Wtorek, 24 grudnia 2024

imieniny: Adama, Ewy, Zenobiusza

RSS

Pomoc medyczna w nocy, w weekendy i święta? Otrzymasz ją w Teleplatformie Pierwszego Kontaktu

20.08.2022 08:07 | 0 komentarzy | sqx

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK) w maju ubiegłego roku. Pod bezpłatnym numerem telefonu 800 137 200, aktywnym poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy i święta, można uzyskać poradę pielęgniarską, położniczą bądź lekarską, otrzymać zwolnienie, skierowanie lub receptę.

Pomoc medyczna w nocy, w weekendy i święta? Otrzymasz ją w Teleplatformie Pierwszego Kontaktu
Do tej pory, od maja 2021, z pomocy TPK skorzystało 89 tysięcy osób. / fot. NFZ
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Przypominamy o możliwości skorzystania z bezpłatnej infolinii TPK, dzięki której zyskujemy dostęp do pomocy medycznej w godzinach lub w dni, kiedy przychodnie podstawowej opieki zdrowotnej są nieczynne. Chodzi o przypadki niezagrażające życiu, kiedy nie ma potrzeby pojawiania się na SORze. Pomoc można wtedy uzyskać w nocnej i świątecznej opiece medycznej bądź korzystając z teleporady w TPK.

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu działa od maja 2021 roku, od tego czasu do dziś skorzystało z niej 89 tys. pacjentów. Każdego dnia z TPK korzysta ponad 500 osób, z czego 30% stanowią obywatele z Ukrainy. Z pomocy przez telefon można skorzystać w języku polskim, angielskim oraz ukraińskim. Do dyspozycji pacjentów jest również tłumacz języka migowego (73 konsultacji w języku migowym).

Do tej pory dzięki TPK wystawiono:

  • prawie 19 tys. e-recept,
  • ponad 14 tys. e-skierowań, w większości na test w kierunku SARS-CoV-2,
  • ponad 8 tys. e-zwolnień lekarskich

- Platforma jest miejscem pierwszego kontaktu dla pacjenta, w sytuacji nagłego zachorowania lub konieczności wystawienia np. e-recepty, gdy poradnie POZ już zakończyły pracę oraz w weekendy i święta. Porad medycznych udzielają profesjonalni medycy - pielęgniarki lub położne oraz lekarze - przypomina NFZ.

fot. NFZ

fot. NFZ

Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski, ponieważ platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.

Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.

Z TPK można skorzystać również poprzez wypełnienie specjalnego formularza, wtedy TPK skontaktuje się z nami do trzech godzin. Formularz dostępny jest tutaj: KLIKNIJ-LINK

TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Jeśli poradnia lekarza rodzinnego jest już zamknięta, a stan zdrowia budzi Twój niepokój, wtedy możesz skorzystać ze zdalnej porady z pielęgniarką lub położną, bądź z lekarzem.

Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:

  • wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ)
  • kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 - 18.00, od poniedziałku do piątku)
  • a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

fot. NFZ

fot. NFZ

Jak wygląda rozmowa z TPK?

1. Po połączeniu, pacjent wysłucha krótki komunikat, informujący o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, pacjent będzie mógł wybrać język, w którym będzie udzielana konsultacja.

2. W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia pacjenta. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

3. Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia.

4. Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzebna pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.

Platforma jest dostępna dla osób niesłyszących. Ze zdalnej konsultacji z pielęgniarką, położną lub lekarzem mogą korzystać także pacjenci niesłyszący, przez wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Podsumowując:

Z TPK możesz skorzystać w sytuacji:

  • nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
  • nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
  • gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia.

Kontaktując się z TPK, otrzymasz poradę

  • pielęgniarki/położnej
  • lekarską.

w formie telekonsultacji.

W ramach TPK uzyskasz:

  • poradę medyczną
  • e–receptę
  • e–skierowanie
  • e–zwolnienie.

/na podst. NFZ, Ministerstwo Zdrowia/