Wyznaczali drogi ku integracji [ZDJĘCIA]
Podsumowano projekt współpracy międzynarodowej ZSS w Raciborzu w ramach programu ERASMUS+.
„Wyznaczanie dróg ku integracji - potencjał zawodowy osób z niepełnosprawnością intelektualną”, to tytuł konferencji, która odbyła się w środę 5 października w sali konferencyjnej na Zamku Piastowskim w Raciborzu. Była międzynarodowym spotkaniem szkół partnerskich projektu „Creating pathways for inclusion” realizowanym w Zespole Szkół Specjalnych w ramach programu Erasmus +. Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Starosta Raciborski - Grzegorz Swoboda.
Konferencja rozpoczęła się od powitania przybyłych gości, którego dokonał dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Raciborzu - Bartosz Białas. W wydarzeniu wzięli udział m. in. Marek Kurpis - wicestarosta, który w imieniu Starosty Raciborskiego - Grzegorza Swobody powitał licznie przybyłych na wydarzenie (młodzież i dorosłych) oraz dokonał uroczystego otwarcia, Halina Rycerz - Kuliga - prezes Stowarzyszenia Persona, Małgorzata Jańska - prezes Stowarzyszenia na Rzecz Osób Niepełnosprawnych i Ich Otoczenia „Spektrum”, Franciszek Mandrysz - kierownik Warsztatu Terapii Zajęciowej w Raciborzu, Elżbieta Skrzymowska - dyrektor Arboretum Bramy Morawskiej w Raciborzu oraz Katarzyna Rożek - wicedyrektor ZSS w Raciborzu.
„Wyznaczanie dróg ku integracji” („Creating pathways for inclusion”) to projekt, który we wrześniu 2020 r. rozpoczął się w Zespole Szkół Specjalnych w Raciborzu. Współfinansowany i realizowany był ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+ i był pierwszym, tego typu projektem, w tej szkole. Dzięki zaangażowaniu i pracy nauczycieli ze szkół w Hiszpanii, Chorwacji i Polski projekt został wybrany do realizacji i trwał dwa lata. Celem głównym wspólnych działań i zaplanowanych mobilności było przybliżenie ludziom środowiska osób niepełnosprawnych - ich potrzeb oraz umiejętności, które mogłyby zostać wykorzystane w procesie realnego zaistnienia na rynku pracy. „Wyznaczanie dróg ku integracji” to inspirowanie społeczności do wdrażania nowego podejścia do uczniów z niepełnosprawnościami. To również zapewnienie narzędzi do skutecznego przyspieszenia procesu integracji. Fundamentalne znaczenie ma ustawiczny wzrost wiedzy społecznej na temat życiowych potrzeb i problemów, z jakimi borykają się osoby niepełnosprawne. Podejmowane aktywności będą miały szansę rozwoju i realizacji jeśli uda się zbudować pozytywne nastawienie lokalnej społeczności względem potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
źródło: Zamek Piastowski w Raciborzu