Rybnik szykuje się do słonej podwyżki cen... soli drogowej. Czy miasto jest gotowe na sezon jesienno-zimowy?
Rybnik ma spory zapas soli, ale zamierza go jeszcze powiększyć przed nadchodzącą zimą. Tymczasem sól drogowa zdrożała o ponad 100%. Oto czego się dowiedzieliśmy o przygotowaniach do sezonu zimowego od Marcina Usarka - kierownika działu utrzymania dróg w Rybnickich Służbach Komunalnych.
- Czy posiadacie Państwo zapasy soli na nadchodzący sezon 2022/2023?
- Tak, około 1 600 ton.
- Czy zapasy wystarczą na całą zimę?
- Zrobimy wszystko co w naszej mocy, aby soli nie zabrakło, a drogi były przejezdne i bezpieczne dla użytkowników.
- Ile ton soli zużyliście w sezonie 2021/2022?
- 1 494 tony.
- Czy doświadczyliście lub doświadczacie problemów z dostępnością soli?
- Na chwilę obecną jeszcze nie, uzupełniliśmy zapasy jeszcze wiosną tego roku i planujemy zgromadzić dodatkowo przed zimą jeszcze 700 ton korzystając z zawartej z dostawcą umowy, ale bardzo realne są problemy z dostawami soli w przyszłym roku ze względu na brak jej dostępności na rynku, związany z sytuacją geopolityczną.
- Gdzie w poprzednich latach kupowaliście sól?
- Naszym dostawcą w latach 2019 - 2022 jest KGHM Metraco - zawarta umowa obowiązuje do końca roku 2022. Niestety firma nie złożyła oferty w organizowanym przetargu na dostawy materiału w przyszłych latach.
- Czy obserwujecie wzrost cen soli?
- Tak, jedyna oferta poza przetargowa (przesłana oferta handlowa po zakończeniu postępowania) oferuje kwotę 700 zł za tonę brutto, a więc ponad dwukrotnie wyższą niż płacimy aktualnie.
- Ile obecnie kosztuje tona soli, ile kosztowała w zeszłym roku?
- Zgodnie z zapisami zawartej umowy cena kupowanej przez nas soli drogowej utrzymuje się na stałym poziomie - wzrasta rokrocznie o wskaźnik inflacji. W tym roku cena za tonę to 302,58 zł brutto.