Poniedziałek, 23 grudnia 2024

imieniny: Sławomiry, Wiktorii, Iwona

RSS

Czy pociągi dalekobieżne będą omijać Rybnik i Wodzisław? Niepokojące zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP 2022/2023

19.10.2022 19:00 | 13 komentarzy | żet

W nowym rozkładzie jazdy ma być siedem połączeń na dobę przez Rybnik i Wodzisław Śl. na trasie Katowice - Ostrawa zamiast dotychczasowych ośmiu takich pociągów. Entuzjaści kolei oraz samorządowcy obawiają się, że to dopiero początek, a z czasem przez Rybnik może przejeżdżać jeszcze mniej pociągów dalekobieżnych. Mowa o pociągach międzynarodowych, kończących bieg w Budapeszcie, Grazu, Pradze lub Wiedniu.

Czy pociągi dalekobieżne będą omijać Rybnik i Wodzisław? Niepokojące zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP 2022/2023
Kolejarze skracają czas podróży pociągów. Może na tym stracić nasz region. Na zdj. dworzec kolejowy w Rybniku (fot. arch. Nowiny.pl).
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Porównanie aktualnego rozkładu jazdy PKP z nowym rozkładem jazdy

Obecnie na trasie Katowice - Ostrawa kursuje 10 pociągów dziennie. 8 z nich kursuje przez Rybnik i Wodzisław Śląski, a 2 przez Racibórz. Towarzystwo Entuzjastów Kolei apeluje o odstąpienie od przekierowywania pociągów PKP Intercity między Katowicami a Ostrawą na Zebrzydowice i tym samym o utrzymanie obecnej oferty PKP Intercity przez Rybnik i Wodzisław Śląski.

Oto, jak to wygląda w aktualnym rozkładzie jazdy relacji Katowice - Ostrawa (pogrubiliśmy pociąg, który w nowych rozkładzie jazdy ma zostać przetrasowany):

  • 00.03 z Katowic, przez Rybnik 00.46, Wodzisław Śl. 01.03, do Budapesztu,
  • 04.56 z Katowic, przez Racibórz 06.08, do Wiednia,
  • 08.13 z Katowic, przez Rybnik 08.58, Wodzisław Śl. 09.13, do Pragi,
  • 09.12 z Katowic, przez Rybnik 09.54, Wodzisław Śl. 10.08, do Wiednia (to właśnie pociąg Polonia, który ma zostać przetrasowany w nowym rozkładzie jazdy),
  • 11.20 z Katowic, przez Racibórz 12.40, do Budapesztu,
  • 11.48 z Katowic, przez Rybnik 12.33, Wodzisław Śl. 13.49, do Budapesztu,
  • 14.48 z Katowic, przez Rybnik 15.42, Wodzisław Śl. 15.57, do Grazu,
  • 16.16 z Katowic, przez Rybnik 17.00, Wodzisław Śl. 17.15, do Pragi,
  • 17.02 z Katowic, przez Rybnik 17.50, Wodzisław Śl. 18.05, do Wiednia,
  • 20.23 z Katowic, przez Rybnik 21.10, Wodzisław Śl. 21.25, do Ostrawy.

W nowym rozkładzie jazdy, który zacznie obowiązywać 11 grudnia, wygląda to następująco:

  • 04.52 z Katowic, przez Racibórz 6.49 do Wiednia,
  • 08.18 z Katowic, przez Rybnik 09.02. Wodzisław Śl. 09.15, do Pragi,
  • 09.12 z Katowic, przez Zebrzydowice, do Wiednia (to właśnie ten pociąg po przetrasowaniu nie będzie przejeżdżał przez Rybnik),
  • 11.28 z Katowic, przez Racibórz, do Budapesztu,
  • 11.41 z Katowic, przez Rybnik 12.30, Wodzisław Śl. 12.43, do Pragi,
  • 14.59 z Katowic, przez Rybnik 15.52, Wodzisław Śl. 16.05, do Grazu,
  • 15.49 z Katowic, przez Racibórz 17.14, do Pragi,
  • 16.23 z Katowic, przez Rybnik 17.10, Wodzisław Śl. 17.24, do Pragi,
  • 17.07 z Katowic, przez Rybnik 17.52, Wodzisław 18.05, do Wiednia,
  • 23.48 z Katowic, przez Rybnik 00.29, Wodzisław Śl. 00.32, do Grazu.

Polowanie na minuty. Czy skuteczne?

- Na razie temat dotyczy tylko pociągu Polonia, który kursuje przez Wodzisław, a już od grudnia bieżącego roku pojedzie przez Pszczynę i Zebrzydowice. Ale problem jest szerszy. Kolejarze nazywają to powrotem na trasę podstawową po okresie remontów linii przez Zebrzydowice i w przyszłości zamierzają przekierować tamtędy pozostałe pociągi z ciągu Warszawa - Wiedeń, u nas pozostawiając jedynie te z ciągu Warszawa - Praga (mamy to na piśmie) - dowiadujemy się w Towarzystwie Entuzjastów Kolei. W tym miejscu dodajmy, że obecnie przez Rybnik i Wodzisław Śl. kursuje 8 pociągów dalekobieżnych, w tym 4 w ciągu komunikacyjnym do Wiednia.

Jak informuje nas TEK, koleje argumentują, że takie działania są podyktowane "bardziej konkurencyjnym czasem na kluczowych relacjach". Tymczasem w przypadku pociągu Polonia czas przejazdu na odcinku Katowice - Ostrawa jest taki sam w wariantach trasy przez Rybnik (obecnie) oraz Zebrzydowice (po 11 grudnia) i wynosi 1 godzinę i 37 minut. TEK informuje, że w przypadku przetrasowania pozostałych pociągów, skrócenie czasu przejazdu byłyby kilkuminutowe.

- Można powiedzieć, że nie chcemy tych pociągów "oddać", gdyż dla nas omijanie łukiem naszego subregionu i tym samym pogarszanie nam oferty komunikacyjnej dla zyskania kilku minut to jest absurd i musimy się teraz o to upominać i pokazywać, że się na to nie zgadzamy

- dodają entuzjaści kolei z naszego regionu.

Zdaniem Towarzystwa Entuzjastów Kolei, ograniczenie przepustowości trasy przez Rybnik i Wodzisław powinno skutkować przetrasowaniem pociągów przez Racibórz (tak aby nasz region nie tracił), a nie przez Zebrzydowice. - Jeśli pozwolimy na "powroty" pociągów na Zebrzydowice, to wszyscy na tym stracimy - dodaje nasz rozmówca.

Sprawą zajmą się radni z Rybnika

Towarzystwo Entuzjastów Kolei zwróciło się do rybnickich radnych z wnioskiem o poparcie stanowiska w sprawie przywrócenia i utrzymania trasowania wszystkich pociągów dalekobieżnych na kierunku Katowice - Ostrawa przez Rybnik i Wodzisław Śląski. 19 września sprawą zajęła się Komisja Transportu i Mobilności Miejskiej Rady Miasta Rybnika. Komisja postanowiła poprzez stanowisko entuzjastów kolei. Głosowanie w tej sprawie odbędzie się 20 października, podczas najbliższej sesji Rady Miasta Rybnika.

Jeśli większość radnych poprzez uchwałę (a na to się zanosi), zostanie ona przekazana do Ministerstwa Infrastruktury oraz Zarządu PKP Intercity S.A.