Nowa obwodnica kontra drożyzna
Jak poinformował radnych starosta raciborski Grzegorz Swoboda, trwają prace nad tzw. zachodnią obwodnicą Raciborza. Zajmuje się tym specjalny zespół samorządowców i drogowców. Włodarz wchodzi w jego skład, a towarzyszy mu m.in. Adam Wajda – samorządowiec powiatowy i przedstawiciel firmy Eko-Okna, która włączyła się w ideę budowy nowej drogi, deklaruje swój udział w kosztach z nią powstałych.
Dla G. Swobody szansa by nowa obwodnica powstała jest realna. Według niego, to najważniejsza obecnie inwestycja dla Miasta Racibórz i Powiatu Raciborskiego.
Trasa od ronda w Strzybniku do planowanego nowego skrzyżowania w Żerdzinach ma być nowym śladem drogi wojewódzkiej lub krajowej. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach jest odpowiedzialny za przygotowanie projektu inwestcji.
Przełom dla Raciborza
Starosta tłumaczył, że budowa drogi to długoletni proces, bo potrzebna jest oprócz samej szosy m.in. infrastruktura okołodrogowa. Wszystko zaczyna się od wykupu gruntów i uzgodnień środowiskowych. – Na nowej obwodnicy raciborskiej zyska na początek Racibórz, dla którego będzie to drogowy przełom oraz gmina Rudnik, ale docelowo chcę, by ciężki transport omijał także miejscowości z gmin Krzanowice i Krzyżanowice, a to jest w stanie zapewnić tylko nowy układ drogowy w naszym powiecie.
W ZDW wytyczana jest trasa. Powiat dokłada się do montażu finansowego, samorząd przejmie środki przekazane na budowę od firmy Eko-Okna. Tu zabezpieczymy się aktem notarialnym albo gwarancją bankową – oznajmił starosta. W montażu finansowym udział Powiatu będzie na początek skromny, bo na poziomie 50 tys. zł.
Doświadczenia przeszłości
Swoboda wskazał, że podobne były początki budowy oddanej już do użytku obwodnicy, będącej częścią Regionalnej Drogi Racibórz – Pszczyna. Zaczęło się od jej projektowania jeszcze w pierwszej kadencji prezydenckiej Mirosława Lenka. – Zaczynamy jak oni, by w przyszłości powstała nowa droga, ale problemem są galopujące finanse. Ceny rosną na bieżąco – stwierdził G. Swoboda.
Na temat drogi wypowiedział się także przewodniczący rady powiatu, od wielu lat członek menedżmentu Eko-Okien – Adam Wajda. – Idea budowy tej drogi dla regionu jest słuszna. Potrzebujemy w powiecie dobrych dróg, szybkiej komunikacji. Problem pojawił się z finansami. Formuła rządowego wsparcia była najważniejszym składnikiem przed wzrostem cen, a już wiemy, że inwestycja będzie kosztowała nawet 25% więcej – prognozuje Wajda.
Starosta Swoboda dodał, że właśnie dlatego trzeba doprecyzować przebieg planowanej obwodnicy, spiąć finansowanie jej budowy. Spodziewa się, że realizacja inwestycji może nastąpić najwcześniej za 3 lata. Kiedy będzie gotowa dokumentacja, będzie można konkretnie określić perspektywę realizacji. Kolejnym etapem będzie zawarcie porozumienia samorządów – powiatowego i wojewódzkiego w tej sprawie.
Ważna kreska
Radny Roman Wałach zwrócił uwagę, że precyzyjne określenie przebiegu trasy, tzw. kreska na mapie jest ważne dla gmin, którędy droga będzie przebiegać. Droga zmieni wartość terenów inwestycyjnych. Pytał również o zaangażowanie ze strony Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i usłyszał, że na tym etapie „krajówka” nie jest jeszcze włączona w proces powstawania drogi.
Starosta Swoboda podkreślił na koniec, że inicjatywa w sprawie budowy obwodnicy wyszła ze starostwa, żeby rozwiązać problem zakorkowania Raciborza i rozładować ruch na DK45 w stronę Opola i autostrady A4. Na kolejnym etapie pomógł marszałek województwa, który złożył akces do rządowego programu i wniosek dotyczący ziemi raciborskiej zyskał aprobatę w Warszawie.
(ma.w)
Pomagał i będzie pomagał
Włodarz powiatu powiedział też o zaangażowaniu w projekt firmy Eko-Okna i udziale Adama Wajdy w pracach przygotowawczych. – Realizujemy z tą spółką wiele wspólnych projektów. To największy pracodawca w powiecie, dający zatrudnienie dziesięciu tysiącom osób. Pomaga naszemu szpitalowi, gdzie trafiła darowizna pieniężna, zakupiono nową karetkę i sprzęt medyczny – wyliczał G. Swoboda. Wspólnym przedsięwzięciem Powiatu i Eko-Okien ma być także budowa ośrodka rehabilitacji dla niepełnosprawnych dzieci. Początkowo myślano, by ulokować go na terenie szpitala, ale koncepcja się zmieniła. Jak wiemy nieoficjalnie, wkrótce podane będą szczegóły w tym temacie.
Obecna kadencja samorządu powiatowego upływa pod znakiem licznych inwestycji na drogach podległych samorządowi. Z Polskiego Ładu będą pieniądze na modernizację odcinka Lekartów – Pietrowice Wielkie. W planach są kompleksowe przebudowy dróg między Tworkowem, Bolesławem, a Borucinem. Na terenie Raciborza ma być naprawiona słynna „księżycówka” w Ocicach. Powiat chciałby też modernizacji drogi wojewódzkiej nr 416. – Za tym mocno chodzimy. Uważam, że jakość naszych dróg stopniowo się poprawia, a nasze nakłady na cele drogowe są w ostatnim czasie rekordowe – podkreślał Swoboda na posiedzeniu komisji budżetowej w maju.
Komentarze
3 komentarze
Dzięki pisowi pasożytom
To oczywista współpraca powiatu z ekooknami bo przewodniczący rady powiatu to kierownictwo ekookien. Tak wyszło. A droga to głównie plus dla ekookien. Duży ruch ciężarówek to dla mieszkańców Raciborza jednak uciążliwości. Dobrze, że firma i rząd chcą to jednak zmienić.
Ja rozumiem, Eko-Okna, ale moim zdaniem obwodnica w tym kierunku to bezsens. Raz, że skończy się w praktycznie w polu, a dwa, że do Kornic i tak trzeba będzie zasuwać jakimiś drogami drugiej kategorii. Poza tym uważam, że obwodnica powinna być kontynuowana w kierunku na Chałupki (Sudół-Bieńkowice), z nowym mostem w kierunku na Rybnik (żeby połączyło w przyszłości drogę Racibórz - Pszczyna). to wtedy ruch z Opola na Czechy i ewentualnie w przyszłości Rybnik ominie ładnie Racibórz. A ta nowa droga na Eko, co niby da, poza tym, że ta cała chmara ludzi tam pracująca nie zablokuje Raciborza 3x dziennie?