Czy dzieciom z Rybnika grozi zdalne nauczanie z powodu zimna w szkołach?
Czy wy również spotykacie się z opiniami, że "jesienią na bank wprowadzą zdalne nauczanie, żeby szkoły nie musiały ogrzewać klas"? Sprawdzamy, ile jest prawdy w tych pogłoskach. Z tego artykułu dowiecie się, w jaki sposób są ogrzewane rybnickie żłobki, przedszkola i szkoły, czy miasto gromadzi zapasy opału przed nadchodzącym sezonem grzewczym, a także co urzędnicy sądzą na temat scenariusza zdalnego nauczania.
Kierujemy do Urzędu Miasta Rybnika serię pytań dotyczących ogrzewania żłobków, przedszkoli i szkół w Rybniku. Odpowiedzi udziela nam Agnieszka Skupień - rzecznik prasowy Urzędu Miasta Rybnika.
Dominuje ciepło systemowe i gaz
Pierwsze pytanie dotyczy źródeł ogrzewania w placówkach oświatowych. Okazuje się, że dominującymi źródłami ogrzewania są ciepło systemowe (sieć ciepłownicza) oraz gaz.
Oto szczegółowy rozkład źródeł ogrzewania w placówkach oświatowych:
- ciepło systemowe - 12 przedszkoli, 10 szkół podstawowych, 10 zespołów szkolno-przedszkolnych, 6 szkół ponadpodstawowych i zespołów szkół ponadpodstawowych, 2 inne jednostki oświatowe, - razem 40 jednostek,
- gaz (kotłownie gazowe) - 10 przedszkoli, 7 szkół podstawowych, 7 zespołów szkolno-przedszkolnych, 0 szkół ponadpodstawowych, 1 inna jednostka oświatowa – razem 25 jednostek,
- pompa ciepła – 1 przedszkole, 1 szkoła podstawowa, 1 zespół szkolno-przedszkolny – razem 3 jednostki,
- mieszane – ciepło systemowe/gaz – 1 zespół szkół ponadpodstawowych, 1 inna jednostka oświatowa, 1 zespół żłobków miejskich – 3 jednostki.
Oznacza to, że miasto (placówki oświatowe) nie muszą gromadzić zapasów opału (węgla, peletu, oleju opałowego) na sezon grzewczy.
Póki co brakuje prawie miliona złotych
Jak kryzys energetyczny wpływa na sytuację finansową Rybnika? Czy Miasto Rybnik jest gotowe do udźwignięcia wzrostu cen paliw?
- Według aktualnego monitorowania kosztów ponoszonych na media niedobór środków wynosi 0,9 mln zł. Są to wydatki związane z ciągłością działania Miasta, więc konieczność ewentualnego ich zwiększenia do końca roku będzie musiała się odbyć kosztem innych zadań związanych z utrzymaniem infrastruktury miejskiej - odpowiada Agnieszka Skupień.
Co ze zdalnym nauczaniem?
- Na ile realny jest scenariusz wprowadzenia zdalnego nauczania w rybnickich przedszkolach i szkołach w nadchodzącym sezonie grzewczym 2022/2023, którego powodem byłyby trudności z ogrzaniem obiektów? - to ostatnie pytanie Nowin w tej sprawie.
- Trudno powiedzieć – z uwagi na strukturę sposobu ogrzewania sytuacja zależy od czynników zewnętrznych (dostawy gazu, możliwości dostawcy ciepła) - odpowiada Agnieszka Skupień.
Ludzie:
Agnieszka Skupień
Rzecznik prasowy Urzędu Miasta Rybnik.