Pomysł na wycieczkę śladem dawnych linii kolejowych
Podróżowaliście kiedyś śladem dawnych linii kolejowych? Ich pozostałości znajdziecie w niemal każdym miejscu naszego województwa począwszy od okolic Woźnik, aż po Zebrzydowice!
Pomysł na wycieczkę śladem dawnych linii kolejowych
Linia numer 197
Czy znacie linię kolejową numer 197? Jeżeli nie, to nic dziwnego, ponieważ od 1993 jest ona zamknięta dla ruchu pasażerskiego, a od 1994 roku także dla ruchu towarowego. To jednak nie przeszkadza w podróży szlakiem modernistycznych dworców kolejowych oraz śladów linii kolejowej, jakie nadal zachowały się w krajobrazie Ziemi Woźnickiej.
Polecamy Wam wysiąść na stacji Kalety, gdzie rozpoczynała swój bieg linia 197, a następnie wyruszyć na północ w stronę Strzebinia, o którym wspomina wycinek z ówczesnej gazety: „Dnia 1 sierpnia br. o godz. 10.50 nastąpi uroczyste poświęcenie i otwarcie linii kolejowej Strzebiń — Woźniki. Uroczystości rozpoczną się na stacji Strzebiń. Wyjazd pociągu specjalnego z Katowic do Strzebinia nastąpi 1 sierpnia 1932 roku o godz. 9.30. Budowa linii Strzebin — Woźniki na przestrzeni 13,5 km kosztowała 5 milionów złotych, i trwała dwa lata. Uroczystego otwarcia dokona Pan Wojewoda dr Grażyński”.
Zobaczycie pierwszy przykład dużego budynku dworcowego wzniesionego w stylu modernistycznym. Kolejny gmach znajdziecie podróżując w kierunku Psar. Tym razem linia przebiegała nasypem widocznym do dziś pomiędzy wsiami Strzebiń i Psary. Na jednym z dawnych przejazdów kolejowo-drogowych za Strzebiniem znajdziecie nawet fragmenty torowiska! Dworce kolejowe w Psarach oraz w Woźnikach również zachowały się do dziś. Charakteryzuje je podobnie jak dworzec w Strzebiniu, architektura modernistyczna okresu międzywojennego. W szczególności w Psarach dostrzeżecie jeszcze infrastrukturę kolejową, w tym perony pasażerskie i towarowe oraz napis „Psary Śl.”.
Dworzec kolejowy w Woźnikach, niegdysiejsza końcowa stacja linii kolejowej 197 to również przykład architektury modernistycznej. Również tutaj zobaczycie resztki infrastruktury kolejowej wraz z pierwszym peronem, choć w Woźnikach linia kolejowa stała się częścią obwodnicy miasta.
Linia numer 159 i 170
Oto rowerowa petarda, czyli „Żelazny Szlak Rowerowy”! Na tej trasie oprócz fenomenalnych widoków Beskidu Śląskiego zwiedzicie zabytkową Karwinę, pałac w Zebrzydowicach, zabudowania zdrojowe w Jastrzębiu, zabytkowy drewniany kościół św. Anny w Gołkowicach, czy Dwór Olszyny w Starym Mieście.
Żelazny Szlak Rowerowy to imponująca inicjatywa nagrodzona tytułem „Rowerowej inwestycja roku 2019-2020” przyznanej w ramach konkursu RowerPower, czy wyróżnieniem specjalnym Marszałka Województwa Śląskiego w konkursie Najlepsza Przestrzeń Publiczna Województwa Śląskiego w 2021 roku!