środa, 20 listopada 2024

imieniny: Anatola, Rafała, Edmunda

RSS

16.08.2022 13:03 | 4 komentarze | sqx

TEKST AKTUALIZOWANY

PGG przekazuje informacje o "ujednoliceniu cen węgla opałowego". Oznacza to po prostu wzrost cen produktów w e-sklepie średnio od 20 do 40%. Zmiany zaczynają obowiązywać od wtorku 16 sierpnia. Spółka przekazuje również informacje o poziomie sprzedaży od początku roku.

PGG podnosi ceny węgla w swoim e-sklepie
PGG przekazuje, że od początku roku w e-sklepie zakupów dokonało 170 tys. klientów, którzy nabyli 700 tys. ton opału. / fot. pixabay
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Ceny średnio o 20%-40% w górę

Znaczny wzrost kosztów produkcji oraz potrzeba działań inwestycyjnych, by zwiększyć produkcję węgla opałowego to czynniki, które Polska Grupa Górnicza wymienia jako decydujące przy podjęciu decyzji o "ujednoliceniu cen", czyli najprościej rzecz ujmując - wzroście cen poszczególnych sortymentów węgla we wszystkich kopalniach. 

Dotąd te same sortymenty węgla opałowego miały w poszczególnych cenach różne ceny. Po zmianie, średnia cena węgla opałowego w PGG S.A. wyniesie około 1,2 tys. zł za tonę (w porównaniu do około tysiąca złotych dotychczas). - Nadal ceny węgla z kopalń Polskiej Grupy Górniczej S.A. będą jednymi z najniższych na rynku - podkreśla spółka. Ceny części produktów w e-sklepie wzrosły o 40%.

Coraz wyższe koszty produkcji

PGG w swoim komunikacie wyjaśnia, że jedną z przyczyn ujednolicenia cen węgla dla gospodarstw domowych jest drastyczny wzrost kosztów produkcji od początku 2022 roku.

- Na rynku skokowo podrożała m.in. stal niezbędna w kopalniach do zbrojenia wyrobisk (spółka zapłaci za nią aż o 78 proc. więcej niż przed rokiem). Znacznie droższa jest także energia elektryczna i paliwa a także usługi dla zakładów górniczych. Według prognoz techniczno-ekonomicznych w PGG S.A. wydatki będą w tym roku aż o 2,4 mld zł większe niż rok wcześniej - wylicza PGG.

Drugim czynnikiem, który miał decydujące znaczenie przy ustalaniu cen, są zwiększone wydatki na działania inwestycyjne, których celem jest zwiększenie produkcji i sprzedaży węgla opałowego dla sektora komunalno-bytowego. Wydatki PGG na ten cel zostaną zwiększone o ponad 1,12 mld w porównaniu do ubiegłego roku.

Ile węgla trafiło do klientów e-sklepu PGG?

Dominującym kanałem sprzedaży węgla opałowego dla gospodarstw domowych pozostanie powszechnie dostępny dla osób fizycznych sklep internetowy PGG S.A., przekazuje spółka.

Z danych, którymi dzieli się spółka wynika, że od początku roku do dziś (16.08.), 170 tys. klientów zrobiło zakupy w e-sklepie, do gospodarstw domowych trafiło dotąd blisko 700 tys. ton węgla.

PGG zapewnia również, że system sprzedaży w e-sklepiej będzie nadal doskonalony i rozbudowywany "aby obsłużyć jak najwięcej mieszkańców kraju zainteresowanych nabyciem opału po atrakcyjnej cenie producenta".