Województwo pochwaliło się w Mszanie nową drogą. "Technologia XXI w."
3 listopada o godz. 13.00 na parkingu restauracji Astoria przy skrzyżowaniu ul. Wodzisławskiej i Chabrowej, odbył się briefing prasowy związany z zakończeniem przebudowy DW933 na odcinku Wodzisław Śl. - Jastrzębie-Zdrój
Na briefingu obecni byli m.in. marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski oraz wicemarszałek Wojciech Kałuża. Ten pierwszy podkreślał, że nowa służyć będzie wielu mieszkańcom województwa, i będzie znacznie bezpieczniejsza niż wcześniej. - Dzięki drogom wykonanym w ten sposób, spada liczba wypadków na drogach. Ta droga to technologia XXI wieku - powiedział Chełstowski, nawiązując do zastosowanych rozwiązań np. związanych konstrukcją skrzyżowań, ciągami pieszo-rowerowymi czy z nawierzchnią asfaltową o obniżonym poziomie generowania hałasu, dzięki której ruch na drodze nie emituje tak dużego hałasu jak wcześniej.
Z kolei wicemarszałek Kałuża podkreślił, że drogę udało się wybudować również dzięki pozyskaniu dofinansowania ze środków zewnętrznych. Koszt robót budowlanych wyniósł 82,9 mln zł w tym współfinansowanie z UE 47 mln zł.
Nowe funkcje DW 933
Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Zbigniew Tabor podkreślał wysokie parametry drogi. - Jej żywotność została określona na 50 lat. To oznacza też mniej remontów - powiedział Tabor, podkreślając spore natężenia na DW 933 sięgające 20 tys. aut na dobę. Przypomniał też, że projektowanie i budowa drogi trwały łącznie 6 lat. - Ale ta droga ma też nowe funkcje, których dawniej tu nie było. Są ciągi piesze i pieszo-rowerowe - podkreślał Tabor. Zaznaczył, że droga została wybudowana w nowoczesnej technologii, którą ZDW stosuje jako jedyny w Polsce.
Wójt Mszany Mirosław Szymanek podkreślił z kolei, ze otwarcie drogi to wielki dzień dla Mszany, ale też całego regonu, bo komunikuje ona Wodzisław z Jastrzębiem i cały region z autostradą A1. - A nasi mieszkańcy na nowo się z tą drogą poznają, spacerują tą drogą, widzę dzieci jeżdżące na rowerach. Widać, że ta część Mszany znów zaczęła żyć, z czego bardzo się cieszę - powiedział Szymanek, dziękując marszałkom i szefowi ZDW za przebudowę DW 933.
Zakres przebudowy DW 933 na odcinku Wodzisław - Jastrzębie
• przebudowę drogi o długości 7,2 km do parametrów klasy G;
• ujednolicenie szerokości jezdni (7,0m) i poboczy;
• przebudowę (całkowita wymiana) istniejącej konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku osi 11,5 tony;
• budowę/przebudowę odcinków chodników , ciągów pieszo-rowerowych na całym przebiegu inwestycji – tj. 7,20 km, budowę zjazdów, zatok autobusowych, skrzyżowań;
• budowę 4 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną,
• budowę i przebudowę: 2 obiektów mostowych, 2 przepustów;
• budowę i przebudowę kanalizacji deszczowej;
• przebudowę sieci gazowej;
• budowę i przebudowę sieci oświetlenia ulicznego;
• wykonanie ekranów akustycznych;
• budowę na całej długości kanału technologicznego.
Droga o długiej żywotności
Wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w województwie są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne, biorąc pod uwagę tzw. „koszt życia drogi" (Life Cycle Cost). To sprawia, że przewidywana trwałość dróg (Perpetual Pavement) przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy. W przypadku DW 933 technologie i zakres prac przemawiają za tym, by mówić o całkowicie nowym obiekcie. Cała istniejącą konstrukcja DW 933 została rozebrana. Powstała nowa, według najnowszych dostępnych na świecie technologii.
Co z tymi niedziałającymi światłami?
Mimo że odcinek został oficjalnie oddany do użytku, to nadal nie działa sygnalizacja świetlna i oświetlenie uliczne. Dlaczego tak jest i kiedy można spodziewać się uruchomienia owej infrastruktury? - W sprawie sygnalizacji świetlnej trwają jeszcze jej odbiory, tu wszystko musi zostać dokładnie sprawdzone, bo nie można sobie pozwolić na jakąś pomyłkę. Musi to odebrać również nadzór budowlany. Myślę, że jest to kwestia kilku tygodni. Trudno powiedzieć, czy dwóch, czy raczej sześciu, bo nie wszystko tak jak mówię, zależy tu od nas - mówi Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. - Co do oświetlenia ulicznego, to owszem, powstało ono w ramach inwestycji, ale zostanie ono wydzielone i przekazane samorządom, bo to do ich zadań należy utrzymanie oświetlenia ulicznego. Samorządy również muszą to zaktualizować w swoich taryfach do podmiotów dostarczających energię, więc to również może troszkę potrwać - wyjaśnia Pacer.
Ludzie:
Jakub Chełstowski
Były marszałek Województwa Śląskiego
Komentarze
27 komentarzy
Czy naprawdę nikt nie myśli w wojewódzkim zarządzie dróg? Czy nie można było wcześniej zamówić podłączenia prądu? O co tu chodzi,koszt 11,5 miliona za kilometr drogi i taki numer, że dalej korki na drogach podporządkowanych.
"Myślę, że jest to kwestia kilku tygodni. Trudno powiedzieć, czy dwóch, czy raczej sześciu, bo nie wszystko tak jak mówię, zależy tu od nas - mówi Ryszard Pacer, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach."
DLA NICH PROSTA SPRAWA JEST WYJĄTKOWO TRUDNA
@Jan@Niezbedny - w 1909 roku w niemieckich kopalniach pracowało 10.480 kobiet z czego 9.386 na Górnym Śląsku !
To tylko jeden z powodów z których "niemiecka ojczyzna" utraciła w latach 1918 - 1922 Górny Śląsk ...
Dopowiem jeszcze że utraciła na swoje własne żądanie !
Jedno szczęście że żadna polska firma nie buduje tej obwodnicy bo wtedy by to było zagrożenie życia dla uczestników !!!
Szkoda że nasze ziemie nie są w ojczyźnie Niemieckiej wtedy by byśmy żyli na poziomie
Chce powiedzieć że asfalt który położył strabag na odcinku sklep bucik a wodzio kebab jest nie poprawnie położony jest poprostu pofalowany czuć to podczas jazdy autem z małą prędkością . Testowałem na różnych samochodach które naprawiałem
"Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy" - to wcale nie znaczy, że asfalt po okresie gwarancji nie będzie do wymiany ;) już się robią kałuże w niektórych miejscach, woda stoi i nie spływa do kanalizacji...
Jedno trzeba przyznać za PIS cos przynajmniej robią bo za PO to się tylko kradło i kradło nic nie było.
Do OsiemGwiazdek
Osiem, to ty masz IQ, trollu od Budki.
Pis i wszystko jasne
Wybudowano 4 skrzyżowania z światłami i 4 do tej pory nie działają,naprawdę sukces na miarę czasu ha ha ha. Korki jak były,tak są na tych skrzyżowaniach,brawo
XXI wiek? A gdzie bezpieczeństwo pieszych? Wieczorem na przejściach trzeba się wpatrywać, żeby kogoś nie potrącić. DLACZEGO PRZEJŚCIA SĄ NIE DOŚWIETLONE?
@tłoczek
Tą drogą dziennie przejeżdża 20 tys pojazdów, a jest to zwykła Droga Wojewódzka
Większość Drog Krajowych w Polsce nie przekracza 15 tys pojazdów.
Ja uważam to za pewnego rodzaju dyskryminację, bo DK ma większe możliwiści i inny status.
A ja uważam, że pompa na otwarciu była słuszna. To była najgorsza droga w województwie. Hańba na mapie drogowej województwa.
NOWINY Panie Marcisz, może tak napisalibyście zdanie ludzi bo o tym cisza. Podsumuję to tak nowoczesność jest: chodniki jak pas startowy dla samolotów, droga jak na furmanki, a o oświetleniu i sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach ktoś zapomniał albo zabrakło prądu.
Droga XXI. a to ciekawe np. skrzyżowanie Brackiej z Jastrzębską żeby przejść z chodnika na chodnik trzeba wyjść na jezdnię albo iść po błocie itd.
Dobrze że zrobili już tą drogę !!
Droga redakcjo co to ten "briefing" ? Nie można już pisać po polsku ?
Mhl999gdzie ty tam pompę widzisz? Postali na parkingu przemówili trochę i to wszystko. Szkoda że za PO tego nie wyremontowali
Dziękujemy ci PiS, że jesteś, że mogę oddychać, płacić coraz wyższe podatki, decyzji. Świetna robota, przecież to tylko i wyłącznie wasza zasługa.
Nie cieszcie się za bardzo , za trzy lata będą szukać firmy co dokona poprawek
50 lat powiadacie? Betonówka to to nie jest więc zobaczymy. Obstawiam , że po paru latach w newralgicznych miejscach zacznie pełzać. Oby nie.
A o tym 1 mln euro kary,które płacimy codziennie za izbę dyscyplinarną wspomnieli?
Jeszcze dodam,koszt bardzo duży, światła nie działają,a tu jakaś szopka z otwarciem? Zróbcie coś dobrze,potem się chwalcie. Zamiast tych chodników, mógł powstać jeden pas drogi
Około 11,5 miliona za kilometr drogi,czy to nie przesada? 50 lat tą drogą ma wytrzymałość? To chyba zart ,co za bzdury opowiadają.
Młodzieżowa spartaczył Kieca za brak kanalizacji dlatego nie jest skończona . Przypominam Kieca jest prezydentem od 2006 roku a nawet kanalizacji w Wodzisławiu nie zrobił to ile on potrzebuje 40 lat na takie rzeczy.
widzę, że komuna wiecznie żywa, trzeba zrobić otwarcie z medialną pompą zamiast po prostu otworzyć drogę.
Decyzja i projekt pochodzi z poprzedniej kadencji. Zasługa obecnych to inwestycja oddana z rocznym opóźnieniem (do dzisiaj światła nie działają) i niedokończona Młodzieżowa..Jakie drogi zamierzają remontować w naszym rejonie? Żadne. Z laską dokończą to co spartaczyli w Kokoszycach.