Wtorek, 19 listopada 2024

imieniny: Elżbiety, Seweryny, Salomei

RSS

11.05.2022 13:00 | 0 komentarzy | ska

Podróżując pociągami dalekobieżnymi można dostrzec wyraźny podział na wagony oraz ciągnącą je lokomotywę. Wiersz Juliana Tuwima „Lokomotywa” również potwierdza, że lokomotywa to  bardzo ważna część pociągu. Ciągnie za sobą wagony pełne pasażerów, chuchając przy tym parą i dmuchając nią bez końca. Wobec tego, gdzie jest lokomotywa? Może w elektrycznych zespołach trakcyjnych, jakimi pasażerowie poruszają się na liniach komunikacyjnych Kolei Śląskich?

Gdzie w elektrycznym zespole trakcyjnym jest lokomotywa?
Pytanie o lokomotywę nurtuje wielu podróżujących pociągami elektrycznymi. Wyjaśnienie jest proste. fot. Koleje Śląskie
Wiesz coś więcej na ten temat? Napisz do nas

Odpowiedź jest prosta, pod nami!

Silniki napędowe elektrycznych zespołów trakcyjnych znajdują się w podwoziu pociągów. Napędzają one wózki napędowe wybranych wagonów. Dobrym przykładem jest elektryczny zespół trakcyjny – Newag 14WE. Gdzie można go znaleźć? Na liniach komunikacyjnych Kolei Śląskich. Napędzają go cztery silniki szeregowe typu LKf-450, po regeneracji o łącznej mocy ciągłej 580 kW i łącznej mocy godzinowej 740 kW. Znajdują się na osiach wózków napędnych wagonu środkowego. W przypadku tego elektrycznego zespołu trakcyjnego silniki napędzające 14WE znajdują się w podwoziu wagonu środkowego.

Napęd indywidualny

W kolejowych pojazdach trakcyjnych napędzanych elektrycznymi silnikami trakcyjnymi, najczęściej stosuje się napęd indywidualny. Na czym polega? Każda oś napędza niezależny silnik trakcyjny. W przypadku nowoczesnych zespołów trakcyjnych silniki pojawiają się w wybranych wagonach silnikowych, zawierających osie napędowe.

Co z pojazdami?

W pojazdach pojawia się kilka rodzajów zawieszenia elektrycznych silników trakcyjnych. Gdzie? Między innymi w formie pełnego zawieszenia pod nadwoziem oraz zawieszenia:

  • całkowitego,
  • częściowego,
  • tramwajowego.

Układ napędowy oraz zasilający elektryczny zespół trakcyjny są niewidoczną „lokomotywą”, ciągnącą cały pociąg za pomocą energii elektrycznej. Przesyłana  jest z sieci poprzez ślizgacze odbieraka prądu (pantograf) na przewód dachowy, przenoszący tą energię do układów trakcyjnych.

źródło: Koleje Śląskie