PGG podnosi ceny węgla w swoim e-sklepie
TEKST AKTUALIZOWANY
PGG przekazuje informacje o "ujednoliceniu cen węgla opałowego". Oznacza to po prostu wzrost cen produktów w e-sklepie średnio od 20 do 40%. Zmiany zaczynają obowiązywać od wtorku 16 sierpnia. Spółka przekazuje również informacje o poziomie sprzedaży od początku roku.
Ceny średnio o 20%-40% w górę
Znaczny wzrost kosztów produkcji oraz potrzeba działań inwestycyjnych, by zwiększyć produkcję węgla opałowego to czynniki, które Polska Grupa Górnicza wymienia jako decydujące przy podjęciu decyzji o "ujednoliceniu cen", czyli najprościej rzecz ujmując - wzroście cen poszczególnych sortymentów węgla we wszystkich kopalniach.
Dotąd te same sortymenty węgla opałowego miały w poszczególnych cenach różne ceny. Po zmianie, średnia cena węgla opałowego w PGG S.A. wyniesie około 1,2 tys. zł za tonę (w porównaniu do około tysiąca złotych dotychczas). - Nadal ceny węgla z kopalń Polskiej Grupy Górniczej S.A. będą jednymi z najniższych na rynku - podkreśla spółka. Ceny części produktów w e-sklepie wzrosły o 40%.
Coraz wyższe koszty produkcji
PGG w swoim komunikacie wyjaśnia, że jedną z przyczyn ujednolicenia cen węgla dla gospodarstw domowych jest drastyczny wzrost kosztów produkcji od początku 2022 roku.
- Na rynku skokowo podrożała m.in. stal niezbędna w kopalniach do zbrojenia wyrobisk (spółka zapłaci za nią aż o 78 proc. więcej niż przed rokiem). Znacznie droższa jest także energia elektryczna i paliwa a także usługi dla zakładów górniczych. Według prognoz techniczno-ekonomicznych w PGG S.A. wydatki będą w tym roku aż o 2,4 mld zł większe niż rok wcześniej - wylicza PGG.
Drugim czynnikiem, który miał decydujące znaczenie przy ustalaniu cen, są zwiększone wydatki na działania inwestycyjne, których celem jest zwiększenie produkcji i sprzedaży węgla opałowego dla sektora komunalno-bytowego. Wydatki PGG na ten cel zostaną zwiększone o ponad 1,12 mld w porównaniu do ubiegłego roku.
Ile węgla trafiło do klientów e-sklepu PGG?
Dominującym kanałem sprzedaży węgla opałowego dla gospodarstw domowych pozostanie powszechnie dostępny dla osób fizycznych sklep internetowy PGG S.A., przekazuje spółka.
Z danych, którymi dzieli się spółka wynika, że od początku roku do dziś (16.08.), 170 tys. klientów zrobiło zakupy w e-sklepie, do gospodarstw domowych trafiło dotąd blisko 700 tys. ton węgla.
PGG zapewnia również, że system sprzedaży w e-sklepiej będzie nadal doskonalony i rozbudowywany "aby obsłużyć jak najwięcej mieszkańców kraju zainteresowanych nabyciem opału po atrakcyjnej cenie producenta".
Komentarze
4 komentarze
"PGG w swoim komunikacie wyjaśnia, że jedną z przyczyn .......................................................................................................jest drastyczny wzrost kosztów produkcji od 2022 roku."
to efekt 3000 plus
Kopalnie mają prawo zarabiać na cennym i poszukiwanym surowcu.
„potrzeba działań inwestycyjnych”
To mnie zawsze najbardziej rozbawia
ktos tu chyba nie umie liczyć, średnia cena węgla wzrasta o około 40%