Rybnik ogłosił przetarg na dokończenie drogi Racibórz - Pszczyna
TEKST AKTUALIZOWANY
Po wybudowaniu 4-kilometrowego odcinka drogi obwodnica Rybnika będzie gotowa. Prawdopodobnie pojedziemy nią na przełomie 2024 i 2025 roku.
4 kilometry drogi Racibórz - Pszczyna za 200 - 250 mln zł
Szacunkowy koszt budowy 4-kilometrowego odcinka podany w ogłoszeniu przetargowym to niespełna 200 mln zł (162,6 mln zł bez VAT). Jednak w kuluarach mówi się, że inwestycja może kosztować nawet 250 mln zł.
Miasto Rybnik otrzymało na dokończenie budowy drogi 165 mln zł z budżetu państwa (Polski Ład oraz Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg). 100 mln wkładu własnego zabezpieczono w wieloletniej prognozie finansowej miasta.
Rozstrzygnięcie przetargu w 2023 roku, potem prace budowlane
- To kolejny etap budowy tej drogi, ważny dla całego Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego - powiedział Nowinom prezydent Rybnika Piotr Kuczera w sierpniu tego roku, gdy Miasto Rybnik podpisało z Ministerstwem Infrastruktury umowę o dofinansowanie dokończenia budowy rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz - Pszczyna.
Wówczas urzędnicy liczyli, że wykonawcę drogi uda się wyłonić do końca 2022 roku, co pozwoliłoby rozpocząć prace budowlane w pierwszym kwartale 2023 roku (mówił o tym Jacek Hawel, dyrektor Centrum Inwestycji w Rybniku).
Dziś wiadomo już, że dotrzymanie tych terminów może okazać się bardzo trudne. Potencjalni wykonawcy mają czas na składanie ofert do 16 stycznia 2023 roku. Następnie oferty zostaną poddane analizie i ocenie.
Wykonawcy inwestycji zostanie wybrany w oparciu o kryteria ceny (60%), gwarancji (20%) oraz doświadczenia (20%).
Po rozstrzygnięciu przetargu, rozpatrzeniu ewentualnych odwołań, przyjdzie czas na podpisanie umowy.
Czas realizacji inwestycji to 21 miesięcy (od daty podpisania umowy).
Wiadukty, rondo, węzeł drogowy
Na zakres inwestycji składa się m.in.: budowa 4,1-kilometrowego odcinka drogi dwujezdniowej, budowa jednego węzła drogowego, trzech przejazdów drogowych i jednego ronda, budowa dróg dojazdowych, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych na drogach poprzecznych, a także budowa 4 wiaduktów, zbiorników wód deszczowych, ekranów akustycznych oraz przejść dla zwierząt i płazów.
Droga Regionalna Racibórz - Pszczyna. Co już zostało zrobione, co jeszcze jest do zrobienia?
Przypomnijmy, większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (czyli przeszło 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnymi i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała przeszło 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE). Pozostaje do wybudowania 4-kilometrowy odcinek drogi od węzła wodzisławskiego na DK 78 do ronda na ul. Sportowej w Rybniku.
W marcu 2022 r. oddano fragment drogi od Rudnika do ronda na ul. Rybnickiej w Raciborzu. 7-kilometrowy odcinek trasy kosztował niespełna 300 mln zł. Składają się nań m.in. nowy most na Odrze oraz wiadukt nad czynną linią kolejową. O otwarciu drogi pisaliśmy tutaj: Droga Racibórz - Pszczyna oficjalnie otwarta. Wytrzyma 50 lat bez gruntownego remontu.
Po zakończeniu budowy rybnickiego odcinka drogi, do wybudowania pozostanie kluczowy fragment łączący Racibórz z Rybnikiem.
Ludzie:
Piotr Kuczera Rybnik
Prezydent Rybnika
Komentarze
7 komentarzy
@WiesniakwyborcaGlenc - nikt wam dróg nie odmawia tylko dlaczego nie dbacie o to co macie? Mnóstwo dróg w powiecie SWD jest w kiepskim stanie. @vladislav1 - a podatki z rybnickich miejsc pracy w których pracuje mnóstwo mieszkańców powiatu wodzisławskiego trafiają do... powiatu wodzisławskiego. Więc twój tekst o przywilejach Rybnika jest trochę nie na miejscu. Tym bardziej, że Rybnik sam wykłada sporą część kasy na to.
Arteks każdy szpital powinien być utrzymywany z naszych podatków przez NFZ. Z tego powodu, że wyceny są za niskie szpitale mają długi. W Wodzisławiu nie ma potrzeby utrzymywania 2 szpitali, wystarczy jeden, chodzi tylko o to, aby Państwo uczciwie płaciło za wykonane przez szpital usługi i wtedy żadne miasto nie będzie zmuszone dopłacać do jego utrzymania. Arteks szpital w Rybniku jest utrzymywany także dzięki podatkom mieszkańców Wodzisławia więc nie pisz bzdur o jakichś przywilejach dla Rybnika. Mieszkamy w jednym kraju, a Rybnik to nie jest żadne oddzielne księstwo ze swoimi przywilejami..
Masz rację Artefaks tylko rybniczkowi należą się drogi i inne zdobycze postępu.Reszta wieśniaków niech jeździ na furmankach na polnych drogach i niech się sami ziołami leczą.
@vladislav1 - to jest przywilej miast które mają szpitale specjalistyczne. :) Wodzisławski szpital też nie jest utrzymywany przez miasto ale przez powiat. Wasz powiat chce zlikwidować szpital w Rydułtowach bo nie jest w stanie go utrzymać, a co dopiero gdyby miał wybudować jakąś nową drogę... Lepiej niech zadba o remont dziurawych dróg w powiecie.
Arteks dbając o szczegóły to Rybnika nie stać na utrzymanie nawet jednego szpitala i musi finansować go wojewoda.
@zxc - to nie jest wstyd dla SWD. Chodzi zwyczajnie finansowy wkład własny którego Wodzisław by nie miał. Wodzisław to biedne miasto i biedny powiat. Nie stać go nawet na... utrzymanie dwóch szpitali, a co dopiero na budowę drogi o parametrach DTŚ. Rybnik owszem dostał dotację ale resztę musi zapewnić budżet miasta. I etap kosztował 475 milionów zł z tego 185 milionów wyłożył Rybnik. W II etapie sytuacja jest ciut lepsza bo inwestycja ma kosztować 250 milionów, a Rybnik wyłoży ok. 85 milionów zł. O ile... oferty nie będą znacznie powyżej przygotowanych wycen.
Teresa to tak by się zajęła drogą Główną Południową, drogą do Eko-Okna w Wodzisławiu albo zapchanym węzłem A1 w Gorzycach i przebudową dróg w powiecie wodzisławskim. Ale chyba dla powiatu wodzisławskiego o żadną drogę się nie postarała. Wstyd.