykle ciekawa. Projekt ten łączy ze sobą również naukę programowania oraz elektroniki z umiejętnościami miękkimi, takimi jak praca w grupie, czy psychologia. Połączenie to moim zdaniem jest niezwykle ważne i przyszłościowe - komentuje Wioletta Klimczak, jurorka konkursu Projektanci edukacji.

Czym jest śmierć łóżeczkowa?

Tak zwana śmierć łóżeczkowa to zespół nagłego zgonu niemowląt. Do zgonów niemowląt może przyczynić się m.in.: przyczyn zalicza się m.in.: wady serca dziecka, 

  • zakażenie bakteriami, na przykład pałeczką okrężnicy,
  • bezdech, występujący u każdego niemowlęcia i zwykle niegroźny; jednak jeśli się przedłuża, rodzice powinni zareagować,
  • ucisk tętnicy kręgowej - jeśli główka dziecka zbyt mocno się odchyli, gdy leży ono na brzuchu, może dojść do zablokowania dopływu krwi do mózgu.

Źródło: Nagła śmierć łóżeczkowa.

Młodzież ma świetne pomysły

Pozostałe projekty z województwa śląskiego nagrodzone w konkursie “Projektanci edukacji” to:

Puk, puk. Kto tam? Depresja. Biblioterapia - kojąca moc książki - projekt realizowany przez uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 10 im. Jerzego Kukuczki w Mikołowie. Projekt skierowany jest do uczniów klas 1-3, którzy wkraczając w nowy świat, przynoszą nie tylko tornister pełen nowych książek i ładny, kolorowy piórnik, ale często także bagaż zmartwień i stresu. Pomysł polega na wykorzystaniu terapeutycznych walorów literatury dziecięcej, by wykorzystując bezpieczny świat bajek oraz ich bohaterów, nauczyć dzieci mówić o emocjach i sobie z nimi radzić.

OD ZMYSŁU DO UMYSŁU - projekt realizowany przez Zespół Szkół Ogólnokształcących Specjalnych Nr 7 w Gliwicach. Projekt skierowany do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, jego celem jest nauka alfabetu w sposób wielozmysłowy. Nauka rozpoznawania liter będzie łączona z konkretną sytuacją, tak by uczniowie kojarzyli dany smak, zapach, cz dotyk z wybraną literą. W ten sposób łatwiej im będzie opanować naukę czytania.

Art & Cooking - projekt realizowany przez Szkołę Podstawową nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi im. Powstańców Śląskich w Raciborzu. Celem projektu jest rozbudzenie zainteresowania uczniów sztuką kulinarną: doskonalenie umiejętności gotowania i przygotowywania prostych potraw, w tym ciast. Celem jest również pobudzenie uczniów do kreatywnego i twórczego myślenia.

Chińszczyzna w matmie - projekt realizowany przez ZSP2 im. Ks. J. Twardowskiego w Czechowicach-Dziedzicach. Celem projektu jest rozwijanie logicznego myślenia uczniów, poprzez udział w grach sensorycznych i logicznych oraz pogłębienie wiedzy na temat działania ludzkiego mózgu.

OSWAJAMY ŻYRAFĘ, czyli sztuka o empatii - projekt realizowany przez Szkołę Podstawową Elf w Bielsku-Białej. Celem projektu jest nauczenie dzieci porozumiewania się w języku pozbawionym obelg, krytyki i ocen, tzw. NVC ( Nonviolent communication). Uczniowie nauczą się rozpoznawać własne emocje, potrzeby, pragnienia i dowiedzą się, jak o nich rozmawiać, aby osiągnąć swój cel, nie raniąc przy tym innych.

MOCarne dziewczyny - projekt realizowany przez Szkołę Podstawową nr 20 im. H.Jordana w Jastrzębiu-Zdroju. Głównym celem projektu jest wspieranie i rozwój uczennic - kreatywnych i uzdolnionych w różnych dziedzinach nauki, sportu i sztuk artystycznych, bez względu na średnią ich ocen. Projekt ma za zadanie także podnoszenie kompetencji społecznych i wyrównywanie szans uzdolnionych dziewczynek, poszerzanie ich horyzontów i budowanie pozytywnej samooceny.

Myśl globalnie, działaj lokalnie – pustynie porostowe - projekt realizowany przez Szkołę Podstawową nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Jaworznie. Głównym celem działań dzieci jest ocena środowiska przyrodniczego i zasobów przyrody na terenie miasta Jaworzno. Projekt ma za zadanie podnieść świadomość ekologiczną uczniów wszystkich szkół w Jaworznie oraz zwrócić uwagę na temat zanieczyszczenia środowiska związane z rozwojem przemysłu i motoryzacji.

Remember - kto nie pamięta historii skazany jest na jej ponowne przeżycie - projekt realizowany przez Szkołę In Altum w Katowicach. Uczestnicy projektu przygotują wystawę o Anne Frank. Jej celem będzie przypomnienie zwiedzającym wielkiej tragedi, do jakiej doprowadziło wykluczenie i prześladowanie społeczności żydowskiej w czasach przed i w trakcie II Wojny Światowej. Jednocześnie przeprowadzą badania, z jakimi rodzajami wykluczenia spotykamy się obecnie w naszym środowisku i rzeczywistości.

Strefa relaksu i oddziaływania na (wszystkie) zmysły - projekt realizowany przez Szkołę Podstawową im. Tadeusza Kościuszki w Zbrosławicach. Celem grupy projektowej jest stworzenie strefy relaksu i oddziaływania zmysłowego dla uczniów klas 1-3. Dzięki sali ze strefą relaksu uczniowie będą mieli alternatywę na spędzenie czasu wolnego podczas przerwy.

Więcej o wszystkich projektach, które zdobyły nagrody jury można przeczytać na stronie konkursowej.

Co dalej?

Obecnie trwa 2. etap konkursu "Projektanci edukacji", w którym będzie oceniany sposób realizacji zgłoszonych wcześniej pomysłów. Mogą wziąć w nim udział nie tylko uczniowskie zespoły projektowe nagrodzone grantami finansowymi w 1. etapie konkursu, ale także wszyscy pozostali uczestnicy 13. edycji konkursu. Na realizację projektów i przedstawienie wyników jury konkursowemu, uczniowie i nauczyciele mają czas do 20 kwietnia tego roku. 18 maja jury ogłosi zwycięzców 2. etapu konkursu i przyzna im 5 Złotych Grantów po 3 000 zł każdy, ufundowanych przez organizatora konkursu - wydawnictwo Nowa Era.

W skład Jury konkursu wchodzą:

  • Justyna Mak
  • Joanna Krzemińska
  • Karol Wójcicki
  • Wioletta Klimczak
  • Małgorzata Jankowska
  • Ewa Tomaszewicz

Uczestnicy konkursu "Projektanci edukacji" cały czas mogą liczyć na wsparcie merytoryczne Organizatora - czekają na nich liczne materiały merytoryczne, m.in e-booki, webinary i artykuły eksperckie, zgromadzone na dedykowanej stronie internetowej https://projektanciedukacji.pl. Dostępna jest na niej również pełna lista pomysłów nagrodzonych w 1. etapie konkursu.

źródło: PRart Media, oprac. ż