Budowa linii szybkiej kolei. Co już wiemy? 10 pytań i odpowiedzi
Zainteresowani mieszkańcy miast i gmin województwa śląskiego od kilku dni mają możliwość uczestniczyć w serii wirtualnych spotkań informacyjno-konsultacyjnych dotyczących wariantów przebiegu linii szybkiej kolei.
Przypomnijmy, że linia szybkiej kolei ma być częścią jednej z tzw. "szprych" komunikacyjnych w ramach inwestycji związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. 16 i 17 lutego spotkania odbyły się dla mieszkańców gminy Godów oraz gminy Mszana. Ostatnie z serii spotkań w naszym powiecie zaplanowano dla mieszkańców Wodzisławia Śl. i Gorzyc 22 lutego. Na podstawie tych już odbytych przedstawiamy 10 najbardziej nurtujących mieszkańców kwestii, jakie były podczas spotkań poruszane.
1. Czy wirtualne spotkania informacyjno-konsultacyjne zastąpią spotkania na żywo?
Nie. Przypomnijmy, że w lutym w wielu śląskich miejscowościach planowano spotkania konsultacyjne z udziałem mieszkańców. Samorządowcy - ze względu na rosnącą liczbę zakażeń koronawirusem - zwrócili się o ich przełożenie. - Wrócimy do państwa w pierwszym możliwym terminie, umożliwiającym bezpieczną organizację spotkań na żywo - tłumaczyli podczas spotkań przedstawiciele CPK i Egis Poland. Prawdopodobnie spotkania na żywo odbędą się na przełomie marca i kwietnia.
2. Co już przygotowano i jak wygląda terminarz następnych prac?
Kazimierz Peryt z CPK informował, że dotąd wykonano Strategiczne Studium Lokalizacyjne (SSL), które określiło korytarze planowanych linii. W 2023 r. po wypracowaniu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) będą czynione starania o wydanie decyzji środowiskowej. Do 2026 r. planowane jest przygotowanie projektu budowlanego, a do 2030 r. - realizacja inwestycji.
3. Na jakiej podstawie wybrano 4 warianty linii kolejowej nr 170 Katowice – granica państwa – Ostrawa?
Pierwotnie na podstawie SSL wypracowano 11 wariantów połączenia od Katowic do granicy państwa, z których po konsultacjach z branżą górniczą pozostały 4 warianty podstawowe i 2 podwarianty. Jak podkreślano podczas spotkań, to one są jedynymi możliwymi wariantami i stanowią podstawę analiz w ramach prac nad STEŚ. Na ich podstawie firma Egis Poland będzie rekomendować CPK wariant inwestorski. - Aktualnie nie ma preferowanego wariantu, wszystkie są przez nas traktowane równorzędnie - podkreślał Hubert Bobrowski z firmy Egis Poland. Wybrany ma zostać jednak ten wariant, który będzie można pod względem technologicznym przeprowadzić i który będzie pod względem ekonomicznym najbardziej uzasadniony.
4. Szerokość pasu kolejowego wynosi...?
Okazuje się, że najbliższe zabudowania będą mogły znajdować się w odległości 20 metrów od pasa kolejowego. W tym buforze lokowane będą urządzenia kolejowe. Tory będą ogrodzone, zabezpieczone przed dostępem zwierząt i ludzi, przy projektowanej prędkości (250 km na godzinę) jest to konieczne. - Wtargnięcie zwierzęcia przy tak dużej prędkości pociągu może stanowić zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu lądowym - wyjaśniał podczas spotkań Hubert Bobrowski. Okazuje się także, że każde skrzyżowanie projektowanej szybkiej kolei ma być realizowane w dwóch poziomach: droga poprowadzona będzie nad torami lub odwrotnie tory będą nad drogą. - Nie ma możliwości, abyśmy mieli światła i rogatki. Zabezpieczenia takie nie wchodzą w rachubę, bo przy takich prędkościach nie jesteśmy w stanie zapewnić bezpieczeństwa użytkownikom drogowym oraz tym podróżującym pociągami - dodawał Hubert Bobrowski.
5. Co z wywłaszczeniami?
Jak podkreślano podczas spotkań, są one niezbędne i niestety konieczne by linia kolejowa nr 170 mogła zostać zrealizowana. Wywłaszczane będą te nieruchomości, które będą znajdować się w strefie 20-metrowego bufora bezpieczeństwa. - To wojewoda będzie prowadził procedurę wywłaszczania. Mieszkańcy będą mieli oczywiście odpowiednią ilość czasu na zakup nieruchomości, budowę nowego domu lub zamiany nieruchomości - przekazywano w trakcie wirtualnych spotkań informacyjno-konsultacyjnych. Etap wywłaszczeń ma się rozpocząć nie wcześniej niż uzyskanie pozwolenia na budowę. Mieszkańcy dopytywali, co się stanie z działkami, które trzeba będzie zająć pod budowę linii, ale nie w całości, a na przykład tylko w np. 3/4? – Jeżeli będziemy wywłaszczać 1/3 działki, a pozostała część działki nie będzie spełniała warunków sprzed podziału, to zostanie wywłaszczona w całość. Resztówki się uwzględnia przy wywłaszczeniu – wyjaśniał Kazimierz Peryt.
6. Jaki będzie poziom wywłaszczeń?
- Przepisy jasno określają, że odszkodowanie za zajęcie nieruchomości powinno być słuszne. Na pewno nie będzie tak, że za stary dom kupi się o podobnej kubaturze i na podobnej działce całkiem nowy budynek. Z całą pewnością jednak za stary dom kupi się z podobnego okresu w podobnej lokalizacji - wyjaśnili przedstawiciele CPK.
7. Jak będzie rozwiązany problem hałasu?
- Mieszkam przy autostradzie, gdzie zamontowane są ekrany dźwiękoszczelne, ale nie zdają one egzaminów. Hałas jest tak duży, że nie da się spać w nocy przy otwartym oknie. Nasz teren jest pagórkowaty i hałas przenosi się zupełnie inaczej niż w prostej przestrzeni - mówiła podczas jednego ze spotkań Magdalena Herman, sołtys Połomi oraz radna gminy Mszana. Jeden inżynierów Egis Poland podkreślał, że jest wiele różnic między hasłem drogowym a kolejowym. Wskazywał, że po autostradzie jeżdżą pojazdy m.in. o różnej mocy silnika, o zróżnicowanej wielkości i w skrajnych stanach technicznych. Z kolei po torach będą poruszać w nieciągły sposób pociągi nowoczesne i sprawne technicznie. - Myślę, że może być pani spokojna. Hałas kolejowy nie będzie tak uciążliwy, jak ten samochodowy - przekonywał.
8. Nie tylko kolej szybkiej prędkości?
Jak podkreślał podczas spotkać Kazimierz Peryt z CPK po nowych torach linii 170 nie będą poruszać się wyłącznie pociągi szybkiej kolei, które umożliwiać będą podróż do Pragi, Bratysławy, Budapesztu czy Wiednia. Mają z nich także korzystać regionalne sieci kolejowe.
9. Zainteresowanie koleją jest nikłe?
Uczestnicy wirtualnych spotkań wielokrotnie zwracali uwagę na słabe zainteresowanie w regionie koleją, a tym samym samą sensowność inwestycji. - Mieliśmy kiedyś linie kolejowe i dwie stacje kolejowe, ale ludzie z tego nie korzystali i zostały zlikwidowane - mówił Bartosz Maj z gminy Godów. Kazimierz Peryt podkreślił, że kluczowym czynnikiem zachęcającym ludzi do zmiany formy transportu ma być czas. - Przejazd najszybszego pociągu między Katowicami a Ostrawą będzie wynosił 40 min - zauważył. - Dzięki swojej szybkości ma być atrakcyjny i konkurencyjny dla innych środków transportu, np. samochodów - dodawał.
10. Ankiety
W trackie spotkań jego organizatorzy wielokrotnie apelowali do mieszkańców, na których terenie zlokalizowana jest planowana inwestycja, by w celu wypracowania możliwie najbardziej optymalnych rozwiązań projektowych wypełnili ankiety internetowej dostępne na stronie: www.cpk.pl (w zakładce: dla mieszkańców). - Wszelkie uzyskane na etapie konsultacji sugestie oraz informacje będą miały istotne znaczenie podczas doprecyzowywania rozwiązań projektowych w trakcie kolejnych etapów realizowanego zamówienia - zwracano uwagę. Ankieta będzie aktywna do 15 marca.
Zobacz także:
Komentarze
5 komentarzy
Popieram powstanie szybkiej kolei. Polska dołączy do czołówki krajów które takie koleje mają jak np: Japonia, Chiny, Turcja, Francja, Hiszpania, Włochy, Niemcy, Wielka Brytania i in. A to, że akurat ma przebiegać przez nasz region to dodatkowa korzyść. Budować i to jak najszybciej!
@XYZA jak zamiast przejazdów będą wiadukty, to nie będą mieli po co gwizdać :-) Osobowe są ciche, a w towarowych Unia właśnie kazała zmieniać klocki na kompozytowe, które nie drapią kół, dzięki czemu te też będą ciche za parę lat :-)
~tłoczek masz rację ale na linii Chałupki - Wodzisław jest jedno ale. Sygnały dźwiękowe, przed każdym przejazdem dwa razy.... 4 rano w lato przy otwartym oknie nie da się nie obudzić....
Komentarz został usunięty z powodu naruszenia regulaminu
Jak można porównywać hałas ciężarówek, autokarów i innych aut które zasuwają na autostradzie nierzadko powyżej 120 km/h jadąc pod górkę, w dodatku stale 24h na dobę z pociągami które nie jeżdżą stale, nie mają silników spalinowych i w dodatku jeżdżą nieporównywalnie ciszej? Nawet na konwencjonalnej linii Chałupki-Wodzisław przejazd pociągu jest prawie niezauważalny przez mieszkających nawet przy samej linii. Poza tym oburzająca jest teza, że nasz region nie potrzebuje szybkiej kolei! Może wioski jej nie potrzebują. Mieszkańcy miast są za powstaniem szybkiej linii. Ona może być w przyszłości wykorzystana nawet dla pociągów regionalnych, nie tylko międzynarodowych. Może wam potrzebne są tylko auta i traktory, ludzie w miastach chcą pociągów!