Ogłoszono przetarg na projekt linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju
Jastrzębie-Zdrój zyska połączenie kolejowe z Katowicami, dzięki Rządowemu Programowi Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na zaprojektowanie zadania „Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami” - informuje PKP PLK S.A.
Ogłoszono przetarg na projekt linii kolejowej do Jastrzębia-Zdroju
Rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus jest projektem, którego celem jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami.
20 km do zbudowania
Ma to na celu zapewnienie mieszkańcom Jastrzębia-Zdroju dostępu do kolei, którzy są pozbawieni tego od 2001 roku. Planowana jest budowa nowej jednotorowej linii o długości ok. 20 km między Jastrzębiem i Pawłowicami oraz Żorami i Orzeszem, po której będą się poruszać pociągi z prędkością do 120 km/h. Trasa zostanie zelektryfikowana, co pozwoli na wykorzystywanie nowoczesnych, ekologicznych pojazdów.
W ramach projektu zostaną też wybudowane nowe przystanki oraz zmodernizowana stacja w Pawłowicach Śląskich, a wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Realizacja zadania planowana jest w latach 2023-2025, a roboty budowlane mogłyby być realizowane w latach 2026-2029. Szacowana wartość całego zadania to 475 mln zł netto.
13,2 mld zł na kolej
- W ramach Programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje, które zostały zgłoszone przez samorządy z jedenastu województw: siedem w woj. śląskim, pięć w woj. lubelskim oraz wielkopolskim, po cztery w woj. małopolskim i mazowieckim, trzy w woj. dolnośląskim, dwa w woj. łódzkim, po jednym w woj.: lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim. Projekty wybrane do realizacji obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia - informuje PKP PLK.
Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart 13,2 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki Budżetu Państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
Komentarze
22 komentarze
Swoją drogą kto tym będzie jeździł przeszło 70 minut do kato, gdzie autem 45 min., Drabasem też szybciej. Bezsensowna inwestycja za paręnaście miliardów, lepiej te pieniądze przeznaczyć było na szkoły, drogi, domy dziecka, szpitale itd.
Mocna figura będzie miała nową miejscówkę do fotek na insta i fejsika, bo OWN się już nie likuje, a betonoza zdrojowa jest passe.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
"Z uwagi na występujące rozbieżności dotyczące kwestii usytuowania końcowego punktu obsługi pasażerskiej w Jastrzębiu-Zdroju (tj. lokalizacja stacji podziemnej w rejonie Ronda Centralnego, zakładana do realizacji w ramach projektu Kolej+ oraz budowa stacji kolejowej w miejscu nieistniejącego p.o. Jastrzębie Górna zlokalizowanego w pobliżu ulic Północnej i Sybiraków, zakładana do realizacji w ramach STEŚ przygotowywanego przez CPK), przeanalizowane zostały przez wykonawców obu projektów techniczne możliwości wzajemnego połączenia obu rozwiązań. W związku z tym ustalono, że:
• W przypadku zakwalifikowania się projektu do dalszych etapów naboru programu Kolej+ i realizacji wariantu 2, na dalszych etapach programu nastąpi rezygnacja z lokalizacji stacji końcowej z rejonu Ronda Centralnego w zamian za wpięcie się do układu torowego stacji kolejowej planowanej do realizacji w ramach CPK. Przyjęcie takiego rozwiązania pozwoli na wyeliminowanie konieczności budowy dwóch obiektów obsługi pasażera w najbliższym sąsiedztwie oraz wzajemne połączenie infrastruktury kolejowej, umożliwiającej także prowadzenie ruchu regionalnego w relacji Żory – Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski bez konieczności zmiany czoła."
- to w końcu w ramach tego projektu będzie budowana stacja Jastrzębie-Zdrój Centrum (nawet w innej lokalizacji) czy nie??
@SJZwstyd
Arteksie!!!
Wstydem jest to, że na wniosek jastrzębian, odbierane są połaczenia przez Rybnik i kierowane przez pobliskie Zebrzydowice, gdzie jastrzębianie mają rzut beretem.
Żadne miasto w Polsce, by sobie na to nie pizwoliło, a Rybnik miał gó..no do gadania.
@drrwalu żadne miasto w Polsce nie straciło kolei bo by sobie na to nie pozwoliło. Jastrzębie z miastami ma tyle wspólnego co hulajnoga z samochodem.
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
To taki chyba jedyne miasto w Polsce odcięte od koleii, kiedyś będąc w Katowicach spotkałem obcokrajowca co chciał dojechać do Jastrzębia, mimo że mieszkam 15 km od Jastrzębia, nie umiałem mu pomóc jak się tam dostać, bo był wieczór a on tam miał zarezerwowany hotel i sprawy biznesowe i szukał pociągu na dworcu w Katowicach, nie ma chyba 90 tysięcznego miasta przemysłowego bez kolei pasażerskiej w Polsce
Program Kolej+ nitka kolejowa z ze wschodu, nitka ze zachodu w ramach budowy szprychy CPK. Linią CPK niby dojazd do Kato ma być do 30 min
cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/stes-linii-kolejowej-nr-170-jastrzebie-zdroj
Pamiętajcie, że kolej była i już jej ni ma i nie wróci. Gdyby nawet wróciła to byłaby to najgłupsza inwestycja w historii Polski.
Nie ma Anki z bunkra i wszystko pięknie się normalnie toczy.
Dobrze,że ona już się kończy.
~Lolekzdun (83.10. * .206) ..... nie masz 80zł - zapomniałeś o paliwie??? O korkach nie mówiąc. 40 minut do Katowic?!? A którędy to i kiedy. Może w niedzielę o 8 rano
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
@zdrowit pomysł TEKowców był tak samo nieudany jak to co zaproponowano teraz. Bo prowadził okrężnie przez Godów tak jak obecnie prowadzi się okrężnie przez Pawłowice. Zanim jeszcze PiS objął władzę, rozważano projekt przez Szeroką i obok żorskich osiedli. Krótszy i biegnący wzdłuż osiedli, a nie przez nieużytki i szkody górnicze. No ale niestety wybrano coś na zasadzie "byle by było" i obawiam się, że nie będzie to kierunek traktowany poważnie. Czemu? Bo pociągi będą pustawe tak jak w 2001 roku kiedy likwidowano linię. Będzie nawet gorzej bo w 2001 większość ludzi nie miało auta.
Najważniejsze, że zignorowano i wyśmiano absurdalny pomysł TEKofców, aby na siłę pchać pociagi z Jastrzębia przez Wodzisław.
@Lolekzdun nie doliczasz czasu na korki, nie doliczasz problemów z miejscami parkowania. Nie bierzesz pod uwagę jazdy zgodnej z przepisami - a od niedawna za nieprzepisową prędkość są duże mandaty. Natomiast masz rację, że pociąg który jedzie najpierw na wschód, potem na zachód by wreszcie piąć się na północ - nigdy nie będzie atrakcyjny czasowo. Jeśli powstałoby realnie CPK to znacznie szybciej byłoby kierować pociągi linią CPK niż przez Żory. Czy leci z nami pilot, pardon projektant? Kto to zaklepał aby linia szła przez Pawłowice po szkodach górniczych w Bziu?
"Mieszkańcy południowo-zachodniej części woj. śląskiego zyskają lepszy dostęp do kolei, dzięki budowie przystanków: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory B...."
Czy orientuje się ktoś dlaczego pominięto budowę przystanku w ścisłym centrum Jastrzębia?
Czy ma to związek z lustrzaną inwestycją CPK, który planuje pociągnąć tory od drugiej strony miasta?
Dojazd do katowic 70 minut + 15 minut dojscie do przystanku +30 minut dojazd tramwajem do miejsca pracy.Samochodem zalatwiam to w 45 minut a pociagiem bedzie ze dwie godziny.jak sie nic nie opózni
Gdzie tu sens.
Taki tytuł artykułu musi budzić zdziwienie u tych wszystkich dla których kolej to coś tak normalnego jak woda w kranie czy przychodnia obok. Jak można dopiero projektować kolej. Przecież mamy koniec 2022 roku! W Jastrzębiu nie tylko kolej nie działa. Nawet dworzec autobusowy prawie dogorywa. Zamykany jest już o 15.00. Ktoś kto przyjedzie do Jastrzębia pierwszy raz zapyta co to jest? Wygląda jak przykopalniane osiedle, a nie miasto. Ciekawe czy powrót kolei przywróci jakieś choćby małe życie temu upadłemu miejscu.
Pamiętam kolej jeszcze jak dojeżdżała do Jastrzębia. Na cały pociąg po kilka osób. I to było przyczyną zamknięcia linii. Co takiego się zmieniło, że nagle zaczną jeździć pełne składy? Ktoś przecież będzie musiał zapłacić za przejazdy pustych pociągów. Czy ktokolwiek zrobił badania zasadności takiej inwestycji??? Założę się, że efekt będzie taki, że po kilku latach(o ile w ogóle będzie ta kolej), ze względów ekonomicznych znów zwiną szyny.
piles, nie publikuj
Obiegło zniszczył jej nie h teraz sprzeda dom i odbuduje za swoje !