środa, 20 listopada 2024

imieniny: Anatola, Rafała, Edmunda

RSS

Coraz mniej autobusów na ropę w Rybniku. "Przechodzimy rewolucję"

10.10.2022 14:35 | 0 komentarzy | żet

W przyszłym roku autobusy na olej napędowy będą w mniejszości na ulicach Rybnika. Ich miejsce zajmują hybrydy, a także pojazdy zasilane gazem CNG, energią elektryczną i (wkrótce) wodorem.

Coraz mniej autobusów na ropę w Rybniku. "Przechodzimy rewolucję"
- Kilka lat temu w Rybniku było 80 autobusów i wszystkie były na ropę. W tym roku to jest 56 procent autobusów. Zakładamy, że w przyszłym roku udział autobusów na ropę wyniesie 25 procent - mówi radny Radosław Knesz, Przewodniczący Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej Rady Miasta Rybnika.
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Zdywersyfikowany i nowoczesny tabor

- Przechodzimy rewolucję w kwestii taboru - mówi radny Radosław Knesz o sytuacji w transporcie zbiorowym.

- Dzięki skutecznym działaniom zarządu miasta, spółki miejskiej oraz urzędników udało się pozyskać środki i już w 2023 roku nasz miejski tabor będzie jednym z najbardziej nowoczesnych i zdywersyfikowanych taborów w Polsce. Zakładana proporcje pod względem źródła energii to: 4% CNG, 15% hybryd, 29% energia elektryczna, 25% wodór i 27% ropa - czytamy w "Podsumowaniu polityki mobilności", które radni Radosław Knesz, Wojciech Kiljańczyk i Łukasz Kłosek zaprezentowali podczas konferencji prasowej 10 października.

Na razie bez podwyżki cen biletów

Radosław Knesz podkreśla, że w 2022 roku w Rybniku udało się utrzymać niskie ceny biletów miesięcznych i jednorazowych na e-kartę.

- Miasto i spółka komunikacyjna robi wszystko, żeby utrzymać ceny, ale sytuacja jest tak dynamiczna, że trudno wyrokować, co będzie za 2, 3 czy 4 miesiące - dodaje radny Łukasz Kłosek.

Trzy przystanki za złotówkę

Trafionym pomysłem okazało się wprowadzenie do oferty Komunikacji Miejskiej Rybnika Sp. z o.o. "trzech przystanków za złotówkę". - Mamy pierwsze informacje, które mówią o tym, że liczba osób, które skorzystały z tej oferty wzrosła do 14,5 tys. zł - mówi radny Knesz i dodaje, że wprowadzenie tego rozwiązania nie wygenerowało kosztów. Co więcej, w sierpniu 2022 roku (czyli w pierwszym pełnym miesiącu funkcjonowania oferty "trzy przystanki za złotówkę") liczba pasażerów Komunikacji Miejskiej Rybnika wzrosła o 11 tys. w stosunku do sierpnia zeszłego roku.

- Tutaj uwaga do mieszkańców. Pamiętajmy, że e-karty odbijamy przy wejściu i wyjściu z autobusu. Dopiero wtedy naliczane są promocyjne przejazdy - dodaje Radosław Knesz.

Zobacz również: Opłaca się jeździć autobusami w Rybniku? Teraz za złotówkę przejedziesz aż trzy przystanki

Coraz więcej rowerzystów

Radny Radosław Knesz podaje również ciekawą informację związaną z rybnickimi bulwarami. - W październiku 2017 roku przy ul. Kotucza zamontowano licznik, który zlicza użytkowników bulwarów. W ciągu czterech lat było to milion osób, ale tylko w ostatnim roku było to już 900 tys. osób. To pokazuje, że ta infrastruktura - transportowa, ale i rekreacyjna - bardzo spodobała się mieszkańcom - dodaje Radosław Knesz.

Radny Knesz zauważa, że w kolejnych latach wyzwaniem będzie zwiększenie liczby osób korzystających z rowerów.

- Nie będziemy drugą Kopenhagą. Celem jest zwiększenie udziału rowerzystów w ruchu z obecnych 10 do 15 procent

- wyjaśnia Radosław Knesz.

Polityki Zrównoważonej Mobilności zakłada 15-procentowy udział ruchu rowerowego do 2031 roku.

Celem jest również połączenie infrastruktury pieszo-rowerowej w system, który pozwoli połączyć takie dzielnice jako Maroko-Nowiny, Niewiadom, Niedobczyce, Chwałowice, Boguszowice z centrum Rybnika.

Inwestycje drogowe, które służą Rybnikowi

Radny Łukasz Kłosek zwraca również uwagę na to, jak dobrym kierunkiem było zaangażowanie w budowę rybnickiego odcinka drogi Racibórz - Pszczyna. Tym, który już funkcjonuje, przejeżdża obecnie około 23 tys. samochodów. To najbardziej aktualne dane - z września 2022 roku.

- Dzięki tej drodze w Rybniku powstanie duża inwestycja. Firma Panattoni wybuduje swoje hale na terenie Kłokocina

- podkreśla radny Łukasz Kłosek.

W tym miejscu dodajmy, że większa część rybnickiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz-Pszczyna (czyli przeszło 10 km od granicy z Żorami do ul. Wodzisławskiej) została wybudowana dzięki środkom unijnymi i oddana do użytku w kwietniu 2020 roku. Kosztowała przeszło 475 mln zł (w tym 290 mln zł to środki z UE).

Koszt budowy brakujących 4 km drogi od węzła Wodzisławskiego na DK78 do ronda na ul. Sportowej, miasto oszacowało na 250 mln zł. 100 mln zł z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg to część potrzebnej kwoty. Dodatkowo na budowę drogi Rybnik otrzymał 65 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Pozostałe 100 mln zł zabezpieczone zostało w budżecie miasta jako wkład własny.

Zobacz również: 100 milionów złotych dla Rybnika, żeby dokończyć drogę Racibórz - Pszczyna

Ludzie:

Radosław Knesz

Radosław Knesz

Radny Miasta Rybnika.

Wojciech Kiljańczyk

Wojciech Kiljańczyk

Wiceprezydent Rybnika

Łukasz Kłosek

Łukasz Kłosek

Radny Miasta Rybnika.