środa, 27 listopada 2024

imieniny: Waleriana, Wirgiliusza, Ody

RSS

Długa lista zarzutów, czyli dlaczego nie powstanie Państwowa Wyższa Szkoła Medyczna w Rybniku

18.01.2023 19:00 | 1 komentarz | żet

Polska Komisja Akredytacyjna sformułowała łącznie 37 zarzutów dotyczących utworzenia trzech kierunków studiów w Państwowej Wyższej Szkole Medycznej w Rybniku. Najwięcej zastrzeżeń było do dietetyki, nieco mniej do pielęgniarstwa i kosmetologii. Część problemów udało się rozwiązać, jednakże większość zarzutów została utrzymana w mocy. Sprawdziliśmy, co dokładnie doprowadziło do fiaska starań władz zarządu województwa śląskiego o utworzenie szkoły medycznej w Rybniku.

Długa lista zarzutów, czyli dlaczego nie powstanie Państwowa Wyższa Szkoła Medyczna w Rybniku
Póki co jedyną publiczną szkołą w naszym regionie kształcącą pielęgniarki na poziomie licencjackim jest Akademia Nauk Społecznych w Raciborzu. Tak wygląda Monoprofilowe Centrum Symulacji Medycznej, które otwarto w Raciborzu wiosną 2022 roku. Fot. arch. Nowiny.pl.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego pozytywnie rozpatrzyły wniosek portalu Nowiny.pl o udostępnienie informacji publicznej w postaci uchwał Polskiej Komisji Akredytacyjnej dotyczących planów utworzenia Państwowej Wyższej Szkoły Medycznej w Rybniku. Dzięki temu uzyskaliśmy dostęp do uchwał Polskiej Komisji Akredytacyjnej, w których wyrażono negatywną opinię co do utworzenia w Rybniku studiów pielęgniarskich, dietetycznych i kosmetologicznych. Uchwały PKA były podstawą do negatywnego rozpatrzenia wniosku o utworzenie uczelni przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Dlaczego tak się stało? O tym poniżej.

Pielęgniarstwo - zostały 3 z 10 zarzutów

Pierwotnie PKA sformułowała 12 zarzutów dotyczących utworzenia tego kierunku. Wnioskodawca, czyli Zarząd Województwa Śląskiego, przedsięwziął szereg działań, których celem było usunięcie nieprawidłowości wskazanych przez Polską Komisję Akredytacyjną i zwrócił się o ponownie rozpatrzenie sprawy. Ostatecznie PKA uznała, że 2 zarzuty pozostają w mocy, a 1 zarzut częściowo pozostaje w mocy.

Wnioskodawcy uzupełnili niekompletne karty opisy zajęć, wprowadzili poprawki do nieprawidłowej sekwencji zajęć farmakologii, radiologii i prawa medycznego, uzupełniono niedociągnięcia związane z praktykami zawodowymi, doprecyzowano sposób przeliczania punktów z matury przy rekrutacji na studia, uzupełniono zasady egzaminu dyplomowego, a także braki formalne dotyczące współpracy z placówką stażową, sporządzono prawidłowy opis działań na rzecz zapewnienia i doskonalenia programu studiów.

PKA częściowo utrzymała w mocy zarzut dotyczący kadry szkoły. Podniesiono, że dorobek naukowy oraz zakres doświadczenia zawodowego osób zaproponowanych do prowadzenia zajęć z socjologii oraz prawa medycznego nie jest związany z problematyką tych zajęć.

Polska Komisja Akredytacyjna zakwestionowała również deklaracje dotyczące utworzenia infrastruktury niezbędnej do przeprowadzenia studiów. - Nie można oceniać, czy liczba sal, a także ich wielkość, jest właściwa w świetle planowanej rekrutacji i potrzeb wynikających z planowanych do uzyskania przez studentów efektów uczenia się - czytamy w uchwale PKA. Wnioskodawca przesłał dokumentację zdjęciową, która miała rozwiać te wątpliwości, jednak PKA stwierdził, że nie wyczerpuje to istoty zarzutu, gdyż przesłana dokumentacja dotyczy tylko auli, sali wykładowej i sali seminaryjnej.

Trzeci zarzut, który pozostał w mocy, dotyczy braku odpowiednich zasobów bibliotecznych, z których mogliby korzystać studenci pielęgniarstwa. W uzupełnieniu wnioskodawca poinformował o planie utworzenia własnej biblioteki, jednakże "nie przedstawiono preliminarza dotyczącego zakupu zasobów bibliotecznych z podziałem na kierunki studiów i nie da się stwierdzić, które będą dotyczyć kierunku pielęgniarstwo".

Dietetyka - zostało 7 z 15 zarzutów

PKA najwięcej zastrzeżeń zgłosiła do utworzenia kierunku dietetyka. Po uzupełnieniu wniosku uznano za bezprzedmiotowe zarzuty dotyczące m.in.: braku konsultacji utworzenia kierunku studiów z otoczeniem społeczno-gospodarczym, braku spójności w programie studiów oraz punktami ECTS, powiązania zajęć z filozofii z pionem praktycznym kształcenia, nieprecyzyjnych zasad naboru, braku zasad dyplomowania, niewystarczającej informacji nt. podręczników, z których powinni korzystać studenci, zbyt dużego obciążenia godzinowego niektórych nauczycieli akademickich, co mogłoby uniemożliwić prawidłową realizację zajęć.

Polska Komisja Akredytacyjna utrzymała w mocy zarzuty dotyczące:

  • nieprawidłowego powiązania koncepcji i celów kształcenia z dyscyplinami naukowymi,
  • braków w planie wyposażenia pracowni (m.in. brak kosztorysu zakupu wyposażenia pracowni dla tego kierunku studiów),
  • zbyt ogólnego regulaminu praktyk,
  • niedopełnienia formalności dotyczących możliwości realizacji praktyk studenckich w poradni dietetycznej, w sanepidzie oraz specjalistycznych placówkach gastronomicznych,
  • nieprawidłowej obsady zajęć dydaktycznych (tutaj nieprawidłowości dotyczą aż 15 zajęć),
  • problemów z infrastrukturą do zajęć laboratoryjnych (np. brak kosztorysu wyposażenia pracowni do zajęć laboratoryjnych),
  • nieścisłości dotyczących utworzenia biblioteki (m.in.: brak lokalizacji i wielkości pomieszczeń oraz charakterystyki działania biblioteki uczelnianej, brak informacji jaka część dofinansowania z Ministerstwa Edukacji i Nauki zostanie przeznaczona na utworzenie biblioteki).

Kosmetologia - zostało 5 z 10 zarzutów

W przypadku kierunku kosmetologia, Polska Komisja Akredytacyjna doceniła działania naprawcze wnioskodawcy dotyczące zarzutów: nieprawidłowego oszacowania liczby punktów ECTS, przyznania punktów ECTS do zajęć wychowania fizycznego, nieprawidłowości przy liczbie punktów ECTS w puli zajęć do wyboru przez studenta, niepoprawności wniosku pod względem przedstawienia efektów nauki w zawodzie, wymagań wobec kandydatów na studia.

Polska Komisja Akredytacyjna utrzymała zarzuty dotyczące:

  • braku listy interesariuszy zewnętrznych utworzenia kierunku kosmetologia oraz braku konsultacji z takimi podmiotami,
  • niewystarczających informacji na temat procesu dyplomowania na tym kierunku studiów (m.in. brak liczby oraz zakresu pytań, na które odpowiadaliby przyszli studenci, brak algorytmu oceny dyplomowej, brak informacji na temat części praktycznej egzaminu),
  • braku informacji dotyczących kierownika praktyk studenckich, mechanizmu ich nadzorowania i koordynowania,
  • nieprawidłowej obsady kadrowej pięciu zajęć (oraz innych formalności związanych z kadrą, w tym przypisania odpowiedniej liczby godzin zajęć do konkretnych osób),
  • braku planów finansowych koniecznych do realizacji zakupu wyposażenia pracowni kosmetologii, wizażu oraz masażu i fizjoterapii.

Państwowa Wyższa Szkoła Medyczna w Rybniku - od entuzjazmu po wyrzucenie wniosku do kosza

Przypomnijmy, o utworzenie Państwowej Wyższej Szkoły Medycznej w Rybniku zabiegał Zarząd Województwa Śląskiego razem z władzami Rybnika oraz Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego. List intencyjny w tej sprawie podpisano 17 grudnia 2020 r.

Kolejny rok przyniósł m.in. przekazanie jednego z budynków kampusu przy ul. Rudzkiej 13 C na rzecz nowej szkoły*. Pracowano też nad programem, statutem i kadrą uczelni. W planach było utworzenie trzech kierunków: pielęgniarstwa, kosmetologii oraz dietetyki w ramach studiów licencjackich. Placówka miała zostać wyposażona w nowoczesny dydaktyczny sprzęt symulacyjny.

Następnie Zarząd Województwa Śląskiego zwrócił się do Ministra Edukacji i Nauki o utworzenie uczelni. Minister wystąpił o opinię do Polskiej Komisji Akredytacyjnej - to jedyna w Polsce instytucja zajmująca się dokonywaniem ocen programowych oraz formułowaniem opinii o wnioskach dotyczących nadawania uprawnień do prowadzenia studiów. Opinia Polskiej Komisji Akredytacyjnej była negatywna.

- W tym stanie faktycznym wnioskodawcy zostali poinformowani o zakończeniu sprawy. Jednocześnie poinformowano, że w przypadku podtrzymania przez Zarząd Województwa Śląskiego woli utworzenia w Rybniku publicznej uczelni zawodowej, konieczne będzie wystąpienie do MEiN z nowym wnioskiem o utworzenie uczelni oraz wnioskiem o pozwolenie na utworzenie studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu, spełniającymi wszystkie wymagania określone ww. ustawą i rozporządzeniem - informowała Adrianna Całus-Polak z Ministerstwa Edukacji i Nauki.

* * *

W kuluarach mówi się, że sprawa ma charakter polityczny i rzekomo łączy się ze zmianą władz w województwie śląskim (PiS straciło władzę w następstwie wolty marszałka Jakuba Chełstowskiego i grupy radnych).

W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że uchwały Polskiej Komisji Akredytacyjnej zostały przyjęte 14 września (dietetyka i kosmetologia) oraz 3 listopada 2022 r.

Do zmiany władzy w województwie śląskim doszło w nocy z 21 na 22 listopada.

Informacja o "zakończeniu sprawy" utworzenia Państwowej Wyższej Szkoły Medycznej w Rybniku na szczeblu ministerstwa pojawiła się już po zmianie władzy w województwie śląskim. Jako podstawę wskazano uchwały PKA.


Zobacz również: