Wodzisław: Radni chcą połączenia z Jastrzębiem, ale nie kosztem zabudowy
Wodzisławscy radni podczas ostatniej sesji podjęli uchwałę, w której przyjęli stanowisko w sprawie zaproponowanych wariantów linii CPK. Radni chcieliby, aby powstało połączenie kolejowe z Jastrzębiem-Zdrojem, ale nie zgodzili się na przedstawione warianty, bo te zbyt mocno ingerują w zabudowę mieszkalną.
Wodzisław: Radni chcą połączenia z Jastrzębiem, ale nie kosztem zabudowy
Rada miejska tej kadencji dwukrotnie zabierała glos w sprawie rozwoju połączeń kolejowych. W kwietniu 2019 roku rada miejska poparła przywrócenie połączenia kolejowego Wodzisław Śląski - Jastrzębie Zdrój, zgodnie z założeniem przyjętym w rządowym "Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+", a w maju 2020 roku apelowała o podjęcie działań, które będą zmierzały do wyboru takiego wariantu przebiegu linii Kolei Dużych Prędkości, który umożliwi lokalizację przystanku kolejowego KDP na terenie Wodzisławia Śląskiego.
- Rada Miejska Wodzisławia Śląskiego rozumie mieszkańców zaniepokojonych o los swoich nieruchomości i działek, w związku z niejasnościami dotyczącymi powstającego studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego Kolei Dużych Prędkości na linii Katowice-Ostrawa wraz z odnogą do dworca kolejowego Wodzisław Śląski. Szczególnie wariant przebiegający przez dzielnicę Wilchwy w swoim wstępnym przebiegu mocno ingeruje w istniejącą zabudowę. Uważamy, że konsultacje społeczne w sprawie tak wrażliwej powinny być prowadzone w zdecydowanie szerszym wymiarze, a bezpośrednio zainteresowani mieszkańcy, przedsiębiorcy oraz władze gmin powinni otrzymać wszystkie dostępne dane w sprawach ich dotyczących. Dlatego działania obecnie prowadzone przez wykonawcę są niewystarczające – pisze przewodniczący rady miasta Dezyderiusz Szwagrzak w stanowisku radnych.
Kolej szansą dla Wodzisławia
- Jednocześnie Rada Miejska uznaje, że nowe połączenie kolejowe jest szansą dla Wodzisławia Śląskiego. Kolej to transport przyszłości, który w związku z coraz większym zakorkowaniem miast, coraz większą świadomością ekologiczną i postępem technologicznym, będzie cieszył się coraz większą popularnością. Nowa trasa otwiera możliwość nie tylko szybkiego dojazdu w kierunku Warszawy i innych głównych miast polskich oraz europejskich, ale także utworzenia połączeń w Beskidy lub pętli pomiędzy głównymi miastami Subregionu Zachodniego, która będzie alternatywą dla połączeń autobusowych. Sytuacja, w której dogodny dojazd do stacji KDP będą mieli mieszkańcy Jastrzębia-Zdroju, Żor, Rybnika czy Mikołowa, a zostaną go pozbawieni wodzisławianie, przyczyni się do spadku znaczenia naszego miasta oraz będzie niekorzystna dla funkcjonowania Centrum Przesiadkowego odnowionego ze środków unijnych – wyjaśnia dalej przewodniczący rady.
Brak zgody na przedstawione warianty
Dlatego rada opowiedziała się za ideą budowy Kolei Dużych Prędkości wraz z odnogą pomiędzy Wodzisławiem Śląskim z Jastrzębiem Zdrój, jednak nie zaakceptowała żadnego z przedstawionych wariantów, argumentując to kolizją projektowanej linii z istniejącą zabudową mieszkalną, sakralną oraz terenami inwestycyjnymi. Radni oczekują także, że prezydent Mieczysław Kieca będzie aktywnie uczestniczył we wszelkiego rodzaju konsultacjach i negocjacjach oraz skutecznie przekonywał decydujących do przyjęcia takiego wariantu, który uwzględni zarówno interesy mieszkańców, jak i przyczyni się do rozwoju Miasta.
Komentarze
32 komentarze
Czyli kolej nie wróci do Jastrzębia Zdroju? ? W sumie to mnie to nie dziwi, dofinansowania już były plany i obietnice też. Wielki powrót kolei do Jastrzębia Zdroju w 2012 r okazał się być niewypałem. Kasę brać to tak, ale zrobic coś to nie
Są dwa stare ślady jeden to 159 drugi to właśnie 875 krótszy do KDP i do Jastrzębia i tu właśnie likwidując wiadukt na Czarneckiego robią pod górkę mu - wywalają kasę w błoto
#Szary- po naszej stronie nie ma żadnej ścieżki rowerowej w starym śladzie
Czemu nie puszczą po starym śladzie? Do wybudowania byłby wiadukt nad autostradą. Tylko że część szlaku przerobiono na ścieżkę rowerową (na którą kasę dała unia) i teraz nie można tego ot tak zlikwidować. Duża część infrastruktury się (jeszcze) zachowała - nasypy, wykopy, przyczółki mostów.
Arteks to co mamy robić sami decydujemy i dawno juz interweniowaliśmy u KŚ, Marszałka czy radnych miasta, powiatu itd. w sprawie rozkładu przyszłego. Niestety radni wolą bzdury pisać do CPK, że chcą kolei. ale bez torów :)
Polityka apropo SKM nie miła nic do gadania a ekonomia dokładnie Rybnik poskąpił kasy na SKM jaka była w umowie.
TEK jest niezależny robi to co chce - nie jest opłacany, aby pisać czy robić to co władza chce.
A co ty Arteks robisz oprócz hejtowania i spamowania - jak tam przystanek Rybnik Gotartowice czy likwidacja linii Rybnik Boguszowice- Rybnik EC czy dalej do Kotlarni jakoś nic nie działasz, a taki miłośnik kolei i Rybnika?
@cocolino - tak szczerze to TEK wykonuje tak dobrą robotę do promocji kolei jak Ojciec Rydzyk dla promocji kościoła... SKM zlikwidowano przez to, że na Śląsku wygrał PiS, a marszałek nie tolerował ani pomysłów poprzednika ani samorządów rządzonych przez prezydentów z PO (Rybnik i Wodzisław). W tak oczywistych sprawach ściemniacie, a co dopiero w tych które się rozgrywają kuluarowo, o których nie macie pojęcia. Pilnujcie lepiej rozkładu bo chodzą słuchy, że poza skandalicznym zawieszeniem Bohumina, KŚ chcą namieszać w rozkładzie przyszłorocznym ze szkodą dla Wodzisławia... ;( Oby to był ostatni rozkład za który odpowiadają niekompetentni ludzie nadani przez PiS.
Arteks po pierwsze, żadna zasługa Rybnika i ich ludzi, że CPK nie idzie przez Chybie-Jastrzębie, a przez TEK i jego pisma do JSW, CPK, ministerstw oraz spotkania w JSW, ministrów na którym JSW jasno powiedziała, że ograniczy jej bardzo pola wydobywcze oraz doprowadzi do zamknięcia kopalń jastrzębskich oraz doprowadzi do tragedii przez szkody górnicze a prędkość jazdy byłaby nie większa niż 50-80 km/h na tych terenach.
A sranie ze KŚ będą mieć pociągi dwusystemowe tak oczywiście jak nie stać ich na wyznajecie AKŚ na dzisiejsze przewozy to będą mieć ale wielkie gówno.
A co do szczęścia że mamy Rybnik to to jego zasługa wszystkiego to naprawdę poleciałeś i żurem polałeś się - przez Rybnik i jego skąpstwo zlikwidowano np. SKM Wodzisław-Rybnik bo szkoda było kasy.
Za rządów PiS w województwie śląskim to kolej się zwija. Niżej piszę o braku choćby odbudowy mijanki w Czyżowicach, ale to jedna strona. Druga jest taka, że wszelkie połączenia kolejowe które się sprawdzały wycięto: Bogumin, Kraków, Rzeszów. Nasz region kolejowo ucierpiał bardzo mocno za rządów PiS w województwie śląskim.
@Arteks cały ten pomysł CPK jest poroniony. Jasne, że wolałbym pociągi na starej linii do Chałupek, ale tutaj Warszawka zrobiła fatalny remont z kiepską prędkością i jednym torem. Nawet mijanki w Czyżowicach nie odbudowali.... PKP i Polska inwestuje na zadupiach w podkarpackim zamiast tu gdzie jest potencjał między GOP, ROW i Ostrawą. Dawno powinien być drugi tor od Ostrawy-Chałupek przez Wodzisław, Rybnik, Mikołów do Katowic.
Radni bezradni byle im płacą i tyle w temacie . A szczęście niepojęte nas jedynie spotyka dzięki arteksowi i rybniczkowi :))
@cocolino - to że obecnie KŚ nie mają taboru dwusystemowego to nie znaczy, że nie będą mieli za 5-6 lat kiedy powstanie CPK. Nie rozumiem dlaczego chcesz jakichś Wilchw zamiast pociągów w centrum Wodzisławia? Kompletny ABSURD. Macie szczęście, że w interesie Rybnika jest to aby większość pociągów przejeżdżało przez Wodzisław-Rybnik i macie szczęście, że Rybnik wysyła na spotkania z CPK kompetentnych transportowców (Mazur czy Gliwicki) którzy potrafią odpowiednie negocjować i znają się na temacie. To dzięki rybnickiemu lobbingowi odrzucono pierwszy wariant CPK który miał przechodzić przez Chybie-Jastrzębie. A za pogarszanie obecnych rozkładów w 100% podziękowanie dla niekompetentnego marszałka, jego niekompetentnej ekipy i wybranych przez nich niekompetentnych władz KŚ. Przez jednego człowieka - Kałużę PiS od kilku lat rządzi województwem i pogarsza transport.
Do zxc masz rację jeśli zrobią stację na zadupiu Mszany gdzie każdy będzie miał daleko czy to z Wodzisławia czy z powiatu, do tego biedzie brak połączenia kolejowego z Rybnika, Radlina i Wodzisławia do tej stacji (KŚ nie mają jednostek na 25kV, a tylko takie w wariantach innych niż Wilchwy będą mogły tam dotrzeć do tego dwa razy dłuższa trasa) to ta stacja będzie pomijana przez szybkie pociągi tak jak teraz np Grodzisk Mazowiecki czy Opoczno Południe, a dodatkowo ubedzie znacznie ilość pociągów IC przejeżdżających przez stację Wodzisław bo krócej, szybciej, bezkolizyjnie na będzie na CPK Katowice-Ostrawa.
Najlepsze jest to, że inne miasta np. Zawiercie już apelują, aby pociągi KDP zatrzymywały się u nich bo mają być pominięci przez co stracą około 70% pociągów IC, a nasze barany specjalnie utrudniają budowę tej stacji na styku miasta. No ale jak tak dalej pójdzie to za kilka lat biedzimy mieć podobną ilość pociągów jak w Głubczycach chociaż tam będzie wzrost, a u nas spadek ilości.
Kolejną rzeczą to brak reakcji rady miasta itd. na zmniejszenie o jedną parę pociągów KŚ w następnym rozkładzie oraz zakomunikowanie w Rybniku, no ale to ich nie interesuje.
poziom tej rady miasta sięgnął granic absurdu. Jak chcą poprowadzić kolej jeśli ma nie kolidować z zabudową. Radny Blazy zamiast walczyć o centrum przesiadkowe na Wilchwach tego centrum nie chce. Wstyd i brak perspektywicznego myślenia w rozwoju miasta.
Radni SWD chcą kolei do Jastrzębia, ale najlepiej jakby te wagony były przewożone helikopterami.
Już powstała specjalna spółka do wysiedleń CPK Osiedle. A radni chcieliby kolei, a jednak jakby nie... Czyli albo nie wiedzą o co chodzi albo nie chcą się narażać.
@ja11- jak dla mnie to większość radnych jest przeciwko kolei. Tylko ubierają to w typowo urzędnicze dyrdymaly. Czyli jestem za ale przeciw. Mongolstwo trzyma poziom dna.
Janeczka2 : hahahahaha :-) wsie na Śląsku są przydkie a te które żywią znajdują się za Raciborzem ... Kobieto ! Zaprzeczasz sama sobie. Raciborszczyzna to jest kwintesencja Górnego Śląska, ziemia która zapoczątkowała cały region więc skoro ona jest piękna to jak możesz pisać że górnośląskie wsie są brzydkie ? Wiadomo że są lepsze i gorsze ale tak jest i w Tyrolu, i w Donbasie, i na całym świecie ! To po pierwsze. Po drugie, jeśli uważasz że większość polskiego społeczeństwa pochodzi z miast to kup sobie atlas historyczny i przeanalizuj liczbę ludności kraju i porównaj ją z ilością i liczebnością miast w poszczególnych wiekach a dowiesz się skąd pochodzą Polacy. I oczywiście nie ma w tym wstydu. Trzeba być kompletnym przygłupem by wstydzić się wiejskiego pochodzenia. Po trzecie, pisząc już zupełnie twoim stylem, skąd w miastach bierze się to jedzenie ? Może ziemniaki rosną w parkach a zborze na dachach wieżowców ? Po czwarte, mam nieodparte wrażenie że rozmawiam z dzieckiem lub człowiekiem niedorozwiniętym. Tragedia !
Może mi ktoś wytłumaczyć na co się w końcu zgodzili ci radni? Chcą połączenia i stacji ale nie wiedzą gdzie i każda lokalizacja jest zła? Czy jednak mają jakiś pomysł?
@yggiH sam nie wiesz o co ci chodzi. Najpierw napisałeś że w miastach nie będzie jedzenia. Zwróciłam uwagę że na Śląsku to wsie są uzaleznionione od miast bo do miast się przyjeżdża po jedzenie i do pracy. Wsie które żywią są za Raciborzem lub pod Kielcami. Nieprawda jest że tak dużo ludzi ma wiejskie pochodzenie. Sporo ludzi od pokoleń wywodzi się z miast i jest z tego dumna. Do wsi mało kto się przyznaje.
Janeczka2 : okoliczni wieśniacy nie zamieszkują wiosek ale miasta i to właśnie w miastach należy ich szukać. Tym samym to nie Mszana i Gorzyce są siedliskiem wieśniaków ale blokowiska Wodzisławia i Jastrzębia wylęgarnią butnych, próżnych i wyjątkowo głupich wieśniaków którzy w swojej ślepej tępocie nie tylko nie znają historii swojego narodu ale i własnych rodzin. Tymczasem 99% współczesnych Polaków pochodzi od chłopów pańszczyźnianych ale z mniemaniem ordynata Michorowskiego tyle że na poziomie klitki dziesiątego piętra. Co do żywności to nawet nie będę wchodził z tobą w polemikę bo jesteś głupszy niż konstrukcja cepa. Jak pisałem, takich idiotów jak ty w latach dziewięćdziesiątych były tysiące. A dziś region na węglu jest bez węgla. Idąc drogą twojego tępego myślenia za dwadzieścia lat tak samo może być z żywnością. Ale co tam ... kiedyś było takie hasło : chemia leczy, żywi i ubiera, więc pewnie w swojej milionowej aglomeracji pojedziesz sobie do Mc Donaldu na rybę tyle że bez ryby i na mięso tyle że bez mięsa.
@yggiH ale strasznie demonizujesz i dzielisz ludzi. Okoliczni wieśniacy nie żywią miast bo spotykamy ich codziennie w miejskich marketach. Pracują w miastach także na kopalniach w Jastrzębiu którego mieszkańcy domagają się kolei. Okoliczni wieśniacy mają same korzyści z miast i dlatego powinni bez gadania poświęcić się jeśli miasta mają mieć lepsze połączenia drogowe czy kolejowe. Czy w Gorzycach albo Mszanie jest coś ładnego?
Janeczka2 : A ja uważam że należy poświęcić goroli. Żule udają miastowych z perspektywy dziesiątego piętra i myślą że te bloki z nimi stały tam od zawsze. Ciekaw jestem tylko co będziecie żreć jeśli ty i tobie podobni "poświęca wsie" pod infrastrukturę. Mleko w Bieronce i nabiał w Lidlu nie pochodzą z fabryki w 13 dzielnicy pięciomilionowego miasta tylko właśnie od tych rolników których tak bardzo chcecie wysiedlać głupki. W latach dziewięćdziesiątych gdy unicestwiono górnictwo było dokładnie tak samo a dzisiaj węgielek się przyda jak zima rozpocznie się w październiku i d...a zmarznie w mieszkanku na osiedlu XXX-lecia i innym podobnym.
Ja też uważam że warto dla nowoczesnej infrastruktury kolejowej poświęcić wsie. Są przeludnione, chaotyczne, brzydkie. Czemu miasta dbają o estetykę a wsie stoją w miejscu i wśród przejeżdżających budzą politowanie?
Gdzie była rada miasta itd. jak wpłynął wniosek TEK o przystanek kolejowy Wodzisław Turzyczka. Jakoś nikt nie apelował z miasta i powiatu o ten przystanek, a dzielnica się rozwija. Niestety przystanek został odrzucony w programie przystankowym chociaż był kiedyś tam przystanek służbowy jest 9 par pociągów pasażerskich KŚ które mogły sie tam zatrzymywać, a taki np. Knurów Szpital powstanie na którym jest tylko jedna para pociągów weekendowego Kubalonka Kolei Śląskich.
Montelia : z czasów PRL-u to jesteś ty i twoja rodzina ale 100% goroli nie potrafi tego zrozumieć że pochodzi od chłopów pańszczyźnianych bo koślawa polska edukacja wbija was w pychę ucząc że jesteście szlachtą a prawda jest taka że gdyby nie PRL nadal mieszkalibyście w szałasach zachodniej Małopolski i wschodniej Wielkopolski bo z tamtąd pochodzi większość społeczności współczesnego Wodzisławia Śląskiego że o Jastrzębiu nawet już nie wspomnę. Dlatego odczep się od naszych górnośląskich slumsów, domów i budynków przedwojennych bo jeśli w Wodzisławiu coś należy wyburzyć to osiedla Piastów, XXX-lecia i pozostałe wraz z wysiedleniem całej tej bandy która tutaj do nas w latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych przyjechała.
Montelia, wybudowanie domu z zakupem działki, to koszt ok 1 miliona zł, dodać inflację to będzie jeszcze wiecej, myślę że jak by uczciwie zapłacili to nikt by nie protestował, ale w praktyce dostaną za swój dom tyle, że kupią co najwyżej brzydkie mieszkanie na osiedlu PRLowskim z patologią za ścianą, chciał byś na takim osiedlu mieszkać czy wolał byś swój domek z ogrodem i spokojem, niż chałas, kurz i pijacy za oknami, wandale itp.
Bądźmy szczerzy. Ta istniejącą tkanka mieszkaniowa to przeważnie biedne i stare domy z czasów PRL lub nawet przedwojenne. Czy ich mieszkańcy naprawdę nie chcieliby pozbyć się tych slamsów i zamieszkać w nowych jakie wybudują za odszkodowania od państwa. To szansa na poprawę bytu dla wielu ludzi. Drodzy radni spojrzcie na to od tej strony a nie kierujcie się populizmem. Śląskie wsie są szpetne. CPK może to zmienić dzięki wyburzeniom.
@drrwal
Ta zlikwidowana linia była projektowana ponad 100 lat temu i w dzisiejszych czasach nie miała by szans na funkcjonowanie. Z Wodzisławia do Jastrzębia jest tylko 10 km, a stara linia miała ok 23 km.
Linię 159 można odbudować i wcale tak nie spowoduje wyburzeń, więc w czym rzecz? Mijanka w Czyżowicach powinna być odbudowana i drugi tor do Turzyczki
Tak nie zgodzić się na przebieg po byłej linii kolejowych 875 do KWK I Maja i dalej obok hałdy KWK Moszczenica w Skrzyszowie do Jastrzębia, gdzie poza chaszczami nic nie ma. Tak samo sprzeciwić się drugiemu torowi na odcinku Wodzisław Turzyczka i dalej starym śladem linii 159 do Jastrzębia przez Turzę nie zgadzają się to, gdzie to myślą zrobić bo innej przestrzeni nie widzę wolnej od zabudowy.
A tym sposobem dali znać PLK, że nie mają odbudowywać drugiego toru Wodzisław-Wodzisław Turzyczka i mijanki Czyżowice, bo jest sprzeciw władzy samorządowej na drugi tor. A jak widać przepustowości nie ma i pociągi IC w jednym kierunku jadą przez Wodzisław a w drugim przez Racibórz.
Pytanie po co likwidowali linię kolejową do Jastrzębia?
radni bezradni jak ulał pasuje do nich