Wrze wokół zmian na Kominka. Powstały nawet specjalne konsultacje
Zmiany i plany przebudowy na ulicy kominka wywołały wśród mieszkańców spore kontrowersje i zamieszanie. Doszło nawet do protestów. Ze względu na to zorganizowano konsulatcje, które odbędą się późnym popołudniem i wieczorem.
Zmiany przy ul. Kominka
Mieszkańcom bardzo nie podoba się to, jakie zmiany mają zostać wprowadzone na ul. Kominka. Chcąc walczyć o swoje, rybniczanie wystosowali pisma do Piotra Kuczery, a także zapowiedzieli protest.
Teraz rybnicki magistrat na facebookowym profilu Rybnik.eu zapowiedział, że zmiany na ulicy Kominka będą konsultowane z mieszkańcami. Specjalne spotkanie, podczas którego będzie miejsce na dyskusję i dzielnie się swoimi pomysłami.
Przygotowanych jest kilka koncepcji, które również zostaną omówione podczas spotkań konsultacyjnych, w czwartek, 31 marca, w Zespole Szkół nr 3 przy ul. Orzepowickiej 15a (sala główna na parterze), w godzinach: 16:30-17:30 oraz 17:45-18:45.
– Program spotkania obejmuje prezentację trzech koncepcji zagospodarowania ulicy kardynała Bolesława Kominka, dyskusję, uwagi mieszkańców oraz głosowanie nad omawianymi koncepcjami. Wyniki głosowania zostaną przesłane do Prezydenta Miasta Rybnika i Wydziału Dróg rybnickiego magistratu, uzupełniając już zebrane materiały – wyjaśnia Radosław Knesz, Przewodniczący Komisji Transportu i Mobilności Miejskiej Rady Miasta Rybnika, inicjator zmian.
Nowe rozwiązania
Na spotkaniu konsultacyjnym zostaną zaprezentowane 3 warianty z układem dwukierunkowym.
– Każdy z nich ma swoje wady i zalety, każdy bardziej kładzie nacisk na inny aspekt przestrzeni publicznej, jaką jest miejska ulica. Jedne mają mniej, drugie więcej miejsc postojowych, jedne kładą nacisk na zieleń i estetykę, inne na bezpieczeństwo czy komfort parkowania – dodaje Radosław Knesz.
Wariant nr 1 (dwa kierunki), zakłada:
- Publiczne miejsca postojowe: 38
- Plac z miejscami postojowymi (5 min pieszo): 50
- Stojaki / słupki rowerowe: 4
- Strefa tempo 30 km/h: tak
- Strefa zamieszkania 20 km/h: nie
- Drzewa: brak
- Ławki: brak
Wariant nr 2 (dwa kierunki), zakłada:
- Publiczne miejsca postojowe: 41
- Plac z miejscami postojowymi (5 min pieszo): 50
- Stojaki / słupki rowerowe: 20
- Strefa tempo 30 km/h: nie
- Strefa zamieszkania 20 km/h: tak
- Drzewa: 10
- Ławki: 6
Wariant nr 3 (dwa kierunki), zakłada:
- Publiczne miejsca postojowe: 33
- Plac z miejscami postojowymi (5 min pieszo): 50
- Stojaki / słupki rowerowe: 8
- Strefa tempo 30 km/h: nie
- Strefa zamieszkania 20 km/h: tak
- Drzewa: 12
- Ławki: 5
Radosław Knesz wyjaśnia, dlaczego wizje są właśnie takie:
– Chodzi m.in. o parkowanie na każdym możliwym skrawku chodnika, ocieranie podwoziem o asfalt przy zjeździe z chodnika, zbyt wąsko wymalowane miejsca postojowe, złą widoczność przy włączaniu się do ruchu spowodowane nieprawidłowo zaparkowanymi pojazdami – opisuje Radosław Knesz.
Z kolei rybnicki Oficer Rowerowy Łukasz Karbowiński zwraca uwagę na sensowność wyboru uspokojonego ruchu dwukierunkowego w tej przestrzeni:
– Warianty jednokierunkowe dają wiele dodatkowych możliwości zagospodarowania przestrzeni odzyskanej z jezdni. Można dać więcej miejsca pieszym, rowerzystom oraz wykonać więcej zieleni. Jednak… mimo dość dużej ilości zalet dla pieszych i potencjalnie rowerzystów, bardziej skłaniam się do organizacji w formie ruchu uspokojonego dwukierunkowego. To szansa na rozładowanie ruchu na tym obszarze, ograniczenie niepotrzebnych kilometrów jazdy. Takie rozwiązanie nie spowoduje też prawdopodobnie dodatkowego obciążenia ul. Westerplatte i Orzepowickiej – podkreśla Karbowiński.
Do zmian na Kominka jednak wciąż daleko, rozpoczął się dopiero wczesny etap konsultacji. Realnym planem na realizację wizji jest 2023 / 2024 rok.
Ludzie:
Radosław Knesz
Radny Miasta Rybnika.