Wtorek, 5 listopada 2024

imieniny: Elżbiety, Sławomira, Zachariasza

RSS

Rzecznik konsumentów pomocny przy świątecznych zakupach

19.12.2022 14:18 | 0 komentarzy | FK

Każdemu może się zdarzyć nietrafiony prezent. Czy można taki oddać? Czy można go reklamować? Powiatowy Rzecznik Konsumentów odpowiada na pytania i radzi, o czym powinniśmy pamiętać, kupując prezenty.

Rzecznik konsumentów pomocny przy świątecznych zakupach
Dariusz Kalemba-powiatowy rzecznik konsumenta w Wodzisławiu Śląskim foto Archiwum Nowiny.pl
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Towar zakupiony na odległość

Towar możemy zwrócić, gdy kupujemy go na odległość, np. przez Internet, przez telefon, albo poza siedzibą przedsiębiorcy, np. na pokazie, prezentacji albo u siebie w domu. Mamy na to 14 dni od dnia jego odbioru i nie musimy podawać powodu zwrotu – mówi Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Co ważne, przy zakupach internetowych powinno się sprawdzać paczkę w obecności kuriera. W razie wady fabrycznej danego przedmiotu, można go nie przyjąć.

Towar zakupiony w sklepie

Zwrot prezentu zakupionego w sklepie, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. – Nie można zwrócić towaru tzw. pełnowartościowego bez zgody sprzedawcy. Jeśli natomiast wyraża on na to zgodę, powinniśmy zadbać, aby móc później tę zgodę udowodnić. W przypadku, gdy kupujemy w sklepach, w których jest regulamin sprzedaży, np. tzw. sieciówkach lub wielkometrażowych, zapytajmy przy kasie czy towar możemy zwrócić, na jakich warunkach, czy towar musi być w oryginalnym opakowaniu z metką i czy musimy posiadać paragon – wyjaśnia Dariusz Kalemba. Sprzedawca w zamian może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.

O czym powinniśmy pamiętać, kupując prezenty?

2 lata – to czas na zgłoszenie reklamacji na podstawie rękojmi od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy takie samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.

W reklamacji możemy żądać – naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.

Dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon. Ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.

Źródło: www.powiatwodzislawski.pl