- Jastrzębie-Zdrój
- Region
- Rybnik
- Wodzisław Śląski
- Żory
- Godów
- Gorzyce
- Mszana
- Świerklany
- Wiadomości
- Nie przegap
- Informacje
Którędy pobiegnie linia Katowice-Ostrawa? Rusza kolejny etap konsultacji CPK
Wraz z rozpoczęciem kwietnia ruszą konsultacje CPK z udziałem mieszkańców. Kiedy i gdzie je zaplanowano? Mamy szczegółowy harmonogram.
Po serii lutowych wirtualnych spotkań informacyjno-konsultacyjnych dotyczących wariantów przebiegu linii szybkiej kolei na terenie naszego regionu, na początku kwietnia ruszają konsultacje bezpośrednie. Już na początku kwietnia zostaną one zorganizowane m.in. w Godowie, Mszanie i Wodzisławiu Śl. Kiedy i gdzie się odbędą? Pełny harmonogram prezentujemy na następnej stronie.
Cztery możliwe warianty
Zwróćmy uwagę, że przebieg tzw. szprychy nr 7 na linii nr 170 Katowice-granica państwa-Ostrawa nie został jeszcze ostatecznie wytyczony. W grę wchodzą cztery potencjalne warianty. Celem trwających prac (w tym m.in. spotkań z mieszkańcami) jest wskazanie tzw. wariantu inwestorskiego, który spółka CPK jeszcze w tym roku przedstawi jako preferowany we wniosku o decyzję środowiskową. - W przypadku odcinka Katowice-Ostrawa teren do planowania linii kolejowych dużych prędkości jest niełatwy z uwagi na obszary szkód górniczych, tereny zurbanizowane i sąsiedztwo autostrady A1. Naszym celem jest wskazanie wariantu, który będzie jak najmniej kolidował z zabudową mieszkalną i terenami chronionymi – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
100 km nowych linii
Według harmonogramu trasa łącząca Katowice z Ostrawą zostanie oddana do użytku przed końcem 2030 r. W województwie śląskim w ramach Programu Kolejowego CPK powstanie w sumie 100 km nowych linii kolejowych, które wybuduje spółka CPK, a kolejnych 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycje te mają zapewnić skrócenie czasu przejazdu do Warszawy z Katowic do 1 godz. i 40 min. Z Jastrzębia-Zdroju i Rybnika mamy dojechać do stolicy w 2 godziny. Ponadto, na dotychczasowych liniach kolejowych ma zwiększyć się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych. Wybudowana po polskiej stronie linia kolejowa zostanie wydłużona po czeskiej stronie do Ostrawy. Dzięki temu z Katowic do Ostrawy będzie można przejechać zaledwie w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie.
160 tys. uwag
Przypomnijmy, że prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) dla odcinka szprychy nr 7 Katowice – Ostrawa rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku. Potencjalne jej przebiegi były wcześniej korygowane m.in. na podstawie uwag pozyskanych w 2020 r. od mieszkańców i samorządów podczas opracowywania Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL). W jego ramach ostało zgłoszonych przez mieszkańców różnych części Polski prawie 160 tys. uwag, z czego znaczna część dotyczyła właśnie szprychy nr 7, której fragmentem jest odcinek przez Katowice i Jastrzębie-Zdrój.