Rodzice są zdruzgotani. W Rybniku nieletni z łatwością kupią alkohol
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Rodziców "RoPSAN" na zlecenie Rybnika postanowiło zorganizować kampanię społeczną na rzecz odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu. Przeprowadzono badania z udziałem młodych osób, które pod przykrywką kupowały alkohol w rybnickich sklepach i supermarketach. Wyniki są przerażające.
Nastolatek w Rybniku kupi alkohol niemalże wszędzie
Kampania społeczna Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Rodziców "RoPSAN" powstała przy współpracy z rybnicką Radą Seniorów oraz Młodzieżową Radą Miasta.
W ramach tej kampanii w listopadzie 2021 roku zorganizowano badanie, mające na celu pokazać, ile z odwiedzonych przez młodego klienta sklepów, sprzeda mu alkohol bez sprawdzania dowodu. Polegało to na tym, że "tajemniczy klient" wchodził do wybranego sklepu w celu zakupu alkoholu. Przy kasie czekano na reakcję pracownika, a dokładnie o to, czy zapyta o dowód i sprzeda napój wyskokowy klientowi.
Z przeprowadzonego badania wynika, że zakup alkoholu przez osobę młodą, bez "ryzyka" zapytania o dowód to bułka z masłem, o czym świadczą statystki przesłane przez "RoPSAN"
Wyniki badań
Jak informują statystki udostępnione naszemu portalowi przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Rodziców "RoPSAN":
Prawie ¾ sprzedawców (73%) pracujących w rybnickich sklepach, marketach i na stacjach paliw, w których przeprowadzono badanie było gotowych sprzedać alkohol „młodym audytorom” bez sprawdzenia dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego pełnoletność.
Jedynie 8 spośród 30 przeprowadzonych prób zakupu piwa zakończyło się prośbą sprzedawcy o okazanie dowodu osobistego (tak młodo pan/pani wygląda, czy mogę zobaczyć dowód osobisty?), a wobec jego braku – odmową sprzedaży alkoholu (27%).
Tylko w co trzecim sklepie osiedlowym (30%) i w trzecim super i hipermarkecie (33%) kasjerzy zapytali „młodych audytorów” o dowód osobisty, a wobec jego braku odmówili im sprzedaży piwa. W pozostałych tego typu placówkach bez wahania byli gotowi sprzedać alkohol młodo wyglądającym klientom.
Najgorzej prezentują się wyniki badań zrealizowanych w rybnickich stacjach paliw. Każda przeprowadzona próba zakupu (100%) zakończyła się tam sprzedażą alkoholu „młodym audytorom”
Badnia pokazały również, że zarówno dziewczęta, jak i chłopcy nie mieli żadnego problemu z zakupem alkoholu w wyżej wymienionych miejscach.
Jednocześnie, organizatorzy podkreślają, że wyrazy uznania należą się tym sklepom:
-
AUCHAN przy ul. Kołtucza 100
-
Carrefour przy ul. Gliwickiej 45,
-
ALDI przy ul. 1 Maja 106,
-
Biedronka przy ul. Sybiraków 7,
-
LIDL przy ul. Orzepowicka 29A,
-
Żabka – przy ul. Raciborskiej 13, ul. Kard. Kominka 49 oraz ul. Dworek 9.
To właśnie tam pracownicy wykazali się odpowiedzialnością i zapytali audytorów o dowód, jednocześnie odmawiając sprzedaży alkoholu.
Uważacie, że powinno się szerzyć świadomość w kwestii odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu?